هرچند اکثر افراد هرخوشبوکننده‌ای را تحت عنوان عطر می‌شناسند، اما عطر درواقع پرفیوم است و دنیای خوشبو کننده‌ها بسیار بزرگ‌تر از آن است با یک کلمه بتوان آن را توصیف کرد. اگر شما هم هنگام خرید عطر و ادکلن با دیدن نام‌های مختلف ادوتویلت، ادوپرفیوم و … سردرگم می‌شوید، با ما همراه باشید تا در این مقاله تفاوت عطر، ادکلن، ادوتویلت و ادوپرفیوم را برایتان شرح دهیم.

مهمترین تفاوت خوشبوکننده‌های بدن بایکدیگر در مشخصه‌های آن‌ها در غلظت است که قیمت و ماندگاری آن‌ها را تعیین می‌کند. عطرها ترکیبی از اسانس روغنی، آب و الکل هستند.

 

تفاوت قیمت عطرها

مهمترین علت تفاوت قیمت خوشبوکننده‌ها میزان استفاده از اسانس‌های روغنی در آن‌هاست. عطرها (پرفیوم) از باقی خوشبوکننده‌ها گران‌تر هستند و این به دلیل غلظت بالای اسانس و ماندگاری بیشتر آن است. همچنین درصد الکل به کار رفته در عطر بسیار پایین است.

علت تفاوت ماندگاری عطرها

کم بودن غلظت عطر و زیاد بودن ترکیبات آب و الکل در خوشبو کننده‌ها از دلایل کاهش ماندگاری رایحه خوشبوکننده شماست. هرچه میزان اسانس کمتر باشد، ماندگاری هم کمتر است. عطرها در میان خوشبوکننده‌ها بیشترین ماندگاری و اسپری‌ها کمترین را دارا هستند.

 فصل استفاده از عطر

یکی از دلایلی که مهم است انواع عطر را بشناسید، آشنا شدن با بهترین فصل استفاده است. برای مثال ادوپرفیوم بهترین گزینه برای اسفاده در فصل‌های سرد است و ادوتویلت بهتر است در فصل گرما استفاده شود. چرا که تفاوت در میزان غلظت این عطرها باعث می‌شود تا پخش بوی قابل قبولی را در گرما و سرما داشته باشند. در مقاله  عطرهای مناسب برای زمستان هم چند مورد عطر به شما برای فصل‌های مختلف معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه نمایید.

انواع عطر و ادکلن

انواع عطر چیست؟

در ایران به هر خوشبوکننده لباسی بجز اسپری‌ها، عطر گفته می‌شود. درواقع ما عطر را مایعی خوشبو می‌دانیم که از ترکیب اسانس برخی مواد مانند خاک ، گیاه، آب و … که نت عطر را تشکیل می‌دهند، به همراه ترکیب با آب و الکل تهیه شده. تفاوت اصلی عطر، ادکلن، ادوپرفیوم و ادوتویلت در میزان این ترکیبات است که در ادامه به توضیح و تشریح هرکدام می‌پردازیم.

پیشنهاد می‌کنیم سری هم به مقاله راهنمای انتخاب عطر و ادکلن بزنید و با مطالعه این مقاله خرید خود را بهتر انجام دهید.

عطر یا پرفیوم چست؟

پرفیوم یا همان عطر به عنوان عصاره خالص شناخته می‌شود و غلیط‌ترین نوع عطر است. عطرها دارای ۲۰ تا ۴۰ درصد روغن است که دوام آن را بسیار بالا می‌برد. عطرها ماندگاری بالایی دارند و به واسطه کم بودن میزان الکل باعث تحریک و قرمزی پوست شما نخواهند شد.

ادو پرفیوم چیست؟

ادوپرفیوم یا eau de parfum که با نام اختصاری EDP هم شناخته می‌شود، دارای ۱۵ ا ۲۰ درصد روغن است که آن را خوشبو کننده‌ای مابین ادکلن و پرفیوم قرار می‌دهد. ماندگاری ادوپرفیوم چیزی در حدود ۵ ساعت است و یکی از دیگر انواع عطر پرطرفدار است.

ادکلن چیست؟

ادکلن رایحه‌ای شاداب کننده دارد و تنها حاوی ۲ تا چهار درصد روغن معطر است که نهایت ماندگاری آن را به ۲ ساعت می‌رساند. بهترین زمان استفاده از ادکلن پس از حمام است. این خوشبوکننده در ایران بیشتر به عطرهای مردانه اطلاق می‎شود که غلط است. آقایان می‌توانند از ادکلن به عنوان افترشیو استفاده کنند که بویی ملایم دارد و به شما حس تازگی خواهد بخشید.

ادوتویلت چیست؟

ادو تویلت یا eau de toilette یک عطر ملایم است و با نام اختصاری EDT هم شناخته می‌شود. این خوشبوکننده مقدار مایع روغنی معطر کمتری دارد و معنی نام فرانسوی آن رقیق و سبک است. این خوشبوکننده روی پوست استفاده می‎شود. مقدار اسانس روغنی ادوتویلت ۵ تا ۱۰ درصد است که ماندگاری آن را به سه ساعت می‌رساند.

ادو فرش چیست؟

ادو فرش سبک‌ترین خوشبو کننده است و غلظت روغن معطر آن ۱ تا ۳ درصد است که با الکل و آب ترکیب شده. این خوشبو کننده برای پوست‌های حساس عالی است و ماندگاری کمی دارد.

فرق عطر و ادکلن

عطر و ادکلن تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما بیشتر در ایران براین باورند که عطر برای بانوان و ادکلن برای آقایان است که این باور کاملا غلط است.  عطر و ادکلن تنها تفاوتشان در ماهیت محصول است و نه در جنسبت آن. غلظت، ماندگاری و قیمت از جمله مواردی است که بین عطر و ادکلن تفاوت ایجاد می‎‌کند.

پیشنهاد مقاله: آیا عطر جدایی می‌آورد؟

تفاوت عطر و ادکلن در غلظت اسانس

مهم‌ترین تفاوت عطر و ادکلن در غلظت اسانس آن‌ها است. عطر دارای غلظت اسانس بالایی (حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد) است و ماندگاری بیشتری نسبت به ادکلن دارد. ادکلن دارای غلظت اسانس کمتری (حدود ۲ تا ۵ درصد) است و ماندگاری کمتری نسبت به عطر دارد. به همین خاطر عطرها بسیار از ادکلن‌ها قوی‌تر هستند.

فرق عطر و ادکلن

تفاوت در نحوه استفاده عطر و ادکلن

عطر معمولاً از راه دور روی پوست اسپری می‌شود، در حالی که ادکلن معمولاً به پوست مالیده یا پاشیده می‌شود. این تفاوت به دلیل غلظت بالای اسانس در عطر است که در صورت تماس مستقیم با پوست می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

تفاوت در قیمت عطر و ادکلن

به صورت کلی عطر از ادکلن گران‌تر است. در عطرها از اسانس بیشتری استفاده می‌شود و به دلیل قیمت بالای اسانس، قیمت عطر هم افزایش می‌یابد. از طرفی این غلظت بالای اسانس ماندگاری رایحه را بالا می‌برد که یک مزیت بزرگ است.

همچنین عطر نسبت به ادکلن مصرف کمتری دارد. یک بطری کوچک عطر به دلیل بالا بودن غلظت و ماندگاری دیرتر از یک ادکلن رقیق با ماندگاری کم تمام خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود تا خرید عطر به صرفه‌تر باشد.

تفاوت در کاربرد عطر و ادکلن

عطر و ادکلن هر دو می‌توانند برای زنان و مردان استفاده شوند. با این حال، برخی از عطرها به طور خاص برای زنان و برخی دیگر به طور خاص برای مردان طراحی شده‌اند. عطر و ادکلن به یک صورت استفاده نمی‌شوند. عطر دارای غلظت بالای اسانس است و ممکن است روی پوست باعث ایجاد حساسیت و قرمزی شود، در حالی که ادکلن به واسطه غلظت کم خود به راحتی می‌تواند روی پوست استفاده شود.

میزان اسانس در انواع عطر

 ادوپرفیوم یا ادوتویلت؟ کدام بهتر است؟

ممکن است هنگام خرید ادوپرفیوم و ادوتویلت دودل باشید و ندانید باید کدام یک را انتخاب کنید. ادوپرفیوم از ادوتویلت غلیط‌تر است و این موضوع باعث می‌شود تا ماندگاری بیشتری هم داشته باشد. از طرفی اگر پوست حساسی دارید، ادوپرفیوم ممکن است در تماس با پوست شما باعث ایجاد حساسیت شود.

سخن پایانی

در این مقاله به شما نکاتی درباره ماهیت انواع عطر و دلیل تفاوت نام‌های آن بیان کردیم. این مقاله به شما کمک می‌کند تا عطر خود را به درستی و به صورت اصولی انتخاب کنید. حال که با انواع عطر و تفاوت‌های آن آشنا شدید، نوبت انتخاب خوشبوکننده مناسب است.

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,