مراقبت از لباس بافتنی مثل ژاکت و پلیور خیلی اهمیت داره؛ چرا که اگر به خوبی از آن‌ها نگهداری نشه، به سرعت خراب می‌شن و از شکل می‌‌افتن. با رعایت یک سری نکات ساده، می‌تونین از خراب شدن لباس‌های بافتنی خودتون جلوگیری کنین. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشین تا با نکات ساده اما مهم نحوه مراقبت از لباس بافتنی آشنا بشین و لباس‌هاتون تا مدت‌ها نو و قابل استفاده بمونن.

نکاتی برای مراقبت از لباس بافتنی

در نهایت، همان طور که می‌دونین، بافت‌ها لباس‌های حساسی هستن و مراقبت از لباس‌ بافتنی خیلی اهمیت داره تا لباستون سریع خراب نشه و از فرم هم نیفته. درست به همین دلیل، باید در نگهداری و شستن این لباس‌ها کمترین آسیب رو به بافتش وارد کنین.

لباس بافت اگر گشاد بشه یا تار و پودش خراب بشه دیگه قابل پوشیدن نیست و باید اون رو کنار بذارین.

مراقبت از لباس پشمی در فصل گرم

تو فصل‌های گرم مثل بهار و تابستان، بهتره لباس‌های زمستانی رو تا کنین و داخل کمد بذارین و کمی هم از نفتالین استفاده کنین تا لباس خراب نشه.

خرید لباس پشمی

جنس لباس پشمی در ماندگاریش تاثیر خیلی زیادی داره؛ به همین خاطر بهتره که موقع خرید توجه کنید لباسی که میخرین جنس خوبی داشته باشه و به مدت طولانی براتون قابل استفاده باشه.

فروشگاه‌های اینترنتی زیادی وجود داره که می‌تونین برای خرید لباس بافت از اون‌ها استفاده کنین. اینجوری هم در زمان صرفه‌جویی می‌کنین و هم خیلی راحت لباس رو در خونتون تحویل می‌گیرین.

به عنوان مثال، فروشگاه اینترنتی تگ‌موند یکی از همین فروشگاه‌های بزرگ و معتبره که محصولات بیش از ۳۰۰ برند معتبر داخلی و خارجی در اون پیدا می‌شه.

مراقبت از لباس پشمی

به خاطر داشته باشین چنین لباس‌هایی باید بافت محکمی داشته باشن، پس یک لباس با بافت سست و ضعیف نخرین چون ممکنه به سرعت فرم خودش را از دست بده و از شکل بیفته.

  • لباس‌های بافتنی رو آویزون نکنین، بلکه باید اونارو تا کنین تا بافتشون حفظ بشه.

اگر بافت لباستون خراب شد بهتره که سریع‌تر درستش کنین، چون ممکنه بیشتر باز بشه و لباس دیگه به کارتون نیاد.ب

  • برای اینکه لباستون همیشه خوشبو باشه، میتونین تو کمد لباستون ازبسته‌های کوچیک اسطوخودوس و سنبل استفاده کنین.
  • موقع جمع کردن لباس‌های زمستونی می‌تونین بین لباس‌ها صابون معطر بزارید که علاوه بر خوش‌بو شدنشون از خراب شدنش هم جلو گیری می‌کنه

اگر کمد شما از نوع چوب سدر هستش لباس پشم و بافت داخلش نگذارین، چون این جنس به الیاف لباس پشمی آسیب می‌رسونه.

مراقبت از لباس بافتنی با شستشوی درست

شستشوی درست لباس بافت

اگر به دنبال بهترین روش شستن لباس بافتنی هستین، بهتره اول برین سراغ تگ خود لباس، چون قطعا سازنده اونجا بهترین نحوه شستن لباس بافتنی رو بهتون گفته، اگرم نه بهتره کار رو به خشک‌شویی بسپارید. اما گاهیم پیش میاد که باید خیلی سریع لباستونو بشورین و فرصت برای خشک‌شویی بردن ندارین.

فقط توجه کنین که این مدل از لباس‌ها به دلیل الیاف خاصشان اگر با شوینده‌های آنزیم‌دار شسته بشن به سرعت به الیاف لباس آسیب می‌زنن و لباس شما را خراب می‌کنن. بهترین مواد شوینده برای شستشوی لباس بافتنی مایع ظرفشویی یا شامپو‌های ملایم محسوب می‌شه. حتما یادتون باشه که برای شستن لباس پشمی اون رو کاملا برگردونین و زیپ‌ و دکمش رو ببندین تا لباستون گره نخوره.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد علائم شستشوی لباس

استفاده از ماشین لباسشویی در شستشوی لباس بافت

مواد شوینده‌ای که برای ماشین لباسشویی استفاده می‌کنین باید ملایم و فاقد آنزیم باشه. همچنین برای مراقبت از لباس بافتنی بهتره که لباس خود را با دست شستشو بدین، اما می‌تونین از ماشین لباسشویی هم استفاده کنین. با این حال، برای انداختن لباس در ماشین لباسشویی بهتره که لباس رو داخل یک بسته بافته‌شده قرار بدین تا زیاد با لباس‌های دیگر در تماس نباشه.

اگر ماشین لباسشویی شما تنظیمات خاصی برای لباس پشمی داره از آن استفاده کنین و ماشین رو در حالت شستشو با دست قرار بدین؛ در صورتی که ماشین لباسشویی شما این تنظیمات رو نداشته باشه، بهتره که سرعتش رو در پایین‌ترین حالت ممکن قرار بدید تا به لباس آسیب نرسه. همچنین با استفاده از مایع‌های نرم‌کننده‌ می‌تونین جلوی ریش ریش شدن لباس رو بگیرین.

وقتی شستن لباس تموم شد، از خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده نکنین و لباس رو آروم فشار بدین تا آب اضافیش خارج بشه، اون رو روی یک حوله تمیز پهن کنین و لباس رو همراه با حوله رول کنین.

لباس بافتنی رو وقتی شستین اصلا آویزونش نکنین، چون پشم در حالت خیس، سنگین می‌شه و حالت خودش رو از دست میده. بهتره لباس رو روی یک حوله خشک به صورت افقی پهن کنین و اجازه بدین با جریان عادی هوای خونه خشک بشه.

شستشوی لباس بافت با دست

شستشوی لباس با دست

برای مراقبت از لباس بافتنی با بافت ظریف، بهتره که اون رو با دست شستشو بدین. به همین دلیل برای شستن این لباس‌ها روش زیر رو امتحان کنین:

  • یک تشت را با آب ولرم پر کنین و مقداری شوینده ملایم یا بدون آنزیم رو درون ظرف بریزین. مقدار حجم آب و شوینده را با نکات روی بسته چک کنین.
  • قسمت‌هایی رو که کثیفی بیشتری داره، بیشتر با شوینده و آب در تماس قرار بدین تا تمیز بشه اما به یاد داشته باشین که این کار رو باید به آرامی انجام بدین.
  • بعد از شستن، لباس‌ها رو با آب ولرم شستشو بدین و سپس روی یک حوله خشک به صورت افقی پهن کنین تا خشک بشن.

اگر لباس بافتمون چروک شد چه کار کنیم؟

گاهی وقت‌ها پیش میاد که لباس بافتنی چروک می‌شه؛ برای از بین بردن چروک لباس بافت می‌تونین اتو رو روی درجه بخار قرار بدین و با کمک بخار از راه دور، چروک لباس رو از بین ببرین.

اگر لباستون خیلی چروک شده بهتره یک پارچه سفید رو کمی خیس کنید، روی این نوع لباس بگذارین و روی اون پارچه سفید اتو بکشین تا لباستون خراب نشه.

لباس بافتنیمون پرز شده، حالا چه کار کنیم؟

پرزگیر لباس

اگر لباس پشمی شما پرز پرز شده و براتون سواله که چگونه پرز پالتو را بگیریم، برای ترمیمش می‌تونین از چند تا روش استفاده کنین:

  1. ماهوت پاک‌کن

یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن پرز لباس، یک وسیله برس شکله که می‌تونین از فروشگاه‌های مختلف تهیه کنین.

  1. استفاده از چسب نواری

یک چسب نواری را روی دست خود بچسبونین به شکلی که قسمت چسبندش رو به بیرون باشه، حالا روی لباس بکشین تا پرز‌ها به چسب بچسبن و از شرش آن‌ها خلاص بشین.

  1. ماشین ریش تراش

لباس را پهن کنین و با ماشین روی پرز‌ها بکشین تا کنده بشن.

  1. ژیلت یا تیغ یکبار مصرف

مانند زمانی که ژیلت را روی پوست خودتون می‌کشین، از آن حالت برای رفع پرز روی لباس پشمی هم استفاده کنین. فقط باز هم باید مراقب باشین و تمام این کار‌ها رو خیلی با آرامش و آروم انجام بدین تا خدایی نکرده وضع لباستون بدتر نشه!

مراقبت از لباس بافتنی با ترمیم سوراخ‌های کوچک روی لباس

گاهی پیش میاد که لباستون به جایی کشیده می‌شه و یک سری سوراخ ریز روی لباستون می‌بینین. اگر این سوراخ‌ها خیلی بزرگ نباشن می‌تونین با یک روش ساده برطرفشون کنین.

لباستونو برگردونین و اون قسمتی رو که خراب شده اتو کنین تا بافت پارچه در یک جهت قرار بگیره، حالا با چسب نواری دو تا مربع کوچیک در بیارین و روی اون قسمت بچسبونین. حالا با یک اسپری یکم اون قسمت رو خیس کنین و یک پارچه تمیز روی اون قسمت پهن کنین. در ادامه، اتو رو با دمای خیلی کم فقط روی همون قسمت آسیب دیده بذارین. درآخر هم لباس رو برگردونین و اون قسمت رو اتو کنین تا سوراخ ریز از بین بره.

بیشتر بخوانید: جادوی نظم به سبک کنماری

حرف آخر!

ترفند مراقبت از لباس بافتنی

تو این مطلب سعی کردیم اتفاق‌هایی که ممکنه برای لباس بافت بیفته رو بگیم و یک راه‌حل هم براش در نظر گرفتیم. از طرفی اصول درست برای شستشوی لباس بافت رو هم بیان کردیم. امیدواریم که با رعایت این نکات لباستون هیچ وقت خراب نشه و براتون سالم بمونه.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسید تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم 🙂

برچسب ها: