اگه به دنبال یک راهنما در مورد طرز صحیح اتوکشی لباس هستین، مطلب خوبی رو انتخاب کردین. بیشتر افراد به دلیل عدم آگاهی از شیوه درست اتوکشی لباس‌ها از اون لذت نمی‌برن. طبق تجربه، یادگیری مراحل صحیح اتو کردن لباس روند کار رو برای شما کمی آسون‌تر می‌کنه. در ادامه این مطلب می تونین با طرز صحیح اتو کشیدن شلوار مردانه، نحوه اتو کردن پیراهن مردانه، آموزش اتو زدن مانتو و غیره آشنا بشین. پس مطالعه این مطلب از دست ندین!

قبل از شروع به اتو کشیدن لباس‌ها، اتو رو به برق وصل کنین و اون رو با بر روی درجه مورد نیاز خودتون (بر حسب نوع جنس لباس) تنظیم کنین و اجازه بدید تا به خوبی گرم بشه. یادتون باشه که بعضی از لباس‌ها اصلا نباید اتو بشن و بعضی باید در درجه حرارت ملایم اتو بشن! مثلا برای پارچه‌های حریر، نایلونی، پلی‌استر و غیره باید حتما از درجه کم اتو استفاده کرد و برای لباس‌هایی از جنس مخلوط پنبه و پشم، درجه متوسط اتو بهترین حالت ممکن هست. اما لباس‌هایی از جنس پنبه و نخ در برابر حرارت زیاد مقاوم هستن. اگر می‎خواید به کمک بخار لباسهاتون رو راحت‌تر اتو کنین، قبل از اتو کردن اطمینان حاصل کنین که مقدار کافی آب درون مخزن مخصوص اون وجود داره. فراموش نکنین که در حین کار، توقف طولانی در هر نقطه از لباس میتونه باعث سوزوندن اون بشه.

 

هر آنچه که برای اتوکشی لباس نیاز دارید

چطور لباس اتو کنیم

اصولا به ۴ وسیله برای اتوکشی انواع لباس نیاز دارید که عبارتند از:

  • یه اتوی تمیز بدون زنگ‌زدگی و سوختگی، چون مطمانا در هنگام اتوکشی لباس باعث خراب شدن ظاهر اون میشه
  • یه میز اتو با سطح کاملا صاف
  • کمی آب، ترجیحاً در داخل یک بطری اسپری
  • یه پارچه نخی برای قرار دادن روی بعضی از لباس‌ها (مثل کت و شلوار مردانه و مانتوهای رسمی) به منظور جلوگیری از برق افتادن اون‌ها. از طرفی پارچه‎های ظریف، توری و پشمی نباید مستقیماً اتو بشن و به همین خاطر باید یه پارچه خشک یا مرطوب روی هر قسمت از اون‌ها قرار بگیره و سپس اتو بشه.

بله، واقعا وجود یک میز اتو برای سهولت کار ضروریه. اکثر اون‌ها با پارچه خاصی پوشونده شدن که در برابر حرارت تا حد زیادی مقاوم. از طرفی قابل نفوذ به هوا هم هست تا بخار اتو بتونه به زیر لباس هم نفوذ کنه.

 

طرز صحیح اتو کشیدن شلوار مردانه

شلوار مردانه معمولا در جنس‌های مختلف کتان، پارچه‌ای، میکرو و جین موجود هست که بهتره هرکدوم در حرارت مشخصی اتو کشیده بشن. میتونید برای این کار از علامت‎های اختصاری روی قسمت تنظیم درجه حرارت اتو استفاده کنین. اگر بخوایم به صورت مرحله‌ای طرز صحیح اتو کشیدن شلوار مردانه رو ذکر کنیم، عبارتست از:

  • شلوار رو از داخل برگردونید و اتوکشی لباس رو از بالا شروع کنین. دور کمر شلوار رو اتو و به سمت جیب‌ها حرکت کنین. حتماً دو طرف جیب‌ها رو و سپس درزهای شلوار و سپس سجاف رو اتو کنین. باید منظم پیش برین و به صورت نرم و سریع صفحه داغ اتو رو بر روی پارچه شلوار بگذارید و بردارید.
  • حالا شلوار رو دوباره برگردونید تا سطح خارجیش مشخص بشه. دور کمر شلوار رو در اطراف لبه پیکان شکل اون روی قسمت کوچک و مخصوص میز اتو قلاب کنین تا بتونین چین و چروک‌های ریز قسمت جلویی جلوی شلوارتون رو صاف کنین.
  • سپس پاچه‌های شلوار رو به موازات میز اتو قرار بدید و حتما بدون خراب کردن خط اتو اصلی، شروع به اتو کردن اون‌ها کنین.
  • در آخر لبه‌های پایین و بالا رو اتو کنین و حالا برای جلوگیری از چروک شدن دوباره، شلوار رو آویزون کنین.

 

نحوه درست اتو کردن پیراهن مردانه

اتو کشیدن پیراهن مردانه سریعتر و آسانتر از اون چیزی هست که تصور می‌کنین. طبق تجربه اگه به شیوه‌ای درست انجام بشه فقط سه دقیقه طول می‌کشه. اصولا نحوه درست اتو کردن پیراهن مردانه عبارتست از:

  • با اتو کردن یقه شروع کنین. پشت اون رو از سطح صاف چند بار اتو بکشین و کمی هم پرس کنین. بعد پیراهن را برگردونید و قسمت جلوی یقه را اتو کنین.
  • حالا از سرشانه به سمت آستین‌های لباس حرکت کنین. ابتدا پشت آستین را اتو کرده سپس به قسمت جلویی اون برید. تا انتهای آستین‌ها رو اتو کنین و سعی کنین خط اتوی سر آستین رو حفظ کنین. حتما در قالب حرکات کوتاه و دقیق پیش برید. در آخر سرشانه‌ها رو روی قسمت کوچک و مخصوص میز اتو قلاب کنین و اگر چروک‌های ریزی وجود داره، رفع کنین. بهتره همزمان با اتو کشیدن این قسمت‌ها با دست خودتون هم پارچه رو صاف کنین.
  • در نهایت به سراغ قسمت‌های جلویی و پشتی پیراهن برید و به خوبی همه نقاط رو اتو کنین.
  • حتما دکمه‌های بالا و وسط پیراهن رو بیاندازید و مستقیم اون رو آویزان کنین.

 

شیوه اتو زدن مانتو

نحوه اتو زدن مانتو دقیقا مشابه پیراهن مردانه ست. فقط اینکه چون قسمت جلویی و پشتی اون کمی بلندتره احتمالا زمان بیشتری میبره.

 

طرز صحیح اتو کشیدن دامن

برای اکثر دامن‌ها، ساده‌ترین حالت اینه که از بالا شروع کنین در آخر یه اتوکشی عالی در پایین دامن انجام بدین. اما در مورد دامن‌های پلیسه بهتره از پایین شروع کنین و بعد از صاف کردن هرکدوم از پیله‌ها به صورت جداگونه به سمت کمر دامن حرکت کنین. اصولا اتوکردن انواع دامن کار آسونیه، اما حتما باید به جنس او‌ن‌ها دقت کنین؛ مخصوصا در مورد دامن‌های پشمی که بهتر به جای اتو کامل فقط با بخار حرارت ببینن.

بیشتر بخوانید: شیوه درست نگهداری از زیورآلات و بدلیجات

 

حرف آخر!

اصول اتوکشی لباس

اتوکشی لباس‌ها واقعاً یه فرآیند ظریف هست و اگه قبل از شروع کار آموزش کافی ندیده باشین، ممکن هم باعث سوختگی لباس و هم پوست خودتون بشید. خوشبختانه به مرور با افزایش تجربیات کافی، زمان اتوکشی هم کاهش پیدا می‌کنه و حتی به یه فرآیند لذت‌بخش روزانه تبدیل می‌شه. یادتون باشه که اتوکشی لباس‌ها کار کودکان خردسال نیست. چون صفحه اتو خیلی داغ و می‌تونه آسیب جدی برای کودکان ایجاد کنه. پس از پایان کارتون و خاموش کردن اتو، حداقل ۱۰ دقیقه اون رو در یه فضای باز بذارید تا خنک بشه. اگر صفحه داغ اتو حتی در حالت خاموش بودن اون، با جایی در تماس باشه به طور بالقوه می‌تونه آتش‌سوزی ایجاد کنه. حتما از همون اول، یه اتو با ویژگی‌های عالی ایمنی داخلی مثل قابلیت خاموش شدن خودکار خریداری کنین.

اگر احیانا به صورت تصادفی دچار سوختگی شدین، به سرعت اون رو به مدت ۲۰ دقیقه زیر آب روان و خنک قرار بدید؛ چون اینجوری سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنه. هرگز یخ، روغن، کره یا سس سویا رو بر روی محل سوختگی نمالید، چون باعث بدتر شدن میشن. بنابراین حتی در مورد فرآیند ساده‌ای مثل اتو کشیدن لباس‌ها با آگاهی عمل کنین. اگر هم به تازگی یکی از لباس‌هاتون رو سوزوندین و قصد خرید لباس دارین، فروشگاه اینترنتی تگموند با بیش از ۳۰۰ برند معتبر داخلی و خارجی می‌تونه در داشتن یک خرید پرسود و شیک به شما کمک کنه.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسین تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم 😊

دسته بندی شده در:

برچسب ها: