تو این مطلب می‌تونین با روش‌هایی آشنا بشین که برای رفع سیاهی بدلیجات موثر هستن. اما یادتون باشه که نحوه نگهداری طلا و نگهداری نقره‌جات هم اصول مشخص خودش رو داره و اگه از مواد شوینده نامناسبی استفاده کنین، به جای درخشندگی بیشتر با کدری و حتی سیاه شدن ظاهر زیورآلات خودتون مواجه می‌شید. پس ادامه این مطلب از دست ندین و حتما به اصول ذکر شده در مورد شیوه درست نگهداری از زیورآلات و بدلیجات توجه کنین!

یکی از نکات مهمی که باید بعد از خرید انواع زیورآلات (از جنس طلا و نقره) و بدلیجات به اون توجه کرد، نحوه درست نگهداری از اون‌هاست. چرا که وقتی به صورت مرتب استفاده می‌شن، در معرض چربی پوست، تعریق، گرد و غبار، مواد آرایشی و موارد دیگه ممکن ظاهر اون‌ها تغییر کنه. با توجه به مقاومت بالای فلز طلا و نقره، معمولا بعد از گذشت یک یا دو سال فقط کمی سطح اونها کدر می‌شه که با رعایت نکات ذکر شده میتونین ظاهر اونها رو دوباره زیبا و درخشان کنین.

در مورد بدلیجات ممکن رنگ اون‌ها در نواحی که بیشتر در تماس با پوست هست علاوه بر کدر شدن به طور کامل تغییر کنه و سیاه بشه. چرا که اکثر بدلیجات با کیفیت‌های مختلف، از فلزات مختلفی غیر از طلا و نقره ساخته می‌شن و برای افزایش طول عمرشون از روکش هایی مثل آب نقره، تیتانیوم و رادیوم استفاده می‌شه؛ که در این بین معمولا روکش رادیوم از هر نظر بهترینه. معمولا با گذشت زمان این روکش‌ها خراشیده می‌شن و اونچه که باقی میمونه یه فلز معمولی بدون رنگ و لعابه. به همین دلیل که قیمت انواع بدلیجات خیلی کمتر از زیورآلاته. نگران نباشین، حتی اگه قدرت خرید زیورآلات رو ندارین.

 

نحوه صحیح مراقبت از طلا

اگرچه ممکنه که در سال‌های گذشته تمایل خانم‌ها به نقره‌جات افزایش پیدا کرده باشه، اما مطمئنا زیورآلات از جنس طلا همیشه طرفدارای خاص خودشون دارن. در حال حاضر جواهرات طلا با رنگ‌های مختلف زرد، سفید و رُزگُلد در بازار موجود هستن که نحوه نگهداری و مراقبت از همگی تقریبا به یه شکل هست. فلز طلا با وجود اینکه درخشش زیادی داره، اما فلز نرمیه. پس در زمان استفاده از انگشترهای طلایی، ساعت و دستبندهاتون به خصوص در حین انجام هرگونه ورزش، مراقب باشین تا خراش نگیرن. به نکات زیر نیز در مورد نحوه درست مراقبت از طلا توجه کنین:

کلر بدترین دشمن طلا.

قرار گرفتن مکرر طلا در برابر کلر موجود در آب استخر و یا آب شهری می‌تونه باعث خوردگی و حتی تخریب ساختار اون بشه. پس بهتره در این زمان‌ها زیورآلات خودتون رو دربیارید.

شوینده‌های خونگی باعث آسیب به طلا می‌شن.

اسید موجود در شوینده‌های خونگی می‎تونه آسیب جبران‌ناپذیری به زیورآلات وارد کنه و حتی باعث ایجاد لکه‌های سیاه بر روی اون‌ها بشه. پس حتما از دستکش‌های پلاستیکی برای پوشوندن اون‌ها در حین انجام کارهای خونه استفاده کنید.

انواع مواد آرایشی برای طلا مضر هستن.

عطر، اسپری و انواع لوسیون می‌تونن ظاهر طلای شما رو کدر و بد رنگ کنن. پس هرگز عطر خودتون را بر روی طلا اسپری نکنین.

قبل از حمام زیورآلات خودتون دربیارید.

به همراه داشتن مکرر زیورآلات در هنگام استحمام می‌تونه باعث رسوب مواد شوینده (مثل صابون) روی اون‌ها بشه. حتما از یه جعبه جراهرات تمیز که قسمت داخلیش با یه پارچه نرم پوشونده شده برای نگهداری و مراقبت از طلاهای خودتون استفاده کنین. بهتره هر تکه طلا رو با پارچه‌ای نرم بپیچین تا در اثر سایش با هم خراشیده نشن.

 

شیوه درست شستشوی طلا

نگهداری طلا

شما باید برای حفظ درخشندگی طلاهای خودتون، اون‌ها رو مرتباً با محلولی از ده قسمت آب گرم و دو قسمت مایع ظرفشویی به شیوه زیر تمیز کنید:

  • ابتدا به مدت ۳ ساعت اون‌ها رو در این محلول خیس کنید و سپس به آرامی با یه برس بسیار نرم تمیز و در نهایت با یه پارچه لطیف خشک کنین.
  • هرگز از حوله یا دستمال کاغذی استفاده نکنین، چون ممکن باعث خراش بشن.
  • در صورتی به سراغ این روش برین که واقعا طلاجات شما کثیف شده باشن.
  • می‌تونین از الکل هم برای تمیز و ضد عفونی کردن استفاده کنین، اما مایع سفیدکننده یا وایتکس هرگز!
  • مراقب افتادن سنگ‌های قیمتی یا برلیان‎های همراه طلاجات خودتون باشید.

 

نحوه صحیح نگهداری نقره‌جات

نقره نیز مثل طلا فلز حساسی نسبت به خراشیدگیه، اما مقاومت اون کمی بیشتره. نحوه نگهداری و مراقبت از نقره‌جات دقیقا مشابه طلا، بخصوص در مورد شیوه شستشوی اون‌ها. فقط دقت کنین که انواع نقره‌جات نسبت به رطوبت و ترکیبات اسیدی بسیار آسیب‌پذیرتر هستن؛ چون در معرض هوا و رطوبت ممکن لکه‌های سیاهی روی اون‌ها ظاهر بشه که اصلا قابل رفع نباشن. حتی توصیه می‌شه که به جای در نظر گرفتن یه جعبه جواهرات چوبی از جنس بلوط که دارای اسید چوب است، زیورآلات از جنس نقره در کیسه‌های نخی به صورت جداگونه نگهداری بشن.

 

روش نگهداری از بدلیجات

اکثر بدلیجات از فلز پایه برنج یا نیکل به همراه روکشی از آب نقره یا طلا و رادیوم ساخته شدن. پس نحوه نگهداری و مراقبت از اون‌ها تا حدی متفاوت با طلاجات یا نقره‌جات هست. استفاده از یه پارچه نرم آغشته به الکل، بهترین روش برای تمیز کردن بدلیجات است. دقت کنید از اونجایی‌که دارای روکش هستن، نباید از هر حلال دیگه‌ای برای تمیز کردن اون‎ها استفاده کرد. حتی آب هم می‌تونه باعث لکه‌دار شدن و زنگ‌زدگی فلز پایه انواع بدلیجات بشه؛ چون قرار گرفتن در معرض هوا و چربی‌های بدن به مرور باعث ایجاد منافذ در روکش اون‌ها می‌شه.

اصولا چون فلزات پایه بدلیجات از کیفیت پایینی برخوردار هستن، باید انواع بدلیجات را در کیسه‌های نخی دربسته نگهداری کرد تا از نفوذ هوا و رطوبت به اون‎ها جلوگیری بشه. طبق نظر افراد باتجربه در صنعت تولید، طول عمر انواع بدلیجات به نحوه مراقبت شما از اون‌ها بستگی داره و شاید نهایتا بیش از عمر یک کفش یا لباس دوام نداشته باشن. اما خب، در مورد بدلیجات باکیفیت که بخش زیادی از اون‌ها شامل طلا یا نقره است، انتظار طول عمر بالاتری هست.

 

شیوه درست رفع سیاهی بدلیجات

شما می‌تونین برای رفع سیاهی بدلیجات از محلولی با ترکیب آب، نمک، جوش شیرین و مایع ظرفشویی استفاده کنین. هرکدوم رو به مقدار یک سوم قاشق چایخوری در آب حل کنین و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه یکی از بدلیجات خودتون رو که دچار کدری و لکه‌های سیاه شده در این محلول خیس کنین. بعد از این مرحله، اون رو خارج کنین و بعد به کمک یه مسواک نرم بسایید و بعد با آب خنک کاملا شستشو بدین. در نهایت به خوبی با یه پارچه نرم خشک کنین.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد علائم شستشوی لباس

 

حرف آخر!

تمیز کردن نقره

طبق نکاتی که در بالا گفتیم؛ یادتون باشه که روش نگهداری از زیورآلات و بدلیجات باید طبق اصول علم شیمی باشه و یه اشتباه می‌تونه به میزان زیادی از قیمت زیورآلات شما کم کنه. فروشگاه اینترنتی تگموند با برخورداری از باکیفیت‌ترین انواع زیورآلات و بدلیجات از بهترین برندهای خارجی در قالب اکسسوری، امکان عرضه اون‌ها رو به شما عزیزان با بهترین قیمت داره. اگر بعد از مطالعه این مطلب به فکر خرید اکسسوری‌های جدید و باکیفیت افتادین، بهتره همین الان به تگموند سر بزنین.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسین تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم 🙂