کمپ زمستانی همان‌طور که از نامش پیداست، هر سفر کمپینگی است که در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد را گویند. کمپینگ در ماه‌های سرد سال می‌تواند یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و مفیدترین راه‌ها برای گذراندن وقت در فضای باز باشد. اگر قبلاً هرگز به کمپ زمستانی نرفته‌اید، ممکن است در فضای باز و هوای سرد گرفتار مشکلاتی شوید. از گرم ماندن در دمای سرد گرفته تا اردو زدن در شب، کمپینگ در زمستان می‌تواند کاری دلهره‌آور به نظر برسد. برای اینکه خود را برای یک کمپ زمستانی موفق آماده کنید، باید دانش خود را در مورد کمپ در آب‌وهوای سرد بیشتر کنید. در ادامه بهترین و مهم‌ترین نکات برای یک کمپ زمستانی جذاب را در مطرح می‌کنیم.

کمپ زمستانی چیست؟

کمپ زمستانی چیست

کمپ سفر یک یا چند روزه در طبیعت است. در این سفر شما دور از محل زندگی خود در جنگل یا کوه اقدام به برپایی چادر یا ماشین‌های مخصوص کمپینگ می‌کنید. این روزها یکی از پرطرف‌دارترین گردش‌ها در طبیعت کمپینگ است. کمپ‌ها اغلب به‌صورت گروهی و در منطقی مانند ساحل، جنگل، کوهستان و بیابان انجام می‌شود. شما می‌توانید در همه فصل‌ها به کمپینگ بروید. کمپ زمستانی یکی از جذاب‌ترین سفرهای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. نمی‌توان انکار کرد که کمپینگ در زمستان می‌تواند سرد و بارانی یا برفی باشد، به‌خصوص اگر در منطقه‌ای با آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید؛ اما اگر با وسایل و تجهیزات کامل بروید، می‌توانید تجربه یک سفر زمستانی جذاب را در خاطرات خود ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی رنگ سال ۲۰۲۳ پنتون نمادی از قدرت و شجاعت

کمپینگ زمستانی با ماشین

ماشین کمپ

اگر این اولین تجربه کمپ زمستانی شماست، باید حتماً کمپینگ با ماشین باشد. استفاده از ماشین به شما کمک می‌کند تا هر اندازه که دوست دارید وسایل با خود حمل کنید و نگران محدودیت وزن نیستید. سفر با ماشین‌های مخصوص کمپینگ، امکانات فراوانی مانند وسایل گرمایشی، آشپزخانه را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید شب در چادر خوابیدن را با کمپ تجربه کنید؛ اما اگر در هوای سرد این برای شما سخت است، ماشین معمولی یا ماشین‌های مخصوص به شما کمک می‌کنند هنگام شب راحت‌تر بخوابید.

در کمپ زمستانی چی بپوشیم؟

لباس کمپینگ

هنگام بسته‌بندی وسایل برای کمپ زمستانی حتماً لباس‌های گرم و ضدآب با تعداد زیاد را به همراه خود بیاورید. از دستکش، کلاه و جوراب‌های گرم غافل نشوید. دستکش‌ها در هوای برفی خیس می‌شوند. بهتر است تعداد دو یا بیشتر دستکش‌های گرم و آستردار  با خود به همراه داشته باشید. این شامل یک‌لایه پایه حذف‌کننده سرما، یک‌لایه میانی عایق و یک‌لایه بیرونی ضد آب است. به دنبال پارچه‌هایی مانند پلی استر یا پشم باشید که عرق را از پوست شما دور می‌کند و به‌سرعت خشک می‌شود. برای محافظت بیشتر، جوراب گرم، دستکش و کلاه اضافه کنید. یک جفت کفش کوهنوردی زمستانی خوب را فراموش نکنید. آنها باید گرم، ضد آب و راحت باشند.

لایه پایه زمستانی

منظور لایه پایه در سفرهای زمستانی یک لباس زیرین است که به شکل مستقیم با پوست شما تماس دارد. لایه پایه شما تا حدی مسئول به دام انداختن گرما در نزدیکی پوست بدن، عایق کردن بدن در برابر سرما و ازبین‌بردن رطوبت برای خشک نگه‌داشتن پوست شما است. پشم مرینوس بهترین پارچه برای لایه زیرین لباس شما است؛ زیرا جنس نرمی دارد و گرم و مقاوم در برابر بوی تعریق است. اگر سفر شما بیش از یک هفته است، یک ست اضافی از لایه پایه به همراه خود داشته باشید.

لایه میانی زمستانی

لایه میانی لباس زمستانی شما بیشترین نقش را در حفظ گرمای بدن شما دارد. کاپشن‌های پف‌دار یا ژاکت‌هایی با پشم مصنوعی انتخابی عالی هستند و همچنین کت‌های پشمی سنگین نیز می‌توانند گزینه خوبی باشند. شلوارهای پشمی یا لباس زیرهای سنگین‌وزن را برای لایه میانی پایین تنه خود انتخاب کنید؛ آن‌ها عایق مناسبی برای حفظ گرما هستند.

لایه بیرونی زمستانی

حتماً لباس رویی خود را از مدل‌های ضد آب انتخاب کنید. حتی اگر از وضعیت آب‌وهوای منطقه‌ای که قصد سفر به آن را دارید، مطمئن هستید، باز هم باید خود را برای اتفاقات غیرمنتظره آماده کنید. یک کاپشن اسکی یا مدل‌هایی شبیه به آن بهترین انتخاب برای لایه رویی کمپ زمستانی شما هستند. برای انتخاب شلوار مدل‌های گرم، ضخیم و مقاوم در برابر آب را انتخاب کنید.

ساخت کمپ در برف

کمپ در برف

کمپ زمستانی اغلب در طبیعت برفی انجام می‌شود. دیگر تفاوت‌های کلیدی با کمپینگ تابستانی، سروکار داشتن با دمای سرد، مرطوب و امکان وزش بادهای شدید است. با درنظرگرفتن این عوامل، مهم است که یک کمپینگ را انتخاب کنید که به طور طبیعی از محیط محافظت شود. محیط‌هایی که دارای سخره، درختان و تپه است محیط مناسبی هستند. تحت هر شرایطی مراقب هرگونه خطر احتمالی باشید. توجه داشته باشید در نزدیکی یک شیب برفی که اماکن سرخوردن وجود دارد چادر نزنید. اگر در کوهستان هستید، به خطر ریزش بهمن توجه ویژه داشته باشید. علاوه بر این‌ها، خطرناک‌ترین درختان آن‌هایی هستند که آسیب دیده‌اند یا ممکن است سقوط کنند، چادر خود را در نزدیکی این درختان احداث نکنید. چادر خود را در یک منطقه صاف و عاری از پوشش گیاهی برپا کنید. در صورت امکان، یک قطعه زمین خالی و بدون برف انتخاب کنید. اگر چادر خود را روی برف برپا می‌کنید، ابتدا زمین را با یک پوشش سخت استتار کنید.

چگونه هنگام کمپ زمستانی گرم بمانیم؟

بخاری مخصوص کمپ

به غیر از لباس زمستانی گرم و ضد آب، چادر زمستانی باکیفیت و کیسه خواب مناسب برای هوای سرد، از قطعات مهم وسایل کمپینگ زمستانی هستند. یکی دیگر از ابزارهای بسیار ضروری، بخاری چادری زمستانی است. این بخاری‌ها مخصوص سفر و قابل‌حمل هستند. استفاده از پد خواب کوهنوردی، خوابیدن شما بر روی زمین را راحت‌تر می‌کند. این پدها مانند یک عایق، یک لایه بین شما و زمین ایجاد می‌کنند. علاوه بر این‌ها استفاده از کیسه آب گرم و پوشیدن چند دست لباس اضافی نیز ایده‌های کاربردی هستند.

آشپزخانه زمستانی شما

غذاهای مخصوص کمپ

هنگامی که در مناظر سرد و برفی پیاده‌روی می‌کنید، بدن شما انرژی زیادی مصرف می‌کند. مهم است که قبل، در حین و بعد از فعالیت به‌خوبی غذا بخورید و آب بدن خود را تأمین کنید تا بتوانید انرژی خود را حفظ کرده و گرم بمانید. کمپینگ زمستانی زمانی نیست که به یک رژیم کم کالری پایبند باشید. در سرما، بدن شما برای گرم نگه‌داشتن شما به سوخت نیاز دارد. در آب‌وهوای زمستانی، چربی دوست شماست؛ بنابراین در کمپ زمستانی غذاهای پرچرب و پرکالری تهیه کنید. غذاهای انرژی‌زا که پروتئین، چربی و کربوهیدرات را تأمین می‌کنند، خوب هستند. درعین‌حال سعی کنید غذاهای آماده، یخ‌زده و یا ساده‌ای را انتخاب کنید که وقت زیادی را صرف پخت‌وپز نکنید و درگیر تمیزکردن ظروف نشوید.

در آخر

 زمستان می‌تواند یکی بهترین فصل‌های برای کمپینگ باشد. برف فضای زیبایی ایجاد می کند. خوابیدن در یک چادر در یک شب برفی آرام فوق العاده دنج است. کمپ ها و مسیرهای پیاده روی نیز در فصل زمستان بسیار کمتر شلوغ هستند. اگر به کمپ یک نفره علاقه دارید، می‌توانید در جایی خلوت کمپ زمستانی خود را سپری کنید. البته کمپینگ زمستانی با خطراتی نیز همراه است. شما باید آماده باشید تا گرم و ایمن بمانید. لباس و وسایل مناسب را برای شرایط آب و هوایی سختی که احتمالاً با آن مواجه خواهید شد، را با خود همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود کمی وقت بگذارید و درباره اینکه چگونه در زمستان کمپ بزنید، بیاموزید. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند یک سفر کمپینگ زمستانی گرم و امن داشته باشید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: