امروزه یافتن یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست صورت تبدیل به دغدغه‌ای جدی برای مردم شده است. اما این تنها روتینی نیست که باید نگران آن باشید؛ بلکه مراقبت از پوست بدن نیز ضروری است. پوست صورت به دلیل اینکه در معرض دید بیشتری قرار دارد، طبیعتاً توجه بیشتری هم به آن می‌شود. باید توجه داشته باشید همان‌طور که از مرطوب‌کننده، و ضدآفتاب و لایه بردار برای صورت خود استفاده می‌کنید، نیاز هست تا از آن برای پوست گردن خود نیز استفاده کنید. علاوه‌برآن از سلامت و زیبایی پوست دستان خود نیز غافل نشوید. داشتن یک برنامه منظم مراقبت از پوست بدن، بسیار فراتر از دوش گرفتن منظم برای تمیزکردن پوستتان است. روتین مراقبت از پوست بدن، از اولین خط دفاعی بدن شما در برابر عفونت و بیماری مراقبت می‌کند، پوست شمارا سالم نگه می‌دارد، باعث زیبایی ظاهری پوست شده و احساس شادابی مداوم را برای شما به ارمغان می‌آورد. در ادامه این مقاله قصد داریم چند نکته ضروری برای داشتن یک روتین مناسب روزانه برای مراقبت از پوست بدن مطرح کنیم.

تمیزکردن پوست بدن

شوینده بدن

اولین و مهم‌ترین قدم برای مراقبت از پوست بدن تمیزکردن آن است. به همان اندازه که برای تهیه شوینده صورت دقت به خرج می‌دهیم، باید برای انتخاب شوینده مناسب پوست بدن‌ نیز بادقت دست به انتخاب بزنیم. شوینده پوست را مناسب با جنس پوست خود انتخاب کنید. شامپو بدن‌ها و صابون‌هایی که دارای عطر، رنگ، سدیم لوریل سولفات و الکل هستند همگی باعث آسیب رساندن به پوست شده و آن را خشک می‌کنند.. برای افرادی که حتی پوست حساس‌تری دارند، اینها ممکن است علت اصلی تحریک پوست یا واکنش‌های آلرژیک باشند. در عوض، محصولاتی را انتخاب کنید که دارای پاک کننده ملایم تری مانند سدیم لوروئیل ایزتیونات هستند.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای ساختن بهترین روتین مراقبت از پوست

انتخاب شوینده مناسب انواع پوست

شوینده بدن

برای مراقبت از پوست بدن نوع شوینده‌ای که انتخاب می‌کنید اهمیت بسیاری دارد. به‌طورکلی اگر برای شوینده بدن خود به دنبال فرمولی ملایم هستید، شامپو بدن گزینه مناسبی است و اگر فرمولی قوی‌تر می‌خواهید، باید از صابون استفاده کنید.

  • اگر پوست شما نرمال است، نیاز نیست تا وسواس چندانی به خرج دهید. از یک صابون و یا شامپو بدن ملایم استفاده کنید. بعد از استحمام از لوسیون بدن استفاده کنید و پوست خود را ماساژ دهید.
  • اگر پوست حساسی دارید از شوینده‌های معطر و حاوی الکل استفاده نکنید. حتماً دقت داشته باشید تا محصول دارای برچسب مخصوص پوست‌های حساس باشد. این مدل شوینده‌ها حاوی انواع نرم‌کننده و ویتامین‌های موردنیاز هستند.
  • اگر پوست چربی دارید، بهتر است از شوینده‌های شیمیایی قوی که مناسب استفاده نکنید. این شوینده‌ها به دلیل مواد قوی به‌مرورزمان پوست را خشک و شکننده می‌کنند. بهترین گزینه برای مراقبت از پوست بدن چرب، استفاده از صابون‌های طبیعی و دست‌ساز است.
  • اگر پوشت شما خشک است باید از صابون یا شامپو بدنی استفاده کنید که فاقد استروئید، سولفات، الکل، رنگ‌ها و مواد معطر باشد. شوینده‌ای انتخاب کنید که حاوی نرم‌کننده و مرطوب‌کننده باشد.
  • اگر جنس پوست شما از نوع مختلط است، باید از ژل‌های شامپویی استفاده کنید. این مدل شوینده‌ها در تمام نواحی پوست تعادل برقرار می‌کند. بخش‌های خشک پوست را دهیراته کرده و نواحی چرب پوست شما را پاک می‌کند.

برای مشاهده همه محصولات مراقبت از پوست در اینجا کلیک کنید.

لایه‌برداری پوست بدن

لایه برداری پوست

برای لایه‌برداری راهکارهای فراوانی وجود دارد. لایه‌برداری پوست بدن به شما کمک می‌کند تا سلول‌های مرده سطح پوست را از بین ببرید. شما می‌توانید از یک‌پارچه شستشوی لایه بردار همراه با شستشوی بدن خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از اسکراب بدن استفاده کنید. اسکراب‌ها را به شکل خانگی با موادی مانند شکر و روغن و ویتامین‌ها درست کنید و یا اسکراب بدن را از برندهای معتبر خریداری کنید. لایه‌برداری پوست بدن نسبت به‌صورت از حساسیت کمتری برخوردار است.  پوست بدن سفت و محکم‌تر از پوست صورت است آسیب‌پذیری کمتری دارد. دو یا سه بار در هفته، با اضافه‌کردن یک اسکراب شکر به روتین دوش گرفتن و ماساژ دادن اسکراب روی پوست، بدن خود را لایه‌برداری کنید. حتماً روی آرنج‌ها، زانوها و پاشنه‌های خود تمرکز کنید، زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که لکه‌های زبری داشته باشند که نیاز به لایه‌برداری اضافی دارند.

بیشتر بخوانید: چطور ناخن های بلند، محکم و زیبا داشته باشیم؟

اصلاح بدن

اصلاح بدن

اگر می‌خواهید روتین مراقبت از پوست بدن را به‌درستی انجام دهید، باید در ابتدا نحوه درست شیو کردن را بیاموزید. اگر ابتدا لایه‌برداری کنید، موها را به طور کامل از فولیکول ها خارج خواهید کرد. این امر خطر رشد موهای زیرپوستی و تحریک را کاهش می‌دهد. ابتدا چند دقیقه‌ای را زیر دوش آب گرم بمانید. آب به نرم شدن پوست شما کمک می‌کند و آن را برای تیغ آماده می‌کند. زمان عالی برای اصلاح بعد از شستن بدن است؛ زیرا پوست فاقد چربی است. از کرم و یا ژل اصلاح استفاده کنید و یا کرم موبر بزنید. حتماً تیغ را در جهت رویش مو حرکت دهید تا از سوختگی پوست جلوگیری کنید. بعد از اصلاح حتماً پوست را بشویید و پس از خشک ‌کردن از کرم مرطوب کننده یا افترشیو استفاده کنید.

روغن بدن

روغن بدن

بعد از پایان حمام استفاده از لوسیون بدن و یا روغن به نرم و لطیف شدن پوست و همچنین حفظ رطوبت آن کمک می‌کند. استفاده از روغن بعد شستن بدن باعث حفظ شادابی پوست شما می‌شود. همچنین اگر پوست خشکی دارید، استفاده از روغن پوست برای رفع خشکی و بازسازی آسیب‌های آن ضروری است. روغن‌ها به دلیل وجود آنتی اکسیدان از پیری پوست جلوگیری می‌کنند و از پوست شما در برابر اشعه نور خورشید محافظت می‌کند. روغن با محدود کردن راه رطوبت طبیعی پوست و جلوگیری از خروج آن، مانع خشکی بیش از حد پوست می‌شود. اگر شما پوست خیلی خشکی دارید که به شوینده‌های بدن واکنش نشان می‌دهد، قبل از استحمام از مقداری روغن استفاده کنید. توجه داشته باشید باید از روغن بدن هفته‌ای یک الی دو بار با توجه‌به میزان خشکی پوستتان استفاده کنید.

لوسیون بدن

لوسیون بدن

تفاوت روغن و لوسیون این است که روغن‌ها مناسب برای پوست‌های خشک هستند؛ اما لوسیون بدن برای همه پوست‌ها مناسب است و یکی از محصولات مراقبت از پوست بدن شمرده می‌شود. لوسیون به دلیل نفوذ به لایه‌هایی درونی پوست باعث جوان‌سازی و آبرسانی لایه‌های فوقانی پوست می‌شود. لوسیون بدن حاوی ویتامین E، ویتامین C، روغن، اولئونیک اسید و کرودامول است. لوسیون بدن باعث رطوبت‌رسانی، رفع خشکی، شفافیت پوست و حس آرامش و حال خوب می‌شود. بعد از حمام و تمیزشدن بدن لوسیون را پوست خود بمالید و ماساژ دهید. این محصول را باتوجه‌به نوع پوست خود تهیه بکنید.

سخن پایانی

مراقبت از بدن

در مقاله بالا روش‌هایی برای مراقبت و نگهداری از پوست بدن مطرح کردیم. همراه با بالاتر رفتن سن و ورود به دوره میان‌سالی پوست بدن طراوت و شادابی اولیه خود را از دست می‌دهد. باید با انجام مداوم روتین‌های مراقبتی از پوست خود محافظت کنیم. اما باید توجه داشته باشید روتین مراقبت از پوست بدن به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه عادت‌های صحیح غذایی و انجام مرتب ورزش به شما کمک می‌کنند تا پوست درخشان‌تری داشته باشید و سلامت زندگی کنید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: