“عزالدین علیه” یکى از مشهورترین طراحان مد و لباس جهان است، او در ۲۶ فوریه ۱۹۴۰ در خانواده‌ای معمولی و کشاورز در تونس متولد شد، توجه و علاقه ی وی به دنیای هنر باعث شد با وجود سن و سال کم اش به کمک یکی از دوستان خانوادگی اشان در مجله ووگ شروع به کار کند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از زندگی این طراح برجسته داشته باشید این مطلب تگ‌موند را از دست ندهید.

در نهایت علاقه ى شدید او به هنر باعث شد که در رشته ى مجسمه سازى در دانشگاه ایکول تونس ادامه ى تحصیل دهد.

با علاقه ی شدید که علیه در حوزه ی هنر از خود نشان داده بود به سرعت از رشته ی مجسمه سازی فارق التحصیل شد و با شناختی که در طول دوره ی تحصیل از آناتومی بدن انسان پیدا کرده بود، کمک شایانی کرد تا به عنوان دستیار خیاط شروع به کار کند وی در مدت زمان کوتاهی میان مشتریان خاص محبوبیت پیدا کرد.

ورود به حوزه ی طراحی و مد

در همان هنگام (در سال ۱۹۵۷) وی برای پیشرفت و توسعه ی بیشتر در صنعت مد و لباس راهی یکی از پایتخت های مد در جهان یعنی پاریس شد و برای بزرگانى مانند کریستین دیور، گاى لاروش و تیری ماگلر  کارکرد؛ و در نهایت در اواخر دهه ۷۰ میلادی در آتلیه شخصی خود شروع به کار کرد و در همان آتلیه به طراحی لباس برای افراد سرشناس فرانسوی مانند ماریا هلن دو روث‌چاید، لوئیس دو ویلمورین، گرتا گاربو پرداخت.

در نهایت در سال ۱۹۸۰ وی اولین مجموعه از لباس های طراحی شده ی خود را ارائه داد.

در همان سال آندری پوتمان، یکی از طراحان لباس که یکی از کت‌های طراحی شده توسط عزالدین علیه را بر تن داشت در بلوار مدیسون قدم می‌زد که یکی از مشتریان برند «برگدوف گودمان» از او پرسید کتی که بر تن دارد را چه کسی طراحی کرده است و با معرفی مختصر و کوتاه پوتمان منجربه فروش گسترده محصولات علیه در نیویورک و بورلی هیلز شد و این پیشرفت تاجایی ادامه پیدا کرد که عزالدین در سال ۱۹۸۸ در این دو شهر دو آتلیه مجزا افتتاح کرد.

دلایل پیشرفت زودهنگام

عزالدین در مدت زمان کوتاهی محبوبیت بالایی پیدا کرد که البته در این زمینه تاثیر نشریات مرتبط با مد و فشن را نمیتوان نادیده گرفت از جمله: نشریه معتبر تایم که در صدر لیست صد اسطوره برتر عرصه طراحی و مد که اعلام کرد نام عزالدین علیه به چشم می‌خورد و همچنین مقالاتی که ملکا ترینتون و نیکول کراسات، دو تن از قدرتمندترین سردبیران و منتقدان مجلات مد در مجلات دپچ مد و اله در ارتباط با عزالدین نوشته و وی را تحسین کردند.

بعداز، ازدست دادن خواهر دوقلویش درسال ۱۹۹۰، عزالدین برای مدتی از دنیای مد کنار رفت و فقط برای مشتریان خاصی خیاطی می‌کرد و همچنین در این مدت از یکی از مجموعه های آماده‌ ی خود رونمایی کرد که مانند باقی مجموعه هایش موفقیت چشمگیری داشت.

بازگشت دوباره ی به صنعت مد

شروع همکاری عزالدین با برند پرادا در سال ۲۰۰۰ باعث شد که عزالدین بازگشت موفقی به عرصه حرفه ای صنعت مد داشته باشد.

با توجه به طراحی های بی نظیر و موفقیت های بی شمار در همکاری با برند پرادا  وی توانست در سال ۲۰۰۷ طراحی هایش را با نام خودش به بازار مد و فشن عرضه کند.

طراحی لباس برای افراد سرشناس

از جمله افراد سرشناسی که لباس های عزالدین علیه را به تن کرده اند میتوان به کارلا برونی، بانوی اول فرانسه، همسر رییس جمهور سابق آمریکا، میشل اوباما اشاره کرد.

همچنین علیه در طراحی مجموعه ی لباس های تنگ و چسبان بسیار موفق عمل کرده و افراد مشهوری مانند گریس جونز، تینا ترنر، راکل ولچ، مدونا، جنت جکسون، بریجت نیلسون، نائومی کمبل، شکیرا و… لباس های چسبان وی را در مراسم های خاص بر تن کردند، و این امر باعث شد او را «سلطان لباس چسبان» بنامند.

متاسفانه این طراح صاحب سبک و مشهور در ۱۸نوامبر۲۰۱۷ در سن ۷۷ سالگى در پاریس در گذشت.

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,