آقایان هم مانند خانم‌ها برای داشتن پوستی سالم، نیاز به یک روتین مراقبت از پوست دارند. اگر فردی هستید که زمان زیادی را بیرون از خانه و در زیر آفتاب می‌گذرانید، نیاز هست تا برای مراقبت از پوست خود تلاش کنید. بسیاری از آقایان تصور می‌کنند مراقبت از پوست فعالیتی پیچیده است؛ اما این‌گونه نیست. محافظت از پوست صورت می‌تواند شامل یک رژیم غذایی سالم باشد و یا نکاتی کوچک، که باید آن‌ها را جزوی از روتین روزمره خود قرار دهید.

نوع پوست خود را مشخص کنید

همان‌طور که می‌دانید، افراد پوست‌های مختلفی دارند: چرب، معمولی، خشک، مختلط یا حساس؛ بنابراین قبل از هر اقدامی، اولین کاری که باید برای مراقبت از پوست صورت انجام دهید این است که نوع پوست خود را بشناسید. برای این کار باید با یک متخصص پوست مشورت کنید. یک متخصص پوست شما را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، نوع پوست شما را تعیین می‌کند و در نتیجه یک روتین خاص را پیشنهاد می‌کند. هنگامی که جنس پوست خود را بشناسید می‌توانید برای آن محصولات مراقبتی تهیه کنید. همیشه مطمئن شوید که روی محصولات مناسب سرمایه‌گذاری کرده‌اید، در غیر این صورت ممکن است پوست شما واکنش نشان دهد.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای ساختن بهترین روتین مراقبت از پوست

مراقبت از پوست صورت

تمیز کردن صورت

شوینده صورت به شما کمک می‌کند از شر کثیفی و پوست مرده خلاص شوید، تونر منافذ شما را کوچک می‌کند، درحالی‌که مرطوب کردن پوست شما را هیدراته و شاداب نگه می‌دارد. رژیم مناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید و برای دیدن تغییرات آماده شوید. اگر پوست چرب دارید، از تونرهای مات‌کننده استفاده کنید و سعی کنید از محصولات مبتنی بر روغن اجتناب کنید. اگر نوع پوست خشکی دارید، به مرحله مرطوب‌کننده توجه ویژه‌ای داشته باشید. به یاد داشته باشید که صورت خود را دو بار در روز بشویید! متأسفانه، هیچ طلسم جادویی وجود ندارد که شما را یک‌شبه زیبا کند؛ بنابراین روتین پوستی خود را به شکل مستمر انجام دهید.

شوینده صورت

پاک‌کننده اصلی، صابونی است که همیشه از آن استفاده می‌کنید. متخصصان هشدار می‌دهند که بسیاری از محصولات صابون سنتی به دلیل مواد سنگین، هنگام پاک‌کردن کثیفی، چربی صورت یا کرم و تمام روغن‌های طبیعی پوست شما را از بین می‌برند. در عوض برای مراقبت از پوست صورت، به دنبال یک شوینده صورت ملایم و متعادل با pH باشید. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، سعی کنید از شوینده‌های مبتنی بر کرم استفاده کنید، اما اگر پوست چرب یا مختلط دارید، بهتر است از شوینده‌‌های کف‌دار استفاده کنید.

مراقبت از پوست صورت؛ مرطوب‌کننده‌ها

استفاده از کرم مرطوب‌کننده یکی از ضروری‌ترین کارها برای مراقبت از پوست صورت است. مرطوب‌کننده‌ها آب را در پوست نگه می‌دارند، بنابراین پوست صورت هیدراته، حجیم و پر می‌ماند. اسید هیالورونیک ماده‌ای است که جزوی از مواد اولیه مرطوب‌کننده است و آب را به داخل می‌کشد و آن را در آنجا نگه می‌دارد؛ بنابراین استفاده از کرم مرطوب‌کننده ‌به پر کردن سد پوستی شما کمک می‌کند.

مراقبت از پوست صورت؛کرم دور چشم

پوست زیر چشم از نازک ترین پوست‌های بدن است، به همین دلیل یکی از اولین نقاط صورت است که سن را نشان می‌دهد. چین و چروک دور چشم همراه با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. همچنین اضطراب و استرس در ایجاد تیرگی و خطوط دور چشم تاثیر دارد. محصولات خاصی برای محافظت از پوست دور چشم وجود دارد که با افزایش هیدراتاسیون، از بروز این چین و چروک جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید برای مراقبت از پوست صورت بعد ازتمیز کردن پوست، از کرم دور چشم استفاده کنید.

استفاده از ضدآفتاب ضروری است

ضد آفتاب

صرف‌نظر از رنگ پوستتان، باید به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنید. با انجام این کار، از پوست خود در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کنید که وقتی از خانه خارج می‌شویم در معرض آن قرار می‌گیریم. اگر مدت طولانی در فضای باز هستید، استفاده از محصولات حاوی SPF ضروری هستند. استفاده صحیح و منظم از ضد آفتاب باعث کاهش لکه‌های قرمز شده و رنگ پوست را یکدست‌تر می‌کند. به‌علاوه، استفاده مستمر از ضد آفتاب از پیری پوست جلوگیری می‌کند.

هنگامی که برای مراقبت از پوست صورت به دنبال ضدآفتاب هستید، محصولاتی را انتخاب کنید که دارای ترکیبات آب‌رسان پوست هستند. آن را روی مرطوب‌کننده خود بزنید تا پوست شما شاداب‌تر شود. در فصول گرم، مانند تابستان، محصولات با SPF 50 را انتخاب کنید. در فصل زمستان، SPF 30 کافی است.

انجام فیشیال را در جدی بگیرید

فیشیال صورت

انجام فیشیال برای مراقبت از پوست صورت فقط مختص خانم‌ها نیست. امروزه هرکسی بدون توجه به جنسیت خود می‌تواند به‌راحتی یک روش درمانی مناسب برای نیازهای شخصی خود پیدا کند. استرس به طور غیرقابل‌انکاری روی پوست و ذهن تأثیر می‌گذارد، بنابراین مطمئن شوید که بیشتر به احساس خود توجه کنید. به‌عنوان‌مثال، داشتن یک ماساژ خوب‌صورت یک راه شگفت‌انگیز برای کاهش تنش انباشته شده است. به‌جای اینکه خودتان این کار را انجام دهید، یک سالن زیبایی خوب پیدا کنید. انجام درمان‌های صورت هر دو هفته یک‌بار می‌تواند رنگ پوست و همچنین بافت را بهبود بخشد و باعث درخشندگی آن شود.

شیوه صحیح اصلاح صورت

اصلاح صورت

اصلاح یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های آقایان است. موهای صورت شما بعد از دوش آب گرم نرم‌تر می‌شوند، بنابراین ابتدا صورت خود را با آن تمیز کنید. برای جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی از کرم یا روغن اصلاح ملایم استفاده کنید. برای کاهش سوزش صورت، موهای خود را در جهت رشد آن بتراشید. اگر پوست شما تحریک یا خشک است، استفاده از یک ماشین اصلاح با محافظ می‌تواند کمک کننده باشد. پس از اتمام اصلاح، به‌عنوان روتین مراقبت از پوست صورت یک مرطوب کننده ملایم به پوست خود بزنید. اگر پوست خشکی دارید، می‌توانید از یک محصول حاوی روغن نیز استفاده کنید.

از افترشیوهای حاوی الکل استفاده نکنید

افترشیو‌هایی که حاوی الکل هستند، باعث سوختگی جای اصلاح می‌شوند. اگرچه ممکن است پس ازاستفاده از افترشیو در ابتدا احساس طراوت داشته باشید، اما در واقع مانع از مرطوب ماندن صورت شما می‌شود زیرا پوست شما را خشک می‌کند. محصولات حاوی الکل می‌تواند برای پوست بسیار تحریک کننده باشد. متخصصان معمولا توصیه می‌کنند که برای مراقبت از پوست صورت استفاده از فوم اصلاح و مرطوب‌کننده بیشتر از افترشیو حاوی الکل برای اکثر افراد مفید است.

چند نکته برای مراقبت از پوست صورت بدون توجه به سن

شما می‌توانید با رعایت نکاتی در طول زندگی خود، از داشتن پوستی سالم در سنین میان‌سالی و سال‌خوردگی اطمینان حاصل کنید.

  • سیگار نکشید؛ سیگار کشیدن به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به پیری زودرس شود.
  • هیدراته بمانید؛ رطوبت موجود در پوست می‌تواند از بین برود، همیشه مطمئن شوید که مقدار زیادی آب بنوشید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید؛ سلامت پوست صورت به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در رژیم غذایی شما بستگی دارد. به گفته آکادمی پوست آمریکا، رژیم غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند روند پیری را تسریع کند.
  • تعریق بدن؛ ورزش نه‌تنها برای سلامت اندام شما مفید است، بلکه با ایجاد تعریق برای بدن، باعث پاکسازی سموم از منافذ پوست شما می‌شود. همچنین جریان خون را منظم می‌کند و به ایجاد درخشش پوست و جوانی آن کمک می‌کند.
  • همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید؛ آسیب خورشید نه تنها به علائم پیری کمک می کند، بلکه می تواند منجر به افزایش خطر سرطان شود. همیشه از پوست خود در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنید.

سخن آخر

در نوشتار بالا نکاتی ساده و مهم برای مراقبت از پوست صورت مطرح کردیم. استفاده از محصولات مراقبت از پوست صورت در بین خانم‌ها بسیار رایج است. اما آقایان معمولا نسبت به رعایت مراقبت‌های پوستی بی‌توجه هستند. خوب است تا هر چند وقت یک‌بار نزد متخصص پوست بروید و وضع پوست خود را چکاپ کنید. همچنین بسیاری از مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه با رعایت رژیم غذایی مناسب درمان می‌شوند. بخشی از روتین مراقبت از پوست، مربوط به توجه و عشق به خود است. بنابراین، از مراقبت‌های کوچک شروع کنید و کم کم عادات صحیح را به روتین زندگی خود وارد کنید.  

منابع: health، thewed