داشتن پوست فوق العاده صرفاً به ژنتیک و صفات وراثتی بستگی نداره؛ در واقع عادت های روزانه شما، بر چیزی که در آینه می‌بینین تاثیر زیادی دارن. ممکنه شما با توجه به این که در مورد کدام محصول نقد خوبی در اینترنت خونده باشین و یا پیشنهاداتی که از پزشک خودتون شنیدین، همین حالا یک روتین مراقبت از پوست داشته باشین. در نهایت همه ما می‌دونیم که به طور مثال، پوست صورت احتیاج به آبرسانی داره و یا باید از اون در مقابل اشعه فرابنفش محافظت کرد؛ البته روش‌های رعایت این اصول به خود شما بستگی داره. با توجه به همه این موضوعات، توی این مطلب ما یکبار برای همیشه، کامل‌ترین روتین مراقبت پوست صورت رو به شما معرفی می‌کنیم؛ پس با ما در ادامه همراه باشین.

چند نکته که قبل از شروع باید بدونین!

محصولات مراقبت از پوست

هر روتین مراقبت از پوست شامل سه مرحله اصلی می‌شه:

  1. پاکسازی – شستن صورت.
  2. استفاده از تونر – ایجاد تعادل برای پوست.
  3. مرطوب کردن – مرطوب و نرم شدن پوست.

هدف از هر روتین مراقبت از پوست اینه که چهره خودتون رو بهبود بدین تا در بهترین حالت خودش باشه؛ همچنین ناحیه‌هایی که می‌خواین بی‌نقص به نظر برسن رو به طور هدفمند عیب‌یابی و درمان کنین. کریستینا هالی، متخصص مراقبت از پوست در سان فرانسیسکو، معتقده: “رسیدگی روزانه به پوست و زیبایی، فرصتی برای اینه که تغییرات صورت خودتون رو متوجه بشین.” همانطور که پوست شما با افزایش سن نیاز به تغییر داره، محصولات پوستی شما هم از همین قانون پیروی می‌کنن. با این حال، کریستینا در ادامه می‌گه “این به معنای ایجاد بی‌نقصی نیست.” فقط به این سه مرحله اجازه بدین تا به عادت روزانه شما تبدیل بشن. این کار باعث تقویت و بهبود پوست شما می‌شه و در نهایت ظاهر زیباتری هم خواهید داشت.

برای مراقبت از پوست وقت بذارین!

شما برای استفاده از مزایای محصولات مراقبت از پوست به زمان احتیاج دارین. با این که علم در حوزه محصولات پوستی پیشرفت زیادی داشته اما برای درمان خیلی از مشکلات پوستی باید زمان نسبتا زیادی صبور باشین و به مرور نتایج رو مشاهده کنین. دکتر راشل نظریان، متخصص پوست در منهتن می‌گه: “نتایج محصولات و روش‌های مراقبت از پوست فقط با استفاده مداوم دیده می‌شه.” به طور کلی، هدف اینه که حداقل یک بار یا دو بار در روز از یک محصول استفاده کنین تا بعد از گذشت چند هفته و یا حتی چند ماه متوجه تفاوت‌های ایجاد شده بشین.

باید از محصولات مربوط به مراقبت از پوست به ترتیب غلظت – از رقیق به غلیظ –  استفاده کنین. به عنوان مثال، اول از پاک‌کننده و تونر استفاده کنین و در مرحله بعد به سراغ سرم و درنهایت مرطوب‌کننده برین.

 

  1. پاکسازی پوست

روتین صبح پوست

دکتر کارلوس چارلز، متخصص پوست، معتقده: “شستن صورت، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مرحله از هر روتین مراقبت از پوست محسوب می‌شه.” پوست ما هر روز با آلاینده‌های محیط زیست، خاک و سایر آلودگی‌ها در تماسه که باید از روی پوست پاک بشن. شستشوی روزانه صورت، دو بار صبح و شب، باعث پاکسازی منافذ پوست از آلودگی‌ها، رفع خستگی پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه می‌شه.

پاک‌کننده مناسب صورت خود را پیدا کنید

فرمول یک پاک‌کننده مناسب برای صورت شما، باید به گونه‌ای باشه که چربی طبیعی و مورد نیاز پوست شما رو از بین نبره. همچنین شما می‌تونین هفته‌ای یکبار از یک اسکراب ملایم برای لایه برداری پوست خودتون استفاده کنین. یادتون باشه استفاده از اسکراب‌هایی که مواد ساینده و زبر دارن ، انتخاب خوبی برای پوست صورت شما نیست. جالبه بدونین میسلار واتر‌ها برای شستشوی انواع پوست مناسب هستن؛ اما اگر پوست آکنه‌دار و چربی دارین، فوم‌های شوینده می‌تونن انتخاب مناسب‌تری باشن.

  1. استفاده از تونر

مراقبت از پوست در شب

تونر چیست؟

دکتر نظریان می‌گه: “این محصولات در گذشته، محصولی مبتنی بر الکل بودن که برای خشک کردن پوست های چرب و از بین بردن هر گونه آلودگی بعد از شستشو استفاده می‌شدن.” با این حال فرمول‌های امروزی، تکامل یافته‌تر هستن. این مایع قراره به سایر محصولات موجود در روتین پوستی شما کمک کنه تا بهتر جذب بشن و در عین حال روی تمیزی هرچه بیشتر پوست شما هم تاثیر خواهد گذاشت. لازمه بدونین اکثر متخصصان معتقدن، استفاده از تونر یک کار اختیاری محسوب می‌شه.

نحوه استفاده از تونر

باید تونرها رو بعد از تمیز کردن و شستشوی پوست و قبل از هر محصول پوستی دیگه‌ای استفاده کنین. روش استفاده از تونر اینه که یک پنبه (یا پد کوچک مخصوص پاک‌کردن آرایش) رو کاملا به تونر آغشته کنین و اون رو با ملایمت روی صورت خودتون حرکت بدین. البته بهتره بدونین با هربار استفاده از تونر حجم این محصول به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنه و احتمالا زودتر از هر محصول پوستی دیگه‌ای قراره با شما خداحافظی کنه!

درمان با سرم پوستی

این اکسیرها با داشتن مقادیر زیادی از ترکیبات فعال، می تونن مشکلاتی مثل چروک پوست رو کاهش بدن. حتی اگر مشکل پوستی خاصی ندارین؛ هنوز متخصصان به شما توصیه می‌کنن به طور روزانه و صبح‌ها از یک سرم پوستی آنتی اکسیدان برای محافظت از پوستتون استفاده کنین. اگر به فکر خرید یک سرم پوستی خوب باشین قطعا گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار داره؛ با این حال سرم‌هایی که دارای هیالورونیک اسید و ویتامین c هستن باید در اولویت قرار بگیرن.

  1. آبرسانی پوست

مراقبت از پوست قبل از خواب

مهمترین عملکرد یک مرطوب‌کننده، آبرسانی و نرم کردن پوست محسوب می‌شه. مرطوب‌کننده‌ها کمک می‌کنن تا به مقدار طبیعی، آبی که برای لایه بیرونی پوست ضروریه حفظ بشه. همچنین این دسته از محصولات پوستی می تونن در ساخت ترکیبات روغن‌های محافظ طبیعی پوست و مولکول‌های ساختاری پوست مثل سرامید‌ها موثر باشن. متخصصان استفاده از مرطوب‌کننده‌ها رو برای تمام طول سال توصیه می‌کنن؛ چرا که به طور مداوم، کارهایی مثل شستشوی صورت باعث می‌شن پوست مقداری از آب موجود در ساختار خودش رو از دست بده. با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان می‌تونین از خشکی پوست و آسیب‌های ناشی از اون، مثل چین و چروک، به سادگی جلوگیری کنین.

چطور یک مرطوب‌کننده انتخاب کنیم؟

همه افراد به محصولات آبرسان و مرطوب‌کننده احتیاج دارن؛ با این حال بافت مرطوب‌کننده، مستقیما به نوع پوست شما بستگی داره. با استفاده از این چند توصیه می‌تونین در عرض چند ثانیه مرطوب‌کننده مناسب پوست خودتون رو پیدا کنین:

  • اگر پوست چربی دارین ژل‌ مرطوب‌کننده مناسب شماست.
  • پوست‌ نرمال تا مختلط بهتره با استفاده از لوسیون‌ مرطوب بشه.
  • برای آبرسانی پوست خشک از کرم استفاده کنین.
  • اگر پوست ملتهب و حساسی دارین و به ندرت دچار آکنه می‌شین؛ بالم‌ مرطوب‌کننده انتخاب خوبی برای شما محسوب می‌شه.

راستی! اگر پوست چربی دارین و از آکنه‌ها خسته شدین؛ پیشنهاد می‌کنیم مطلب ما در مورد رژیم ۷ روزه برای درمان جوش صورت رو به هیچ وجه از دست ندین!

 

محافظت در برابر آفتاب

همه متخصصان معتقدن که ضد آفتاب، در ساده‌ترین حالت، مهمترین محصول برای مراقبت از پوست شماست. استفاده روزانه و مداوم از ضد آفتاب، به جلوگیری از ایجاد خطوط و چین و چروک و ایجاد تغییرات منفی روی پوست در طول زمان کمک می‌کنه. مهم‌تر از همه، استفاده روزانه از ضد آفتاب می‌تونه از ابتلا به سرطان‌های پوستی جلوگیری کنه. در این مورد متخصصان توصیه می‌کنن از مرطوب‌کننده‌های روزانه که SPF حداقل ۳۰ دارن استفاده کنین.

چطور از محصولات ضدآفتاب استفاده کنیم؟

براساس گفته‌های دکتر نظریان، باید در مورد استفاده از ضدآفتاب این قانون رو به خاطر داشته باشین:”۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از ضد آفتاب استفاده و حداقل هر دو ساعت یکبار اون رو تمدید کنین. کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی باید به طور مستقیم بر روی پوست تمیز استفاده بشن. بهتره بدونین حتی زیر آرایش روزانه هم می‌شه از این نوع کرم‌ها استفاده کرد.”

می‌دونستین که علاوه بر داشتن یک روتین مراقبت از پوست، رژیم غذایی مناسب هم روی ظاهر پوست شما تاثیر داره؟ اگر دوست دارین با ۱۵ ماده غذایی که باعث شفافیت پوست می‌شه آشنا بشین روی همین عنوان کلیک کنین.

 

حرف آخر!

روتین پوست با مواد طبیعی

در بیشتر اوقات سوزش پوستی، به دلیل آکنه یا اگزما، در روتین‌های مراقبت از پوستی دیده می‌شه که حقیقتا بیش از اندازه هستن. متأسفانه بعضی از افراد برای داشتن پوست خوب، در استفاده از محصولات مراقبت از پوست مثل شوینده‌ها و به خصوص لایه‌بردار‌ها زیاده‌روی می‌کنن؛ این رفتارها در دراز مدت می‌تونن باعث تحریک و حساسیت بیش از حد پوست شما بشن. پس به عنوان نکته نهایی لازمه به خاطر داشته باشین نباید در ساختن روتین مراقبت از پوست وسواس به خرج بدین. در نهایت اگر برای آرایش پوست بی‌نقص خودتون به لوازم آرایشی جدید احتیاج دارین؛ فروشگاه اینترنتی تگموند با مجموعه کاملی از بهترین لوازم آرایشی می‌تونه به شما تجربه یک خرید راحت و مطمئن رو هدیه بده.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسین تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم 🙂

دسته بندی شده در: