حلقه‌های تیره زیر چشم‌ها و پیدا شدن رگ‌های زیر پلک همگی از نشانه‌های گودی زیر چشم هستند. گودی زیر چشم عوامل زیادی دارد و بسیار آزار دهنده است. این عارضه یک مشکل زیبایی است که ممکن است ناشی از افزایش سن، ژنتیک، کم خوابی و یا کم آبی بدن باشد. اگر به دنبال درمان گودی زیر چشم در خانه هستید با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی علت گودی زیر چشم در زنان و مردان و درمان خانگی آن بپردازیم.

دلایل گودی زیر چشم

گودی زیر چشم چیست؟

گودی زیر چشم عارضه‌ای است که به وسیله آن پوست زیر چشم به سمت داخل کشیده می‌شود و کره چشم شما به داخل فرو می‌رود. در این شرایط چشم‌ها سنگین، تو خالی و خسته به نظر می‌رسند و پوست شما نیز تیره دیده می‌شود. این مشکل بیشتر در افراد مسن شایع است اما جوانانی نیز هستند که براساس شرایط زندگی، مصرف دارو، اضطراب و کم خوابی یا کاهش وزن دچار این عارضه می‌شوند.

دلایل علت گود شدن زیر چشم

در این بخش ادامه علل اصلی گودی چشم را بیان می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم با شناسایی و اصلاح به موقع برخی عادت‌ها از این عارضه جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که گودی زیر چشم یک عارضه است که به مرور ایجاد می‌شود. به همین خاطر درمان سریع گودی زیر چشم هیچ معنایی ندارد و باید به مرور درمان شود.

کاهش وزن ناگهانی

اگر در دوره‌های فشرده کاهش وزن، به خصوص برنامه‌های شدید و غیر اصولی کاهش وزن، هستید ممکن است گود شدن زیر چشم را تجربه کنید.

مصرف دارو و گودی چشم

مصرف برخی داروها و یا مشکلات روحی و جسمی هم می‌تواند باعث ایجاد گودی زیر چشم شما شود. قطره چشمی گلوکوم یا بیماری رابدومیوسارکوم آلوِئولار‌ و پرتو درمانی از جمله دیگر مواردی است که زیر چشم را ممکن است گود کند.

بیماری و گودی زیر چشم

بیماری‌هایی نظیر اسهال و استفراغ که آب بدن را دفع می‌کنند می‌توانند یکی از علل گودی زیر چشم باشند. همچنین سرطان، لاغری عصبی، سوءتغذیه و سندروم سینوس بیمار از جمله بیماری‌ها و عارضه‌ایی هستند که زیر چشم را گود می‌کنند.

ژنتیک و گودی زیر چشم

برخی افراد به صورت ژنتیکی دارای گودی زیر چشم هستند و این گودی ربطی به عدم سلامت فرد و یک بیماری خاص ندارد.

گودی زیر چشم چیست

جلوگیری از گودی زیر چشم

اگر به صورت ژنتیکی یا در اثر مصرف دارو دچار گودی زیر چشم هستید یا دوست ندارید که به آن دچار شوید، مطالب این قسمت در رفع علت گودی زیر چشم در مردان و زنان یا جلوگیری از آن به شما کمک خواهد کرد.

کمبود خواب و گودی زیر چشم

کمخوابی یا بد خوابیدن از اصلی‎‌ترین دلایل بروز گودی چشم است. اگر کم می‌خوابید یا کیفیت خواب شما خوب نیست، بهتر است در رابطه با خواب خود یک اقدام جدی انجام دهید. برخی هورمون‌هایی که در اثر کمبود خواب ترشح می‌شوند باعث گودی پایین چشم و دیگر مشکلات برای بدن شما خواهند شد.

راهکار داشتن خواب خوب

  • به یک روال مشخص برای خواب پایبند باشید.
  • از مصرف محرک نظیر کافئین و الکل قبل خواب خودداری نمایید.
  • از نور کم و دمای پایین در اتاق خواب استفاده کنید.
  • در اتاق خواب کارهای غیره نظیر انجام کارهای روزمره و کار با گوشی خودداری کنید.

کم خوابی و گودی زیر چشم

کم آبی بدن و گودی چشم

کم‌آبی یکی دیگر از دلایل بروز گودی زیر چشم است. در صورتی که بدن شما کم آب باشد، پوست اطراف چشم خشک و نازک می‌شود و زیر چشم شما گود به نظر خواهد رسید. دلیل آن هم حساس بودن پوست اطراف چشم و نیاز آن به آب است. برای آب‌رسانی به بدن لازم است که حتما بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید.

راهکار برطرف کردن خشکی و گودی چشم

  • آب کافی بنوشید.
  • از نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنید.
  • از کرم آبرسان دور چشم استفاده کنید.
  • از مصرف غذاها و فرآورده‌های نمکی خودداری کنید.

نور خورشید و گودی پایین چشم

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظ هم می‌تواند به مرور زمان باعث بروز گودی و دیگر مشکلات شود. پس باید حتما توجه داشته باشید که عینک آفتابی مناسب تهیه کنید و اهمیت استفاده از ضدآفتاب را درک کنید.

تاثیر آفتاب بر گود شدن زیر چشم

تاثیرات سیگار بر گودی پایین چشم

سیگار به واسطه آسیب زدن به الاستین پوست و کلاژن آن می‌تواند به عنوان عامل اصلی گودی پایین چشم محسوب شود. چروک دور چشم و زرد شدن پوست هم از دیگر اثرات جانبی سیگار برای پوست است.

روش‌های خانگی موثر برای درمان گودی زیر چشم

اگر مشکل گودی شما به دلیل روند زندگی یا ژنتیک و بیماری خاص نباشد، به راحتی و با درمان‌های خانگی یا محصولات مراقبت پوست می‌توانید آن را درمان کنید. در ادامه به شما روش‌های درمان خانگی گودی زیر چشم را آموزش می‌دهیم.

خواص روغن نارگیل برای گودی چشم

بهتر است در روتین پوستی بعد از پاک کردن پوست، چند قطره روغن نارگیل خالص را روی پوست زیر چشم زده و به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود. این روغن به واسطه اسیدهای چرب و مفید خود پوست دور چشم شما را مرطوب و از چروک شدن یا گود شدن زیر چشم جلوگیری خواهد کرد.

رفع گودی زیر چشم با وازلین

وازلین به واسطه داشتن چربی بالا و تشکیل یک لایه روی پوست از تبخیر شدن آب سطح پوست جلوگیری می‌کند و شادابی را به پوست شما هدیه خواهد کرد. اما باید توجه داشته باشید که وازلین جایگزین مناسبی برای کرم‌های مخصوص دور چشم نیست.

رفع گودی زیر چشم با وازلین

خواص روغن کرچک و درمان گودی پایین چشم

روغن کرچک به دلیل داشتن مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و اسید ریسینولئیک از پوست شما در برابر خشکی جلوگیری می‌کند و اجازه تغییر ظاهر به آن نمی‌دهد. بهترین زمان استفاده از روغن کرچک شب‌ها قبل خواب است که باید چند قطره از آن را روی پوست تمیز دور چشم بزنید و به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود.

خواص روغن زیتون برای چشم گود

روغن زیتون خواص بی‌شماری برای پوست دارد و یکی از اصلی‌ترین خواص آن آبرسانی عمیق بافت پوست است. شما با استفاده از روغن زیتون روی پوست تمیز، به ویژه دور چشم، می‌توانید شاهد ازبین رفتن گودی و تیرگی زیر چشم خواهید شد.

خیار برای درمان گودی زیر چشم

چند برش نازک خیار را به صورت سرد روی چشم به صورتی که کل چشم و دور آن را پوشش دهد قرار دهید و ۱۵ دقیقه استراحت کنید. ماسک خیار علاوه بر جلوگیری از گودی چشم، پوست را آبرسانی کرده و آن را روشن می‌کند.

ماسک خیار برای گودی زیر چشم

ماسک سیب زمینی برای پوست صورت

سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی ویتامین کا است که پوست را روشن و بافت آن را به صورت عمیق آبرسانی می‌کند. شما می‌توانید سیب زمینی را به صورت ریز رنده کنید و روی پوست صورت بزنید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید.

درمان گودی زیر چشم با سیب زمینی

روغن آووکادو و پوست صورت

اگر پوست بدن شما خشک است و دوست دارید بافت پوست صورت شما بهتر باشد و از تیرگی زیر چشم خلاص شوید، روغن آووکادو همان خوراکی معجزه‌گری است که به دنبالش هستید! این روغن خاص با تحریک تولید کلاژن در پوست آن را درخشان و منعطف نیز می‌کند.

روغن ماهی برای زیر چشم

روغن ماهی هم دارای اسید‌های چرب است که به متعادل کردن رطوبت پوست کمک خواهد کرد و سد دفاعی پوست را تقویت می‌کند. این روغن قادر است تا اثرات منفی اشعه‌های خورشید و کمبود آب پوست را جبران نماید. جهت استفاده از روغن ماهی برای پوست باید ۲ کپسول روغن را خالی کنید و روغن آن را دور چشم بزنید و ماساژ دهید.

درمان گودی و تیرگی دور چشم با روغن بادام

روغن بادام سرشار از ویتامین E، چربی و پروتئین است و از پوست محافظت و آن را آبرسانی می‌کند. چند قطره روغن را روی پوست دور چشم زده و به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود. این کار را می‌توانید ۲ بار در روز تکرار کنید.

برای درمان گودی زیر چشم چی بخوریم؟

در کنار مواردی که معرفی کردیم که روی پوست بزنید، موارد خوراکی هم وجود دارند که به درمان گودی چشم کمک زیادی می‌کنند. در ادامه چند خوراکی طبیعی و بسیار مفید را معرفی می‎‌کنیم که با جای دادن آن‌ها در رژیم غذایی خود می‌توانید سلامت خود را به صورت کلی بهبود ببخشید و چهره خود را شاداب کنید.

مواد غذایی حاوی ویتامین K

ویتامین K یک ویتامین کاربردی است و علاوه بر خونسازی و بهبود جریان خود به بهبود عملکرد گوارش نیز کمک شایانی می‎کند. به عبارتی می‌توان گفت بهترین ویتامین برای گودی چشم است. این ویتامین در خوراکی‌هایی نظیر توت‌فرنگی، گوجه، توت، کلم بروکلی، اسفناج، هویج، آلو، سیب زمینی و لوبیا وجود دارد.

پیشنهاد مقاله: ۱۵ ماده غذایی برای داشتن پوست شفاف

خواص ویتامین K

روش‌های پزشکی درمان گودی و تیرگی زیر چشم

در کنار روش‌های طبیعی که ذکر کردیم، روش‌های پزشکی هم وجود دارند که درصورت جواب ندادن راه‌حل‌های خانگی و مشکل ژنتیکی یا دارویی می‌توانید از آن‌ها برای رفع مشکل خود استفاده کنید. توجه داشته باشید این روش‌ها تنها باید توسط پزشک متخصص پیشنهاد و اجرا شوند و هرگونه مصرف و تصمیم خودسرانه ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

  • قطره‌ی چشم
  • پیوند چربی
  • مصرف آنتی هیستامین
  • تزریق فیلر

پیشنهاد مقاله: رژیم ۷ روزه درمان جوش صورت

سخن پایانی

سبک زندگی به صورت کامل در چهره نمایان می‌شود، اگر برخی عارضه‌ها برای پوست صورت شما اتفاق می‌افتد به راحتی می‌توانید با اصلاح سبک زندگی خود و داشتن یک روتین و سبک زندگی سالم آن را رفع کنید. گودی و تیرگی زیر چشم یکی از این موارد است که اگر ریشه آن بیماری یا مصرف دارو و ژنتیک نباشد، به راحتی با اصلاح سبک زندگی رفع می‌شود.

برچسب ها: