درمان موها به‌وسیله کراتین مو پاسخ محبوب برای موهای وز و غیرقابل‌کنترل است. کراتین مو یک روش شیمیایی است که معمولاً در سالن انجام می‌شود و می‌تواند تا ۳ تا ۶ ماه موها را صاف‌تر نشان دهد. درخشندگی زیادی به موها می‌بخشد و می‌تواند موخوره را کاهش دهد. درحالی‌که کراتینه درمانی برای صاف کردن موها روشی عالی است، قبل از انجام نهایی باید عوارض جانبی کراتینه درمانی و شرایط آن را بدانید. در ادامه این نوشتار همه چیز در باره کراتین مو، مزایا و عوارض آن را مطرح می‌کنیم.

کراتین مو چیست؟

کراتین مو چیست

کراتین پروتئینی است که به طور طبیعی در موهای ما وجود دارد. مو عمدتاً از پروتئین‌های مرتبط با کراتین تشکیل شده است. این پروتئین به تقویت ساختار مو کمک می‌کند. وظیفه اصلی کراتین این است که موهای شما را صاف نگه دارد و آن‌ها را وز و شلخته نکند. اما همان‌طور که سبک زندگی تغییر کرده است، موهای ما در معرض نور خورشید و آلودگی‌های زیادی قرار می‌گیرند که باعث می‌شود سطح کراتین اغلب پایین بیاید و در نتیجه موها خشک، وز و بدون درخشندگی می‌شود. درمان مو به‌وسیله کراتین، پروتئین را به‌صورت مصنوعی به مو برمی‌گرداند تا از خشکی و وز بودن آن جلوگیری کند.

درمان موها به‌وسیله کراتین موهای شما را براق و درخشان می‌کند. این درمان نوید صاف شدن موها را نمی‌دهد، بلکه با توجه به نوع موهای خود، تار موها نرم‌تر و رها می‌شوند. موهای موج‌دار صاف‌تر شده و اگر موی فر دارید، فرهای آن نرم و ملایم می‌شوند .

بیشتر بخوانید: نکاتی مهم برای نگهداری و مراقبت از موی صاف

کراتین مو چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام کراتین

برای شروع ابتدا موها را با شامپو مخصوص کراتینه می‌شویید و با سشوار خشک می‌کنید. با دستگاه مخصوص عملیات هیدروژن رسانی به موها را انجام دهید. سپس موها را به قسمت‌‌های مختلف تقسیم کرده و مواد گذاری کنید. اجازه دهید طبق زمان مشخص شده مواد روی سر باقی بماند و بعد با اتو مو مواد را تثبیت کنید. بعد مدت معین شده موها را بشویید. توجه داشته باشید کراتین مو نیازمند تخصص و مهارت است و در صورت عدم تخصص مو‌ دچار سوختگی و پوسیدگی می‌شود.

از درمان کراتینه چه انتظاری باید داشت؟

درمان کراتین مو

این درمان باعث ایجاد موهای صاف ابریشمی می‌شود که پس از چند ماه به‌تدریج محو می‌شوند. درمان کراتینه بر خلاف فرایند صاف کردن است. موهای شما نه به طور کامل صاف می‌شود و هیچ حجمی ندارد و نه باعث می‌شود ریشه‌های شما مجعد رشد کند و انتهای شما براق شود. ماده تشکیل‌دهنده کراتین، اساساً مانند یک نرم‌کننده عمیق فوق‌العاده قوی است. نتایج درمان نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اساساً قسمت‌هایی از مو را که آسیب‌دیده‌اند بازسازی می‌کند. براق بودن، کمتر وز شدن و مدیریت آسان موها از جمله مزایایی است که می‌توانید پس از درمان انتظار داشته باشید. ممکن است فردی با موهای بسیار مجعد، حلقه‌های مجعد کمتر و کمی صاف داشته باشد. از طرف دیگر، فردی که موهای موج‌دار دارد، در نهایت موهای صاف و صیقلی دارد. اثرات درمان برای همه متفاوت خواهد بود، بنابراین اگر موهای صافی را که به دنبالش بودید به دست نیاوردید، ناامید نشوید. اگر می‌خواهید موهایی قابل‌کنترل با ظاهری مناسب داشته باشید و کمتر از سشوار استفاده کنید، کراتین مو مناسب شماست.

فواید درمان کراتین مو

کرایتنه مو

افرادی که این درمان را انجام می‌دهند ادعا می‌کنند که برخی از مزایای زیر را در درمان کراتینه تجربه می‌کنند:

  • موهای قابل‌کنترل‌تر؛ درمان‌های کراتینه موها را قابل‌کنترل‌تر می‌کنند، به‌خصوص اگر موهای شما به‌خصوص وز یا ضخیم باشد.
  • اگر دائماً موهای خود را با حرارت حالت دهید، متوجه خواهید شد که با درمان کراتینه موهای شما سریع‌تر خشک می‌شود. برخی افراد تخمین می‌زنند که کراتین زمان خشک‌شدن آنها را بیش از نصف کاهش می‌دهد.
  • همچنین ممکن است موهای شما سالم‌تر و قوی‌تر شوند، زیرا می‌توانید آن‌ها را بیشتر با هوا خشک کنید و از آسیب گرما محافظت کنید.
  • رشد مو؛ کراتین می‌تواند موها را تقویت و تقویت کند تا به‌راحتی از بین نرود. این می‌تواند باعث شود که موها سریع‌تر رشد کنند، زیرا نوک موها از بین نمی‌روند.
  • موها براق و پرتر به نظر می‌رسند.
  • مو در برابر اثرات مضر خورشید و سایر آسیب‌های محیطی محافظت می‌شود.

مزایای درمان کراتینه می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. همچنین می‌تواند به‌سلامت، ضخامت و وضعیت موهای شما بستگی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته مهم برای نگهداری و مراقب از موی فر

بعد از انجام کراتین مو چه باید کرد؟

نگهداری از مو

تا ۷۲ ساعت اول پس از کراتینه درمانی از خیس شدن موهای خود جلوگیری کنید. هنگام حمام موها را نشویید. از شناکردن، سونا، دوش بخار و غیره خودداری کنید؛ حتی در هنگام شستن صورت یا مسواک زدن موهای خود را عقب نگه دارید. اگر هوا بارانی است، همیشه یک بارانی با کلاه گشاد و چتر به همراه خود داشته باشد. برای جلوگیری از فرورفتگی در مو، از بستن و بافتن موها یا حتی قراردادن آنها در پشت‌گوش خودداری کنید. کلاه و عینک آفتابی نیز می‌تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد، بنابراین بسیار مراقب باشید. بعد از سه روز اول، اشکالی ندارد که موهای خود را برای مدت کوتاهی شل ببندید. از محصولات مراقبت از موی ملایم، ترجیحاً بدون مواد شوینده خشن مانند سدیم لوریل سولفات یا سدیم لورت سولفات استفاده کنید. قبل از رنگ کردن موهای خود حداقل دوهفته صبر کنید. خوابیدن روی بالش یا روبالشی ابریشمی یا پنبه یا مواد دیگر می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک در هنگام خواب شود و موخوره ایجاد کند و درمان کراتینه شما را کوتاه‌مدت کند؛ بهتر است از روبالشی ساتن استفاده شود. با آرایشگر خود در مورد محصولات مراقبت بعد از آن مشورت کنید تا موهای ابریشمی و صاف خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.

قبل از انجام کراتین مو چه باید کرد؟

انجام کراتینه مو معمولاً با قیمت بالا در سالن‌های آرایشی انجام می‌شود. دلیل بالا بودن قیمت آن ابتدا کیفیت بالای محصولات و سپس مهارت آرایشگر در انجام این کار است. قرار نیست درمان‌های کراتینه مو ارزان‌قیمت باشند؛ زیرا در صورت ارزان بودن احتمالاً مواد بی‌کیفیتی در آن استفاده می‌شود. قبل از رفتن به سالن، بررسی کنید که آیا کراتینه درمانی برای موهای شما مناسب است یا خیر. فقط به این دلیل که بهترین دوست شما آن را دوست داشت، به این معنی نیست که برای شما هم مناسب خواهد بود. به گفته آرایشگران، موهایی با بافت مجعد یا وز برای انجام کراتینه مناسب هستند. از سوی دیگر، موهای نازک و نسبتاً صاف باید به‌طورکلی از درمان اجتناب کنند. قبل از تصمیم‌گیری مطمئن شوید که آرایشگر ماهر است و نوع موهای شما را می‌داند. اگر قصد دارید موهایتان را رنگ کنید، قبل از کراتینه درمانی این کار را انجام دهید تا رنگ در آن محفوظ بماند، سرزنده‌تر به نظر برسد و ماندگاری بیشتری داشته باشد. توجه داشته باشید که درمان ممکن است تا چهار ساعت طول بکشد، بنابراین مطمئن شوید که در یک روز کاری شلوغ به سمت آن نمی‌روید.

مزایای کراتین مو:

مزایای کراتین مو

کراتینه درمانی برای کسانی که معمولاً موهای خود را صاف می‌کنند، صرفه‌جویی در زمان دارد. درمان می‌تواند زمان سشوار کشی را ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد!

کسانی که موهای غیرقابل‌کنترل دارند می‌توانند با موخوره و زبری خداحافظی کنند. موها صاف، صاف و بدون وز می‌مانند حتی زمانی که هوا مرطوب می‌شود.

کراتین تارهای موی شما را می‌پوشاند و از آسیب‌های خورشیدی و محیطی محافظت می‌کند.

کراتین به تقویت مو کمک می‌کند و تارهای مو را در برابر شکستگی مقاوم می‌کند.

مو به نگهداری کمتری نیاز دارد و می‌توانید برای چند ماه از موهایی نرم لطیف لذت ببرید.

درمان مو هرچند ماه یکبار به کمک کراتین، آسیب کمتری به مو وارد می‌کند نسبت به زمانی که هرروز از لوازم حراررتی استفاده می‌کردید.

معایب کراتین مو:

معایب کراتین مو

در مورد درمان‌های فرمالدئید، قرارگرفتن در معرض فرمالدئید خطر واکنش‌های آلرژیک و مشکلات تنفسی را به همراه دارد. قرارگرفتن در معرض طولانی‌مدت فرمالدئید نیز با سرطان مرتبط است. توجه داشته باشید که ازآنجایی‌که فرمالدئید یک گاز است، استنشاق آن بیشترین خطر را دارد. به‌این‌ترتیب، برخی از آرایشگرها در طول درمان از ماسک استفاده می‌کنند و از مشتری نیز می‌خواهند که ماسک بزند.

افزایش قرارگرفتن در معرض فرمالدئید و صاف کردن بیش از حد مو می‌تواند منجر به خشک‌شدن و ضعیف‌شدن موها شود و باعث شکستگی و ریزش مو شود.

بلافاصله پس از درمان، مو ممکن است به طور عجیبی صاف به نظر برسد. درمان را چند روز قبل از یک رویداد بزرگ انجام دهید تا موها طبیعی به نظر برسند.

ممکن است پس از درمان حجم موهای خود را از دست بدهید؛ زیرا موهای شما براق و صاف می‌شوند.

در صورت عدم وز، موها می‌توانند خیلی سریع چرب و شل شوند.

درمان‌های کراتینه مو گران هستند، به‌خصوص که فقط سه تا شش ماه دوام می‌آورند.

اگر باردار هستید از کراتین موها خودداری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره کراتینه کردن موها و معایب و مزایای آن صحبت کردیم. همچنین روش‌های مراقبت و نگهداری از موها بعد از کراتین را معرفی کردیم. باید بدانید کراتین مو شامل همه افراد نمی‌شود و گاهی می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد. حتما یک سالن آرایشی معتبر انتخاب کنید و با آرایشگرتان در رابطه با جنس و نوع موی خود مشورت کنید. علاوه‌براین شما می‌توانید از روش‌های خانگی برای ترمیم موها و کراتینه کردن آن کمک بگیرید؛ شاید روش‌های خانگی تاثیر کمتری در صاف شدن موها داشته باشند، اما عوارض کمتری نیز نسبت به کراتین شیمیایی دارند.

برچسب ها:

,