احتمالا بارها نام یوگا، مدیتیشن و یا آرامش ذهن به گوش شما خورده است. اما شاید ندانید یوگا چیست و واقعا با ذهن و بدن شما چه می کند. یوگا یکی از ورزش های کهن آسیای شرقی است و در زبان سانسکریت “یوگا” به معنای “وحدت” می باشد، وحدت میان روح و جسم، خورشید و ماه، زن و مرد، پیر و جوان. ما در تگ‌موند سعی کردیم با نوشتن این مطلب شما را بیشتر با یوگا آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

یوگا را نمی توان یک رشته ورزشی دانست زیرا علاوه بر تقویت جسم به تقویت روح و ذهن نیز می انجامد. فرد را به سمت استدلال منطقی و خودآگاهی پیش می برد.

تعریف فدراسیون بین المللی یوگا از آن به شرح زیر است :« یک شیوه جهانی و عملی که براساس مجموعه ای از تکنیک های خاص و با رجوع به سنت هندوستان شکل گرفته است. با افزایش آگاهی و رشد تدریجی، یوگا با هماهنگی کامل، استعدادهای جسمی، عاطفی، ذهنی، روحی و بشری فرد را پرورش می دهد.»

یوگا شامل ۸ شاخه اصلی می باشد که آنها در سه خانواده طبقه بندی می شوند:

یوگای پویا، یوگای ریلکسیشن، یوگای روح

یوگا تأثیرات بسیار بر جسم و روح تواما دارد. در اینجا به اختصار به برخی اثرات مفید آن اشاره خواهیم نمود.

یوگا موجب انعطاف پذیری بیشتر اندام ها می شود و در عضلات کشش مناسبی ایجاد می کند. این تمرینات موجب آزاد شدن اسید لاکتیک در عضلات می شود و عملکرد مفاصل را بهبود می بخشد.

یوگا موجب اصلاح حالت های بدن می شود. در طول انجام یوگا شما به یک خود آگاهی از بدن خود می رسید. مثلا متوجه خمیده بودن کتف ها یا قوز کمر خواهید شد و آن را اصلاح می نمایید.

در طول انجام تمرینات شما تنفس خود را اصلاح کرده و عمیق تر نفس می کشید. با این کار ظرفیت ریه ها به تدریج افزایش پیدا کرده و اکسیژن بیشتری در اختیار بدن قرار می گیرد. تنفس عمیق، اثرات آدرنالین ترشح شده در خون را خنثی می کند و فرد حالت شادابی و ریلکسی پیدا می کند.

با افزایش اکسیژن رسانی به خون، عملکرد قلب نیز بهبود می یابد. در مطالعات بیوشیمیایی از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد شده که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون و در پی آن تقویت سیستم ایمنی می شود.

فواید روانشناسی یوگا بسیار جذاب و حیرت انگیز است. یوگا موجب تنظیم حالت های تند روانی مثل خشونت، افسردگی و اضطراب ناگهانی می شود. یوگا موجب دوری از استرس شده و امید را در فرد زنده می کند.

یوگا باعث بالا رفتن توانایی های فردی می شود؛ مهارت هایی مثل یادگیری، تمرکز و تقویت حافظه.

یوگا ورزشی است که انجام آن به تمامی افراد حتی کهنسالان، نوزادان، کودکان و زنان باردار نیز توصیه می شود. بسیاری از مراکز زایمان و مراقبت بارداری کلاسهای «یوگا در بارداری» را به جهت تسهیل در زایمان و نیز بهبود عوارض ناشی از بارداری توصیه می کنند.

یوگا ورزشی است که انجام آن برای کودکان از فواید بسیاری سرشار است. یوگا فعالیتی است که در آن برد و باخت معنایی ندارد و یک فعالیت فیزیکی بدون رقابت است.

به کودکان می آموزد که چطوره حرکات اندام های مختلف خود را با هم هماهنگ نمایند. ذهن کودکان بیشتر از بزرگسالان آمادگی تغییر و شکل پذیری دارد. یوگا به آنان کمک خواهد کرد که راحت تر از یک بزرگسال به آرامش و خودآگاهی و تنظیم خلق و خو دست پیدا کنند. یوگا پرخاشگری ها و ترس های کودکان را بهبود بخشیده و اختلالات روانی اقتضای سنشان را متعادل می کند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,