تابستان فصلی پر از تفریح و بازی در فضای باز است، اما گرمای خورشید و اشعه ماوراء بنفش می‌تواند پوست لطیف کودکان را در معرض خطر قرار دهد. برای مراقبت کودک در این فصل گرم و سوزان بهتر است به پوست کودک توجه ویژه‌ای داشته باشید. در این مقاله مهمترین نکات مراقبت از پوست و چشم کودک را بیان کردیم، پس با ما همراه باشید.

مراقبت از پوست کودک

پوست کودکان نازک‌تر و ظریف‌تر از پوست بزرگسالان است و به همین دلیل در برابر اشعه مضر UV خورشید آسیب‌پذیرتر است. این اشعه می‌تواند منجر به آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس پوست و حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست در آینده شود. به همین خاطر توصیه می‌شود که برای کودکان مدت زمان زیادی از صندل بچه گانه استفاده نکنید.

از ضد آفتاب کودک استفاده کنید

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای محافظت از پوست کودکتان انجام دهید، استفاده از ضد آفتاب با طیف وسیع و SPF حداقل ۳۰ است. ضد آفتاب را ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه به تمام پوست کودک بمالید و هر دو ساعت یکبار یا بیشتر، به خصوص بعد از شنا یا تعریق، آن را تجدید کنید.

اهمیت استفاده از ضدآفتاب کودک

کودک را در سایه نگه دارید

تا حد امکان، کودک را از نور مستقیم خورشید، به خصوص بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، دور نگه دارید. زمانی که بیرون هستید، از سایه‌بان، کلاه و لباس‌های محافظ استفاده کنید.

پوست کودک را به طور مرتب مرطوب کنید

گرمای تابستان می‌تواند پوست را خشک کند، بنابراین مهم است که به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید. از لوسیون یا کرمی استفاده کنید که فاقد عطر و رنگ باشد و برای پوست‌های حساس مناسب باشد.

به کودک مایعات فراوان بدهید

گرمای تابستان می‌تواند به سرعت باعث کم آبی بدن کودکان شود، به خصوص اگر آنها به اندازه کافی مایعات ننوشند یا در فعالیت‌های شدید در فضای باز شرکت کنند. کم آبی بدن می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی کودک داشته باشد، از جمله اثرات منفی بر پوست. پوست کم آب بدن بیشتر در معرض تحریک و التهاب قرار می‌گیرد. این امر می‌تواند منجر به بثورات، اگزما و سایر مشکلات پوستی شود.

اهمیت آب خوردن کودکان در تابستان

از لباس‌های مناسب استفاده کنید

برای فرزندتان لباس بچه گانه خنک، گشاد و با رنگ روشن تهیه کنید که از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه باشد. این نوع لباس‌ها به تهویه پوست کمک می‌کنند و از گرم شدن بیش از حد کودک جلوگیری می‌کنند. همچنین بهتر است لباس کودک پوشیده باشد و از پارچه‌ای خنک تهیه شده باشد تا از اشعه‌های آفتاب در امان باشند و خنک هم بمانند.

از تماس پوست کودک با مواد شیمیایی خشن خودداری کنید

از استفاده از استخرهای شنا که کلر زیادی دارند یا از حشره‌کش‌ها و کرم‌های ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی خشن روی پوست کودک خودداری کنید. این مواد می‌توانند پوست را تحریک کنند.

مراقبت از چشم کودک در تابستان

تابستان فصلی پر از تفریح و بازی در فضای باز برای کودکان است، اما گرمای خورشید و اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌تواند به چشمان ظریف آنها آسیب برساند. به همین دلیل، مراقبت از چشمان کودکان در این فصل از اهمیت بالایی برخوردار است.

چشمان بچه‌ها در مقایسه با بزرگسالان به نور UV حساس‌تر هستند زیرا عدسی چشم آنها شفاف‌تر است و اجازه می‌دهد نور بیشتری به داخل چشم نفوذ کند. این امر می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به مشکلات چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و حتی سرطان چشم قرار دهد به همین خاطر باید حتما به مراقبت چشم آن‌ها اهمیت زیادی بدهید. در ادامه چند نکته برای مراقبت از چشم کودکان در تابستان بیان کردیم.

برای کودک عینک آفتابی مناسب تهیه کنید

انتخاب عینک آفتابی مناسب برای کودکان به همان اندازه که برای بزرگسالان مهم است، اهمیت دارد. چشم‌های کودکان در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید آسیب‌پذیرتر هستند و به همین دلیل محافظت از آنها در برابر این اشعه مضر ضروری است. پس برای مراقبت از چشم کودکتان به دنبال عینک آفتابی بچگانه باشید که دارای برچسب UV 400 باشد و تمام اشعه ماوراء بنفش A و B را مسدود کند. عینک آفتابی باید به خوبی روی صورت کودک قرار بگیرد و چشمان او را به طور کامل بپوشاند.

عینک آفتابی بچگانه

به کودک کلاه لبه‌دار بپوشانید

کلاه لبه دار یکی از لوازم ضروری برای محافظت از پوست کودک در برابر آفتاب است، به خصوص در فصل تابستان. هنگام انتخاب کلاه باید به پهن بودن لبه، جنس قابل تنفس، تناسب مناسب و رنگ روشن آن توجه کنید. انواع مختلفی از کلاه‌های لبه دار مانند کلاه آفتابی، کلاه بیسبال، کلاه سطلی و کلاه لبه دار وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و کودکان از برخی از آن‌ها خوششان نمی‌آید و باید نوع کلاه بچگانه را  حتما با نظر کودکتان انتخاب کنید تا به پوشیدن آن ترغیب شود و از اشعه‌های آفتاب در امان بمانند.

به یاد داشته باشید که کلاه به تنهایی کافی نیست و باید از سایر روش‌های محافظتی مانند کرم ضد آفتاب، لباس و سایه نیز استفاده کنید.

کلاه لبه دار بچگانه

آموزش درست کودک

به کودک آموزش دهید که از نگاه مستقیم به خورشید خودداری کند، خیلی مهم است که برای جلوگیری از آسیب چشم کودکتان به او خود یاد دهید که هرگز به طور مستقیم به خورشید نگاه نکند، حتی اگر عینک آفتابی به چشم داشته باشد. همچنین باید توجه زیاید به او داشته باشید و در صورت مشاهده هرگونه قرمزی یا تحریک در چشم کودک، به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مراقبت از پوست و استفاده از عینک آفتابی تنها مختص به بزرگسالان است و کودکان به آن نیازی ندارند، سعی کردیم تا با این مقاله نظر شما را تغییر دهیم و نکاتی را به شما گوشزد کنیم. با رعایت این نکات ساده، می‌توانید به محافظت از پوست و چشم کودکتان در برابر مضرات تابستان کمک کنید و مطمئن شوید که از این فصل لذت می‌برند.

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید لباس بچگانه و اکسسوری کودک سری به سایت لباس تگموند هم بزنید و از دسته‌بندی کودک آن خریدهای خود را نهایی کنید.

دسته بندی شده در: