خشکی پوست در زمستان یک امر شایع است و تقریباً همه افراد با خشکی و خارش پوست در این فصل مواجه هستند. خشکی پوست در زمستان علل متنوع و زیادی دارد که در این مقاله به بررسی علل خشکی پوست در زمستان می‌پردازیم و راهکارهایی را برای رهایی از این مشکل برایتان شرح می‌دهیم. پس با ما در تگ‌مگ همراه باشید.

علل خشکی پوست در زمستان

حتماً شما هم حس کرده‌اید که در زمستان پوست شما خشک شده و پوسته‌های ریز با خارش پوست مشاهده می‌کنید. این موضوع در زمستان شایع است و در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا این اتفاق میفتد.

علل خشکی پوست در زمستان

هوای خشک

هوای زمستان سرد و خشک است که باعث می‌شود پوست شما رطوبت خود را از دست بدهد. این ازبین‌رفتن رطوبت سبب می‌شود تا پوست آسیب‌پذیر شود و شما احساس خشکی، کشیدگی و خارش در سطح پوست خود داشته باشید.

باد سرد

باد سرد زمستانی پوست را خشک می‌کند. هوای سرد به دلیل نداشتن رطوبت و آسیب زدن به بافت پوست باعث بروز خشکی می‌شود و شما را آزار خواهد داد. این خشکی با علائمی مانند قرمزی، خارش و احساس کشیدگی همراه خواهد بود.

استفاده از وسائل گرمایشی

وسائل گرمایشی نظیر بخاری، شومینه و شوفاژ باعث گرم شدن محیط و خشک شدن آن می‌شوند که این موضوع خشکی پوست را تجدید می‌کند. این خشکی محیط باعث می‌شود که پوست شما رطوبت از دست بدهد و خشک شود. بهتر است که در فصل زمستان حتماً از وسائل رطوبت ساز هم در منزل استفاده کنید تا خشکی پوست و مجرای تنفسی را به حداقل برسانید.

شوینده‌های عطری

شوینده‌های عطری هم یکی از عواملی هستند که می‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و پوست شما را خشک کنند. بهتر است در فصل‌های سردی مثل پاییز و زمستان از شوینده‌های ملایم غیر عطری استفاده کنید.

مقالاتی که شاید برایتان مفید باشند:

۹ نکته برای خرید کفش زمستانی

۸ ترند محبوب لباس مردانه در پاییز و زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴

ایده استایل زنانه برای پاییز و زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۳

راهکارهای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان

برای برطرف کردن مشکل پوست خشک در زمستان روش‌های متنوع و زیادی وجود دارد. در ادامه ۱۰ روش جلوگیری از خشکی پوست را برایتان شرح می‌دهیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که نیاز پوست‌های مختلف یکسان نیست و بهتر است نوع پوست خودتان را بشناسید و سپس اقدام به رفع خشکی پوست خود کنید.

درمان خشکی پوست بدن

رفع خشکی پوست بدن در زمستان

خشکی پوست بدن در زمستان بسیار آزار دهنده است. به‌ویژه که مجبور هستیم در این فصل از لباس‌های پشمی استفاده کنیم و این لباس‌ها در تماس با پوست خشک باعث ایجاد حس خشکی و سوزش خواهند شد. در ادامه این بخش چند روش برای درمان خشکی پوست بدن پیشنهاد می‌کنیم که با رعایت آن‌ها خشکی پوست شما کاملاً رفع خواهد شد.

روتین مراقبت پوست بدن

داشتن یک روتین مراقبت پوست بدن برای رفع خشکی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یک روتین عالی نیازهای پوست شما را رفع می‌کند و باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، مقاله چگونه یک روتین پوست مناسب بدن داشته باشیم به شما کمک خواهد کرد.

دوش آب گرم نگیرید

درست است که یک دوش آب داغ در زمستان بسیار دلچسب جلوه کند، اما واقعیت این است که این دوش دلیل همان حس خارش تمام بدن و حساسیت به لمس پارچه‌های پشمی است. اگر هنگام پوشیدن لباس‌های زمستانی و ضخیم پوستتان حساس می‌شود و حس سوزش و خارش دارید، بهتر است با آب ولرم دوش بگیرید تا چربی‌های مفید پوست شما از بین نروند و ساختار پوست شما هم آسیب نبیند.

مضرات دوش آب داغ

لوسیون بدن استفاده کنید

داشتن یک لوسیون بدن آبرسان و مرطوب کننده متناسب با نوع پوست و استفاده از آن می‌تواند تا حد زیادی خشکی پوست شما را درمان کند و پوستی سالم و ایده‌آل به شما ببخشد. شما می‌توانید محصولات مراقبت پوست را با عصاره‌های مختلف و خواص متنوع به راحتی و به صورت آنلاین از فروشگاه‌های معتبر مانند تگموند خریداری نمایید.

اگر پوست دست شما خشک است، بهتر است سری هم به مقاله رفع خشکی پوست دست بزنید و درباره رفع این خشکی بیشتر بدانید.

لباس مناسب بپوشید

بهتر است در هنگام خرید پوشاک به جنس آن توجه کنید. لباس‌های الیاف طبیعی تأثیر زیادی بر سلامت پوست و حفظ رطوبت آن دارند. این لباس‌ها در برابر سرما از پوست شما محافظت می‌کنند و سازگاری بیشتری با پوست شما خواهند داشت.

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب کافی یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از خشک شدن پوست است. نوشیدن آب به بهبود کیفیت پوست، عمل گوارش و عملکرد مغز کمک می‌کند و شما به‌واسطه آن حس بهترین خواهید داشت. پس حتماً در طول روز حداقل ۶ لیوان آب بنوشید.

خوراکی برای درمان خشکی پوست

ویتامین بدن خود را تأمین کنید

کمبود ویتامین‌های مختلف هم یکی دیگر از دلائل اصلی خشک شدن پوست است که در هوای سرد زمستان تشدید می‌شود و ممکن است فکر کنید به‌خاطر سردی هواست.

مصرف الکل و کافئین را کاهش دهید

نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار با تأثیر بر میزان آب بدن باعث خشکی پوست می‌شوند. علاوه بر این، این دو ماده تأثیرات منفی زیادی بر عملکرد مغز، کلیه و دیگر اعضای بدن دارند.

رفع خشکی پوست صورت در زمستان

پوست صورت بیشتر از سایر نواحی بدن در معرض آب‌وهوای خشک و سرد زمستان است. به همین خاطر بیشتر دچار خشکی و آسیب می‌شود و زیبایی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این بخش راهکارهای درمان خشکی پوست صورت در زمستان را برایتان شرح می‌دهیم که به شما در داشتن پوست سالم و زیبا کمک خواهد کرد.

خشکی پوست صورت

کرم آبرسان

آبرسان از مرطوب کننده متفاوت است و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرید. کرم آبرسان قبل از مرطوب کننده و به‌منظور آبرسانی عمیق پوست استفاده می‌شود. این کرم به شما کمک می‌کند تا آب ازدست‌رفته پوست را به آن برگردانید و شادابی پوستتان را حفظ کنید. بهتر است بعد از آبرسان از مرطوب کننده استفاده کنید تا آبرسان مدت بیشتری روی پوست شما بماند.

کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب‌کننده یکی از اصلی‌ترین درمان‌های پوست خشک است که برای همه نوع پوست باید استفاده شود. برخی افراد بر این باورند که تنها پوست خشک است که مرطوب کننده نیاز دارد و استفاده از مرطوب کننده باعث جوش زدن پوست چرب خواهد شد. در صورتی که این باور کاملاً غلط است و پوست چرب هم نیاز به مرطوب کننده و آبرسان دارد. اگر از مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود استفاده کنید، هیچ مشکلی برای شما به همراه نخواهد داشت.

بهترین مرطوب کننده برای استفاده در فصل زمستان حاوی هیالورونیک اسید، گلیسیرین با شی‌باتر است که پوست را عمیقاً رطوبت‌رسانی می‌کند.

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان در میزان ترکیبات روغنی و غیر روغنی آن‌هاست، مرطوب کننده درصد ترکیبات روغنی بیشتری نسبت به آبرسان دارد و وظیفه آن تشکیل یک لایه روغنی روی پوست و جلوگیری از تبخیر شدن آب پوست و کرم آبرسان است.

کرم ضدآفتاب

برخی باور دارند که استفاده از ضدآفتاب تنها محدود به بهار و تابستان است. در صورتی که آفتاب در تمامی روزهای سال برای پوست خطرناک است و به آن آسیب می‌زند. اهمیت استفاده از ضدآفتاب در زمستان بسیار بالاست و بروز لک، خشکی و چین‌وچروک از عوارض استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب است.

اهمیت استفاده از ضدآفتاب در زمستان

ماسک صورت

برای رفع مشکل پوست خشک صورت می‌توانید از ماسک‌های خانگی متنوعی استفاده کنید و علاوه بر تأمین مواد مغذی پوست، آن را آبرسانی کنید. ژل آلوئه‌ورا، خیار حلقه‌شده، سیب زمینی رنده شده و ماسک‌های ورقه‌ای موجود در بازار از جمله مواردی هستند که پوست شما را روشن، شفاف و آبرسانی می‌کنند. از این ماسک‌ها می‌توانید در روتین پوستی بهار و روتین پوستی مناسب تابستان هم استفاده کنید.

سخن پایانی

پوست خشک در زمستان یکی از مواردی است که تقریباً همه ما با آن درگیر هستیم. در این مقاله چند روش مؤثر برای درمان این خشکی بیان کردیم که به شما کمک می‌کند خشکی پوست خود را رفع کنید. حال شما به بما بگویید که در کنار این روش‌ها، چه روش‌های دیگری کارآمد است؟