خب، شاید شما هم مثل خیلی از مردم فکر کنید که مُد شدن یک رنگ در هر سال، چیزی اتفاقی و یا حاصل سلیقه عمومی است.اما احتمالا براتون جالبه که بدونید انتخاب هر رنگ برای هر سال طی جلاسات متعدد و .همفکری گروهی صاحب نظر در این زمینه صورت میگیره. ادامه این مطلب رو که ما توی تگ‌موند براتون آماده کردیم بخونید تا همه چیز  رو در مورد شرکت جذاب پنتون متوجه بشید.

تاریخچه ی کمپانی پنتون

اما موسسه پنتون که  ابتدا یک شرکت چاپ و رنگ بود از سال ۲۰۰۰ رسم انتخاب «رنگ سال» را بنا کرد و با استقبال قابل توجهی از سوی طراحان مد و هنرمندان رو به رو شد.

اگر بخوایم بیشتر این موضوع رو باز کنیم باید به سالیان پیش، یعنی دقیقا سال ۱۹۶۳ برگردیم، که در این زمان یک فارغ‌التحصیل رشته شیمی به نام لارنس هربرت، یک سیستم برای استاندارد کردن رنگ‌ها، بنا نهاد و برگرفته از جدول تناوبی شیمی به هر رنگ،  عددی اختصاص داده شد و دیگر قضاوت متغیر مردم، باعث نمی‌شد که رنگی با رنگ دیگر اشتباه گرفته شود.

همچنین پیرو این حرکت ، لارنس شرکتی را تأسیس کرد و نامش را پنتون Pantone گذاشت.

پنتون به معنی «همه رنگ‌ها» است.

بر همین اساس مردم و صاحبان صنایع، می‌توانستند به صورت عینی‌تری در مورد رنگ‌ها با هم تبادل نظر داشته باشند.

به همین ترتیب این شرکت با تبلیغات گسترده در هفته‌های مد نیویورک برای خود، شهرتی کسب کرد. و بعد از آن کالاهایی با برند پنتون به بازار آمدند و فروشگاه‌هایی با این برند، پا گرفتند. تا جایی که کافه‌ای در موناکو تأسیس شد که اغذیه را بر اساس رنگ، به مشتری‌ها پیشنهاد می‌کرد.

این کالاها یا خوراکی ها البته واقعا توسط خود پنتون تولید نمی‌شدند، اما تحت مجوز و لیسانس این شرکت تولید و توزیع می‌شدند.

یکی از افتخارات این کمپانی آن است که استانداردهای رنگ پنتون، توسط سیستم‌های استانداردی مرجع بین‌المللی رنگ یا
International Color Authority (ICA) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ سال به منظور بیان حال و هوای آنچه که در حال وقوع در روح زمانه جهانی است، تعیین می شود. رنگی که در سراسرجهان طنین انداز می شود، رنگ سال پانتون بازتابی است از آنچه که مرم سراسر دنیا به دنبال آن هستند، آنچه که احساس می کنند یک رنگ می تواند پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

پنتون هر ساله در ماه می و نوامبر طی جلاساتی محرمانه و با حضور نمایندگان گروه های استاندارد رنگ از سراسر جهان برگزار میکنه وتا قبل از شروع سال جدید میلادی در همایشی رنگ سال را اعلام میکند و این رنگ، خیلی زود توسط طراحان لباس و صاحبان صنایع پوشاک و مد، مورد توجه قرار می‌گیرد و وارد محصولاتشان می‌شود.

فرآیند انتخاب رنگ سال به این صورت است که افراد حاضر در جلسات انتخاب رنگ پنتون با استفاده از اشیاء که به صورت شخصی برای هر فرد الهام بخش هست و همچنین با توجه به اتفاقات و رویدادهای سال گذشته صورت میگیرد به طور مثال انتخاب رنگ سال رابطه ی مستقیمی با بلایای طبیعی ، مسائل اقتصادی، جنگ های اتفاق افتاده در جهان در سال گذشته دارد.

رنگ سال ۲۰۱۹

رنگ سال ۲۰۱۹ رنگ مرجانی زنده یا living coral با کد ۱۵۴۶-۱۶ است این رنگ یکی از طیف های زنده رنگ نارنجی می باشد که در خود ته رنگ طلایی دارد و به نوعی منعکس کننده گرما و قدرت موجود در صخره های مرجانی دنیای زیر آب در دریاها و اقیانوس هاست

دلیل انتخاب این رنگ به نوعی بیان کننده اهمیت توجه به منابع طبیعی و زندگی زیر دریا بوده به این دلیل که صخره های مرجانی قسمت قابل توجه و با ارزشی از اکوسیستم زندگی دریایی هستند که در حفظ زندگی دریایی برای موجودات دیگر نیز اهمیت قابل توجهی دارند.

همچنین کارشناسان این کمپانی رنگ مرجانی زنده را نمادی از شادی و خوش بینی عنوان کرده اند و عاملی برای برقراری گرما و صمیمیت در بین افراد میدانند.

 

دسته بندی شده در: