روتین پوستی یکی از مهم ترین اصول مراقبت پوست است که برخی افراد آن را جدی نمی‌گیرند. برخی افراد هم روتین پوست خود را بر اساس فصل تنظیم نمی‌کنند که این بسیار برای پوست مضر است. چرا که پوست در دوره‌های مختلف نیاز‌های متفاوتی دارد که باید حتما آن‌ها را در روتین خود در نظر بگیرید. در این مطلب مراحل یک روتین مراقبت پوست در بهار کامل را برایتان حاضر کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا پوستی شفاف و یک‌دست داشته باشید.

علت تیره شدن پوست در فصل بهار

ممکن است حس کرده باشید که در فصل بهار پوستتان تیره‌تر می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل تیره شدن پوست در بهار این موضوع افزایش شدت تابش اشعه‌های خورشید است. دلیل دیگر آن هم افزایش گردوغبار و گرده به‌واسطه تغییرات آب و هوایی است. برای درمان این سیاهی پوست در فصل بهار، لازم است حتماً از ضدآفتاب مناسب فصل و اسکراب مناسب نوع پوستتان استفاده کنید.

اهمیت اسکراب پوست در فصل بهار

افزایش تعریق، قدرت اشعه‌های آفتاب، گرد و غبار و گرده می‌تواند روی پوست شما لایه‌ای ایجاد کند که سبب تیره شدن پوست و جوش‌های سطحی شود. به همین خاطر در فصل بهار اسکراب پوست اهمیت زیادی دارد. اسکراب به شما کمک می‌کند تا آلودگی‌ها و سلول‌های مرده را از سطح پوست خود پاک کنید و پوست خود را آماده دریافت مواد مغذی روتین پوستی کنید.

اصول مراقبت پوست در فصل بهار

مراقبت پوست اصول ساده‌ای دارد، اما در فصل بهار لازم است که آبرسانی پوست بیشتر از سایر فصل‌ها باشد. در ادامه این مطلب برایتان مراحل مراقبت پوست در فصل بهار را شرح می‌دهیم تا بتوانید پوستی صاف و یک‌دست داشته باشید و لطافت باد بهاری را روی صورت خود حس کنید.

چه کسانی باید روتین پوستی داشته باشند؟

روتین پوستی یک امر واجب برای همه افراد است و تنها به گروه خاصی یا بانوان محدود نمی‌شود. آقایان به‌واسطه ترشح سبوم بیشتر و فعالیت بیشتر در نور آفتاب نیز باید حتما یک روتین پوستی مشخص داشته باشند. به همین خاطر در مقاله روتین پوستی آقایان کامل به این موضوع پرداخته‌ایم. در ادامه، مراحل مراقبت از پوست در بهار را شرح می‌دهیم.

روتین پوست آقایان

روتین پوستی صبح بهاری

برای داشتن پوست شفاف بهتر است هر روز قبل خروج از منزل یک روتین پوستی مشخص را رعایت کنید و سپس از محصولات آرایشی استفاده کنید. این کار آلودگی‌های قبلی پوست شما را پاک می‌کند و به آن اجازه تنفس می‌دهد.

شوینده صورت

بالش یکی از مواردی است که پوست‌های مرده سطح پوست شما روی پارچه آن تجمع می‌کنند و این آلودگی را به پوست شما منتقل می‌کند. به همین خاطر بهتر است که صبح‌ها صورت خود را ابتدا با شوینده صورت مناسب نوع پوست خود بشویید.

تونر صورت

پس از شست‌وشوی صورت با شوینده مخصوص و ملایم، ممکن است که Ph پوست شما به هم بریزد. به همین خاطر لازم است یک از تونر مناسب نوع پوست خود استفاده کنید تا این به‌هم‌ریختگی را برطرف نمایید و از احساس کشیدگی و خارش در سطح پوست خود جلوگیری کنید.

سرم‌های مراقبت پوست

این بخش از روتین پوستی کاملاً سلیقه‌ای است. اگر سرم جوان‌ساز، روشن‌کننده، سفت کننده یا آب‌رسان دارید می‌توانید در این بخش روی پوست صورت خود بزنید. سرم‌های روشن کننده بهترین گزینه برای روشن کردن پوست در فصل بهار هستند.

نقش سرم ها در روتین پوست

آبرسان پوست

بعد از سرم‌ها، باید یک کرم آبرسان مخصوص نوع پوست خود استفاده کنید تا پوستتان به صورت عمیق آبرسانی شود و در هوای گرم طول روز دچار خشکی و کمبود آب نشود.

کرم مرطوب کننده

شاید فکر کنید که کرم آبرسان و مرطوب‌کننده تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما حقیقت این است که کرم مرطوب کننده درصد روغن بیشتری نسبت به آبرسان دارد. به همین خاطر باید بعد از آبرسان استفاده شود. مرطوب‌کننده به‌واسطه لایه روغنی که روی پوست ایجاد می‌کند ازبین رفتن اثر کرم آبرسان را تعدیل کرده و پوست را به مدت بیشتری آبرسانی می‌کند.

فرق کرم آبرسان یا مرطوب کننده

ضدآفتاب

در نهایت هم اگر قصد خروج از منزل دارید حتماً از ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید. چرا که اشعه‌های آفتاب یکی از مخرب‌ترین عواملی هستند که پوست شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به همین خاطر برای به تعویق انداختن روند پیری و چروک صورت استفاده از ضد آفتاب را حتماً جدی بگیرید.

روتین پوستی شب بهاری

رعایت کردن روتین روز و شب یکی از بهترین نوع روتین پوستی است که اجازه نمی‌دهد رادیکال‌های آزاد و آلودگی‌ها مدت طولانی روی پوست شما بمانند. علاوه بر آن، در فصل گرما آب پوست زودتر از حالت معمول از دست می‌رود. به همین خاطر روتین شب و روز آبرسانی منظمی‌‌به پوست محسوب می‌شود و شادابی آن را تضمین می‌کند.

 پاک کننده آرایشی

استفاده از پاک کننده‌های قوی آرایشی مانند میسلار‌ها یکی از بهترین راه‌های پاک کردن آرایش و چربی‌های ناشی از کرم‌های آرایشی است که باید در روتین شب خود حتماً در نظر داشته باشید.

شوینده صورت

پس از آن نوبت استفاده از شوینده صورت است. شوینده صورت باقی‌مانده مواد آرایشی را از سطح پوست پاک می‌کند و اثر رادیکال‌های آزاد را نیز خنثی می‌کند که در تضمین شفافیت پوست و کاهش چروک بسیار مؤثر است.

تونر

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، تونر‌ها به تنظیم محیط قلیایی پوست کمک شایانی می‌کنند و هرگونه احساس خارش و کشش در سطح پوست پس از شوینده‌ها و میسلار را از بین می‌برند. به همین خاطر باید استفاده از آن را در روتین صبح و شب خود جدی بگیرید.

سایر محصولات مراقبتی

پس از تونر می‌توانید از سرم، ماسک صورت و آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید. هرچند استفاده از سرم و ماسک صورت الزامی ندارد، اما استفاده از آن‌ها قبل از آبرسان و مرطوب کننده می‌تواند تا لایه‌های عمیق پوست را آبرسانی کرده و به بهبود بافت پوست و شفافیت آن کمک کند.

شما می‌توانید تمامی محصولات مورد نیاز روتین پوستی خود را به صورت آنلاین در طیف گسترده‌ای از برند‌های ایرانی و خارجی از فروشگاه اینترنتی تگموند خریداری کنید.

خرید آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی

اهمیت استفاده از بالم لب در روتین پوستی

هرچند ممکن است به نظر نرسد، اما پوست لب هم نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. برای داشتن لب‌هایی شفاف و زیبا لازم است پوست لب خود را اسکراب کنید و از کرم‌های مخصوص برای مرطوب کردن آن استفاده کنید. بالم لب‌های حاوی SPF بهترین گزینه برای افرادی است که مدت زمان زیادی را خارج از خانه صرف می‌کنند.

تشخیص نوع پوست

اگر هنوز مطمئن نیستید که نوع پوست شما چیست، با توجه به مراحل زیر می‌توانید نوع پوست خود را مشخص کنید. ابتدا پوستتان را با یک پاک کننده ملایم از آلودگی‌ها و کرم‌ها پاک کنید، سپس پوست را خشک کرده و هیچ ماده‌ای اعم از کرم، سرم روغن و… روی آن استفاده کنید. پس از یک ساعت به آینه نگاه کنید و با توجه به موارد زیر نوع پوست خود را مشخص کنید.

  • نشانه‌های پوست خشک: احساس خارش، کشیدگی و مشاهده پوسته‌های ریز روی سطح پوست
  • نشانه‌های پوست چرب: درخشیدن پوست صورت در تمامی ناحیه‌ها بدون مصرف هیچ ماده‌ای
  • نشانه‌های پوست مختلط: درخشش پوست در ناحیه پیشانی و بینی و خشکی روی گونه‌ها و فک
  • نشانه‌های پوست معمولی: بدون درخشش زیاد پوست یا احساس خشکی و کشیدگی
نحوه تشخیص نوع پوست

نکات روتین بهاره پوست خشک

پوست خشک در فصل بهار بیشتر در معرض تحریک و خشکی قرار دارد. به همین خاطر لازم است که اگر پوست خشکی دارید، آبرسانی به پوستتان را در این فصل بسیار جدی بگیرید. استفاده از شوینده‌های ژلی حاوی هیالورونیک اسید و کرم‌های آبرسان قوی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای داشتن پوستی ایده‌آل در بهار است.

نکات روتین بهاره پوست چرب و مختلط

استفاده از شوینده‌های مخصوص پوست و شستن مداوم صورت به خصوص در بخش‌های چرب صورت از بهترین روش‌های مراقبت پوست چرب و مختلط در بهار است.

نکات روتین بهاره پوست معمولی

پوست‌های معمولی سازگاری بیشتری با محیط اطراف دارند. چرا که به اندازه چربی و سبوم تولید می‌کنند. اما با این حال لازم است تا از دهیدراته شدن پوست صورت و یا چرب شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید. به همین خاطر باید روتین شب و روز خود را جدی بگیرید و از محصولات متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

باور‌های اشتباه در مراقبت پوست

یک باور اشتباه در خصوص پوست‌های چرب یا چرب و مختلط نیاز نداشتن به مرطوب کننده و آبرسان است. باید بدانید که همه پوست‌ها نیاز به کرم آبرسان و مرطوب کننده دارند و پوستی که چربی و سبوم بیشتری نسبت به پوست خشک دارد هم دچار کم آبی می‌شود و ندیده گرفتن این نیاز پوست، می‌تواند سبب تسهیل روند پیری و چروک پوست شما شود. حال اگر به داشتن روتین پوستی علاقه‌مند شده‌اید، خواندن مقاله نکات روتین پوستی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برچسب ها:

,