کاشیو تادائو  ، موسس شرکت کاسیو کامپیوتر؛ در کشور ژاپن ، در سال ۱۹۱۷ به دنیا آمد. پس از زمین لرزه ی بزرگِ کانتو در سال ۱۹۲۳، تمامی خانواده ی وی به توکیو نقل مکان کردند. وی پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان، به عنوان یک شاگرد آغاز به کار نمود.

صاحبِ کارخانه، مهارت تادائو را شناخت و او را به تحصیل در کنار کارش ؛ در کارخانه ی واسدا تشویق نمود. او در بسیاری از کارها از جمله؛ ساختن قابلمه، ماهی تابه، و لامپ های ژنراتور دوچرخه مهارت پیدا کرد، خیلی زود شهرت پیدا کرد و قرارداد هایی را برای انجام کارها دریافت نمود. درسال  1946، تادائو، کسب و کار خود را در میتاکا توکیو با نام کاشیو سیساکوجو راه اندازی کرد. در واقع در این سال برند کاسیو به طور رسمی بنیان گذاری شد و فعالیت خود را در زمینه ی تولید ماشین حساب، لوازم الکترونیکی و اَدوات موسیقی آغاز کرد. در سال ۱۹۵۴ نمونه های بسیاری از ماشین حساب های این برند روانه ی بازار شد و به عنوان اولین ماشین حساب های الکترونیکی ژاپنی در سال ۱۹۵۷ به ثبت رسیدند.

اوج گیری کاسیو با ماشین حساب های حرفه ای

در سال ۱۹۶۰ کاسیو به گسترش کار خود ادامه داد و مدل های جدید ماشین حساب، شامل یک دستگاه نوشتاری الکترونیکی و ماشین حساب AL-1 برای استفاده های حرفه ای، یکی پس از دیگری عرضه شدند. بعد از تلاش های بسیار سرانجام در سال ۱۹۶۵ کاسیو موفق شد اولین ماشین حساب رومیزی، مجهز به حافظه ی داخلی را عرضه کند که در فاصله ی کمتر از یکسال، به کشورهای دیگر صادر شدند. به این ترتیب یکی پس از دیگری، دفاتر این برند در کشورهای اروپایی و امریکای تاسیس شد و این برند به یکی از مطرح ترین برندها مبدل شد.

 

عرضه ی اولین ساعت مچی

سرانجام کاسیو در سال ۱۹۷۴ نخستین ساعت مچی دیجیتال خود را ؛ با صفحه نمایش تاریخ، سال و روز به بازار عرضه کرد.

به دلیل استقبال فراوان از نخستین ساعت ها، کاسیو تصمیم گرفت تا فعالیت خود را از آسیا فراتر برده و به بازارهای جهانی راه پیدا کند. رمز موفقیت در بازارهای جهانی؛ متفاوت بودن با سایر شرکت های ساعت سازی می باشد و کاسیو توانست با ارائه نخستین ساعت دیجیتال این موفقیت را از آن خود کند.

سیر تکاملی ساعت های کاسیو

از این رو کاسیو شهرت خود را از ساخت ساعت های مچی کوارتز، دیجیتال و آنالوگ کسب کرد و به یکی از نخستین و بزرگترین تولیدکنندگان ساعت در دنیا تبدیل شد. که بسیاری از این ساعت ها قادر به نمایش ارتفاع، درجه حرارت، زمان سایر کشورها، GPS و… می باشند.

کاسیو موفق به تولید و گسترش تکنولوژی Tough Solar(جذب انرژی خورشیدی و یا نور مصنوعی و تبدیل آن به باتری ساعت)، سنسور های مینیاتوری، کنترل رادیویی و سایر تکنولوژی های به روز شده است.

همچنین با اختراعات منحصر به فرد خود از ساعت های متداول مکانیکی، پا فراتر گذاشته و سیر تکاملی ساعت های آنالوگ را تسریع بخشیده است.

کاسیو همچنین برای بازارهای محلی و کوچکتر هم محصولاتی تولید می کند. مثل قبله نمایی که برای مسلمانان طراحی شده تا سر وقت و در جهت درست نماز بخوانند. درآمد این کمپانی حدود۴.۶۱۶ میلیارد دلار در سال 2010 بوده است؛ جالب است بدانید که این کمپانی حدود 12000 نفر کارمند دارد.

جی شاک، انقلابی برای کاسیو

در سال ۱۹۸۳ کاسیو موفق به ساخت و ارائه نخستین مدل G-Shock خود شد و آرزوی دیرینه خود مبنی بر ضد ضربه بودن ساعت را محقق ساخت. بنابراین G-Shock انقلابی در صنعت ساعت سازی ایجاد کرد و آن تفکر منسوخ نسبت ظاهر باریک و ظریف ساعت را از بین برد. آزمایشات ویژه ای نظیر سقوط آزاد، لرزش و مقاومت در برابر آب (معادل ۲۰ بار) بر روی این ساعت ها انجام گرفته است و حاصل آن ساعت های مقاوم امروزی می باشد. این ساعت ها در ورزش، صنایع نظامی و علمی طرفداران بسیاری دارد. اولین ساعت G-shock، مدل Dw-۵۰۰۰c  بود.

مراحل پیشرفت ساعت های جی شاک از زبان تولید کننده

سابقه ی تولید ساعت های جی شاک به حدود ۴۰ سال قبل برمی گردد؛  جی شاک ها معمولا دارای مقاومت در برابر آب تا صد متر می باشند، به همراه یک باتری با عمری حدود ده سال، اما این همه ی چیزی نیست که درباره ی آن می دانید؛

اولین جی شاک ها در ابتدا جنس بدنه ی مرغوبی نداشتند و با افتادن بر روی زمین احتمال شکستن آن ها بسیار زیاد بود، همین امر باعثِ تولید ساعت های با کیفیت تر در سال های بعدی شد.تولید کننده ی ساعت های جی شاک می گوید در طول این ۴۰ سال تلاش های بسیاری در راستای ارتقاء کیفیت و ویژگی های جی شاک انجام داده است. او می گوید که روزی، در محلی از یک فضای کارگاهی حضور داشتم و به تماشای ساخت و ساز کارگران ساختمانی به فکر مشغول شدم؛ مشاهده کردم که هیچ یک از کارگران ساعت به دست ندارند و از خود سوال کردم که ساعت مچی برای استفاده در چنین محیطی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟  شاید به علت ضربه ها و ارتعاشات زیاد نمی توانند از ساعت استفاده کنند و در نتیجه به تولید ساعت های با کیفیت تر فکر کردم تا تمام اقشار جامعه بدون هیچ محدودیتی بتوانند از ساعت ها استفاده کنند.

جالب است بدانید، در سال ۱۹۸۵ برای تست ساعت ها  آنها را از طبقه ی سوم می انداختند تا مقاومت آن را بررسی کنند! اما در حال حاضر دستگاه های مخصوصی برای کنترل کیفیت و تست ساعت ها موجود است.
به علاوه در سری دوم جی شاک ها، مقاومت در برابر خاک در نظر گرفته شد، تا گرد و غبار راهی برای نفوذ به محفظه ی داخلی نداشته باشد و البته بلافاصله بعد از آن، به مقاومت در برابر آب و مقاومت در محیط های خاص هم مجهز شدند.

کاسیو از قدیمی ترین تولید کنندگان ساعت های دیجیتال است که قابلیت‌های بسیاری را برای نخستین بار در ساعت‌های دیجیتال ابداع کرد مانند؛نخستین نرم‌افزار (نمایشگر حالات ماه) درسال ۱۹۸۹، اولین صفحه نمایشگر هوشمند در سال۱۹۹۱، اندازه گیری تناسب اندام (دستگاه اندازه‌گیری ضربان قلب و کالری در زمان پیاده‌روی ،ورزش و..) در سال ۱۹۹۱، دستگاه اندازه‌گیری فشار خون و ضربان قلب درسال۱۹۹۱. در سال‌های اخیر مدل‌ Pro Trek به خط تولید G-Shock اضافه شد که دارای دماسنج محیطی، قطب نمای دیجیتالی و فشار سنج می‌باشد.

امروز ساعت های G-Shock کاسیو در سراسر جهان محبوب اند و طیف محصولات G-Shock به طوری گسترش داده شده تا چندین سبک، رنگ بندی و اندازه یا حتی چند نسخه محدود را نیز در بر بگیرد.

 ساعت های هوشمند کاسیو

در اواسط سال ۲۰۱۵ کاسیو مطرح کرد که به زودی اولین ساعت هوشمند خود را عرضه می کند اما کسی تصور نمیکرد که چنین ساعتی از این برند با موفقیت ارائه شود و در بازار ساعت های هوشمند حرفی برای گفتن داشته باشد ولی بالاخره محقق شد و در فاصله ای کمتر از یکسال بعد از این خبر، کاسیو از شگفتی خود رو نمایی کرد! اولین ساعت هوشمند از برند کاسیو با مدل WSD-F10 روانه ی بازار شد.

این ساعت هوشمند با برنامه ی اندروید سازگاری دارد و تِم های متنوعی برای صفحه نمایش آن در نظر گرفته شده است ؛ لازم به ذکر است که صفحه ی نمایش با کیفیت زیاد طراحی شده و بسته به نوع انتخابتان می توانید از حالت نمایش دیجیتالی یا آنالوگ آن استفاده کنید. این ساعت از نظر دوام ساعتی راضی کننده است و کاسیو از متریال های با استحکام در این نمونه استفاده کرده، بدنه ی اصلی رزین بسیار با کیفیت ، پشت صفحه از جنس استیل ضد زنگ می باشد. اندازه ی عرض ساعت در حدود ۵۴ میلیمتر است پس برای طرفداران صفحه ی بزرگ بسیار مناسب است. البته بزرگ بودن بدنه به علت اندازه ی باتری آن است، به یاد داشته باشید که در ابتدا باتری ساعت های هوشمند ضعیف هستند و سازندگان نیاز دارند که از اندازه های بزرگتر استفاده کنند تا حداقل برای یک شبانه روز کارایی داشته باشند.

این ساعت بر خلاف ابعاد بزرگ، وزن بسیار کمی دارد که در حدود ۹۳ گرم است که از روی دست گذاشتن آن احساس لذت خواهید کرد. البته بزرگ بودن آن اصلا احساس نمیشود چرا که اتصال بند بر روی آن به نحوی است که به راحتی بر روی دست می نشیند. هم چنین اندازه ی طول ساعت ۶۱ میلیمتر و ضخامت آن ۱۵ میلیمتر می باشد و به رنگ های مشکی ، مشکی قرمز ، مشکی سبز و مشکی نارنجی در نظر گرفته شده است. صفحه نمایش لمسی مناسب با کارایی آسان را برای این این ساعت هوشمند در نظر گرفته اند و برای انجام تنظیمات دکمه ی فیزیکی بر روی صفحه نمایش وجود ندارد واین یکی از جذابیت های آن است. برای تنظیم کافی است در حدود ۷ ثانیه انگشت خود را به روی اسکرین صفحه نگه دارید، بلافاصله منو برای شما باز می شود.

و اما در قسمت کناری بدنه یک دکمه به نام ابزار (TOOL) وجود دارد که با فشردن آن می توانید از امکانات ساعت بهره ببرید مثل قطب نما، فشار سنج، ارتفاع سنج، طلوع و غروب خورشید، میکروفون و … . ویژگی قابل تحسین این ساعت هوشمند، مستقل بودن آن از گوشی است و شما می توانید از بسیاری از امکانات بدون نیاز به مراجعه و اتصال به گوشی استفاده کنید.

دکمه ی دیگری به نام اپ (APP) در کناره ی بدنه به چشم می خورد که این قابلیت را به شما می دهد که نرم افزار ها و برنامه های مورد نیازتان را بروی آن نصب کنید به طور مثال آب و هوا و یا نقشه های خاص و این امکان بسیار مفیدی است که شاید بسیاری از ساعت های هوشمند نداشته باشند. به علاوه در آینده آپدیت های جدید همین ساعت به بازار خواهد آمد و ساعت شما قابل به روز رسانی خواهد بود. مقاومت در برابر آب برای این ساعت ۵۰ متر است و  هم چنین در مقابل نور خورشید خوانایی خوبی وجود دارد.

اما توجه داشته باشید که این ساعت نیازمند شارژ شدن است و هر ۲۴ ساعت یکبار نیاز به شارژ پیدا می کند که البته کابل اختصاصی به همراه لوازم جانبی آن موجود است. قیمت در نظر گرفته شده برای آن حدود ۵۰۰ دلار بوده است.

و اما دومین ساعت هوشمند؛ به تازگی کاسیو در یک تیزر تبلیغاتی از دومین ساعتِ هوشمند خود در لاس وگاس رونمایی کرده است؛ ساعتی بسیار خوش چهره و جذاب که با ظاهری به روز و قانع کننده، می تواند هر انتظاری که از یک ساعت مچی دارید را برآورده سازد. طبیعتاً یکی از ویژگی های الزامی برای هر ساعت هوشمندی، دارا بودن امکان GPS می باشد؛ اما بزرگترین تفاوتِ این ساعت با مدل قبلی در ”Low-Power GPS”  می باشد. در واقع به گونه ای طراحی شده که در آن میزانِ مصرفِ باتری برای دریافت سیگنال های ماهواره ای، به حداقل رسیده است. به بیان ساده تر یعنی اتصال به ماهواره (برای به حداکثر رساندن عمر باتری) فقط با درخواستِ مصرف کننده انجام می گردد.

کلیدی ترین فعالیت ممکن، قرار گیریِ ساعت در حالت آماده باش می باشد.  در حالی که از GPS استفاده می شود، فقط مکان نمایی صورت می گیرد، بدون آنکه دانلود شدنِ اطلاعات و جزئیات نقشه انجام شود. البته با استفاده از گزینه ای به طور مستقیم این امکان به شما داده می شود تا نقشه ی مورد نیاز خود را به صورتِ تمام رنگی دانلود و ذخیره کنید. به محض ذخیره ی نقشه ها، شما میتوانید در حالت OFFline هم از داده ها استفاده کنید. که همین عامل به ذخیره ی انرژی باتری کمک می کند. نرم افزار های این ساعت به گونه ای برنامه ریزی شده که این امکان را به شما می دهد تا بتوانید بر روی نقشه ها علامت گذاری کنید و به صورت دستی ایجاد مسیر کنید. در واقع یک مسیر را به گونه ای مشخص علامت بزنید تا بار دیگر به راحتی آن را بیابید. توجه داشته باشید که کاسیو ساعت هوشمند قبلی خود را به خانواده ی Pro Trek نسبت نداده بود اما در دومین سری هوشمند، با انتخاب بسیار هوشمندانه ای ProTrek Smart  را معرفی کرده است؛ ساعتی بی نقص و کامل

.

این ساعت مجهز است به سیستم برنامه ریزی هوشمند، تا شما را در یک سفر همراهی کند. به طور مثال این ساعت توسط زنگ هشدار، زمان استراحت و یا حتی نوشیدن آب را به شما یادآوری می کند.

رنگ مشکی و نارنجی متالیک برای این ساعت در نظر گرفته شده است؛ با عرضی در حدود ۵۶.۴ و ۶۱.۷ میلیمتر طول و هم چنین ۱۵.۷ ضخامت، که تنها ۹۲ گرم وزن دارد. کاسیو دوام باتری را در حدود یک روز با استفاده ی مداوم اعلام کرده است. البته اگر از ساعت فقط به منظور نمایش زمان استفاده شود، به راحتی تا یک ماه دوام دارد. به علاوه، این ساعت قابلیت اتصال با بلوتوث و یا Wifi  داراست. صفحه نمایش آن ۱.۳۲ اینچ می باشد با یک نمایشگر دو لایه ی”TFT  LCD”  که قابلیت نمایش با کیفیت بالایی دارد. صفحه نمایش آن به این دلیل دو لایه می باشد که وقتی صفحه ی اصلی خاموش است، امکان رویتِ زمان و استفاده به عنوان یک ساعت معمولی را داشته باشید. از دیگر امکاناتِ این مدل؛ تجهیز بودن به سنسور ارتفاع سنج و قطب نما و فشارسنج می باشد.قیمت برای هر دو رنگ آن برابر خواهد بود با ۵۰۰ دلار که در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ در دسترس عموم قرار گرفت.

معرفی چند نمونه از بهترین ساعت های کاسیو

کاسیو از چند زیرمجموعه تشکیل شده است؛ با نام های جی شاک، اِدیفایس ، بِیبی جی، پُروتِک، شِن و … که چند نمونه از بهترین و جدیدترین های آن را مشاهده خواهید کرد.

ساعتی که در ابتدا معرفی خواهیم کرد، مدل GDX6900CM می باشد که اولین ساعت منتشر شده در سری ِ هوشمند می باشد. این ساعت در دو رنگ ارائه شده، خاکستری و سبز ارتشی، که طرح ِ روی ساعت بر روی کِیس و بند و صفحه ی ساعت حک شده است. این مدل با اندازه ای حدود ۵۷ میلیمتر در قطر طراحی شده اما وزن آن بسیار سبک در نظر گرفته شده است به طوری که حدود ۸۴ گرم می باشد و تا ۲۰۰ متر مقاوم در برابر آب هستند. این ساعت دارای یک LED خودکار ( سوپر روشنگر) و یک باتری با دوام ده سال است. از ویژگی های آن، دارا بودن ساعت جهانی، کورنوگراف و سنجش زمانی با ۱/۱۰۰ ثانیه، تایمر شمارش معکوس و سه زنگ هشدار چند منظوره و… . این ساعت در ابتدا با قیمت ۱۵۰ $ وارد بازار شد.

دومین ساعت منتخب؛ ساعتی دست ساز که در تعداد محدودی عرضه می شود. این ساعت با مدل MRG-G1000HT که از تیتانیوم ساخته شده و بدنه و قاب آن حالت چکشی شکل دارد. از جمله امکاناتی که این ساعت دارد می توان ماشین حساب، زنگ هشدار، تقویم دائمی، شاخص سالگرد، باتری خورشیدی، کرونومتر، موقعیت یاب -جی پی اِس- رادیو و … را نام برد. این ساعت اندازه ای برابر ۴۹.۸ میلیمتر در ضخامت ۱۶.۹ دارد که نسبتا ابعاد بزرگی است اما به هر حال ساخته شده از تیتانیوم می باشد و فقط ۱۵۰ گرم وزن دارد. تعداد 300 عدد از این نمونه تهیه شده با ارزشی برابر با ۶۲۰۰ دلار.

سومین ساعت منتخب؛ جی شاک کاسیو که در تابستان، شاهکار خود با نام ساعت جی فراگمَن (G FROGMANGWFD1000B را که مقاوم در برابر فعالیت های آبی است، رونمایی کرد.
این مدل از ساعت ها؛ با فناوری سنسور سه گانه که شامل یک عمق سنج جدید، قطب سنج الکترونیکی، دماسنج با قابلیت نمایش دمای دقیق و نور خودکار ال ای دی می باشد. پس از مصاحبه‌ای با تیم نجات حرفه ای گارد ساحلی ژاپن، پیشرفت هایی در راستای توسعه و بروز رسانی این مجموعه انجام شد که به غواصان کمک می کند تا درک خوبی از تغییرات محیطی در عمیق ترین نقطه دریا داشته باشند. این ساعت مناسب برای غواصی می باشد، با دکمه های بزرگ که حتی با دستکش نیز قابل استفاده اند. این ساعت تا عمق ۲۰۰ متری زیر آب، مقاوم می باشد.

چهارمین ساعت منتخب؛ ساعتی خاص، برای طرفدارانِ ساعت هایG-Shockکه در تعداد محدود عرضه خواهد شد. چهره ای مشابه از این حالت چکشی در اواسط سال ۲۰۱۶ ارائه گردید که از جنس تیتانیوم ساخته شده بود، اما اینبار کاسیو یک ساعت طلا طراحی کرده است. نمونه ای بارز از تکنولوژی و ساخت دست است با مدل MRGG1000HG-9A  .

ساعتی با فناوری MR-G که با دقتِ کامل توسطِ دست تزئین شده است. یک ساعتِ مچی تمام عیار و تاثیرگذار که شاید گرانقیمت ترین و برترین ساعتِ جی شاک باشد که تا حال تولید شده است. با امکاناتی شامل؛ GPS  و کرونومتر، ساعت جهانی، زنگ هشدار، تقویم دائمی، نشانگر میزان شارژ باتری، تایمر و زمان سنج، نور پس زمینه و  … . همچنین باتری آن از نوع سلول های خورشیدی می باشد که با یک بار شارژ کامل تا ۱۸ ماه کار میکند.این ساعت یک نمونه ی ساختِ سنتی است؛ طرح روی قاب و بند آن با یک هنر سنتی ژاپنی به نام tsuiki انجام گرفته است؛ هنری با سابقه ای در حدود هزار سال که در واقع یک تکنیک می باشد. در این تکنیک؛ با استفاده از چکش، طرح های خاصی را روی فلزات ایجاد می کنند که در گذشته بیشتر بر روی ظروف مسی انجام می گرفت و باعث انعطاف پذیری فلز و استحکام بیشتر می شد. برای اولین بار این طرح بر روی تیتانیوم و در حال حاضر بر روی یک ساعت تمام طلا انجام گرفته است. این ساعت تا ۲۰۰ متر در برابر آب مقاوم می باشد. عرض بدنه ی آن برابر است با ۴۹.۸ میلیمتر و ۱۶.۹ میلیمتر ضخامت دارد. در ماه ژانویه ی ۲۰۱۷ در تعداد ۳۰۰ عدد در دسترس قرار خواهد گرفت؛ با قیمت ۶۲۰۰ دلار در ایالات متحده، که فقط تعداد ده عدد از آن  به کشور امریکا وارد خواهد شد.

برچسب ها: