ورزش می‌تواند به افزایش سطح سروتونین و دوپامین در مغز کمک کند که به ترتیب با احساس شادی و رضایت مرتبط هستند. ورزش نه تنها برای سلامت روان شما مفید است، بلکه برای سلامت جسم شما بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر بهبود خلق و خو و جلوگیری از افسردگی، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و برخی انواع سرطان کمک کند. در این مقاله قرار است به بررسی فواید ورزش بر جسم و روح بپچردازیم.

ورزش چیست؟

همیشه شنیده‌اید که برای حال خوب و سلامت جسمی و فیزیکی بهتر است ورزش کنیم، اما ورزش چیست؟ ورزش به طور کلی به هر نوع فعالیت بدنی و فیزیکی گفته می‌شود که به طور منظم انجام شود و به منظور ارتقای تناسب اندام، سلامت، مهارت و یا تفریح انجام می‌شود. ورزش‌ها به انواع مختلف فردی و گروهی تقسیم می‌شوند.

توجه داشته باشید که ورزش کردن تنها داشتن یک ساک ورزشی شیک و شیکر باشگاه نیست، بلکه اصولی هم دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید، در غیر این صورت آسیب خواهید دید.

اگر قصد دارید تا ورزش را شروع کنید باید توجه داشته باشید که لوازم ورشی شما ارگونومیک باشند که در حین ورزش آسیب نبینید. برای مثال اگر دو یا دیگر ورزش‌هایی مانند اسپینینگ را برای بهبود شرایط روح و جسم خود آغاز کرده‌اید، فراموش نکنید که از برندهای معتبر خرید کنید. برای مثال بهترین کفش‌های ورزشی که می‌توانید تهیه کنید و نگران آسیب دیدن پاهایتان نباشید کفش کاترپیلار، آدیداس، پوما و دیگر برندهای ورزشی مطرح ایرانی و خارجی است که طراحی ارگونومیک و اصولی برای محصولاتشان دارند.

فواید ورزش بر سلامت جسم و روح

ورزش کردن به عنوان یک فعالیت بدنی منظم، فواید بی‌شماری برای سلامتی جسم و روح انسان دارد. از جمله این فواید می‌توان به افزایش قدرت و تناسب اندام، کاهش وزن و چربی بدن، تقویت سیستم قلبی عروقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل، و بهبود کیفیت خواب اشاره کرد.

شروع ورزش می‌تواند دلهره‌آور باشد، اما با کمی برنامه‌ریزی و صبر و حوصله، می‌توانید به راحتی آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. با یافتن فعالیتی که از آن لذت می‌برید، ورزش با یک دوست یا عضو خانواده و صحبت با پزشک در صورت نیاز، می‌توانید از فواید بی‌شماری که ورزش برای سلامتی جسم و روان شما دارد، بهره‌مند شوید.

فواید ورزش بر سلامت روان

ورزش نقش مهمی در سلامت روان انسان نیز ایفا می‌کند و به کاهش استرس و اضطراب، بهبود خلق و خو، کاهش علائم افسردگی، افزایش اعتماد به نفس، کاهش علائم اختلالات خلقی، افزایش تمرکز و حافظه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی کمک می‌کند که در این بخش به معرفی آن خواهیم پرداخت.

کاهش استرس و اضطراب با ورزش

ورزش یک راه ساده و در عین حال عالی برای کاهش میزان استرس و اضطرابی است که تجربه می‌کنید. هنگامی که ورزش می‌کنید، بدنتان هورمون‌هایی به نام اندورفین ترشح می‌کند که اثر آرامش بخش و ضد درد دارند. این هورمون‌ها می‌توانند به کاهش میزان اضطراب شما کمک کنند.

ورزش همچنین می‌تواند با افزایش سطح سروتونین و دوپامین در مغز به بهبود علائم اختلال دوقطبی و اختلال افسردگی فصلی کمک کند که به ترتیب با احساس شادی و رضایت مرتبط هستند. به همین خاطر برخی متخصصین معتقد هستند که فعالیت بدنی منظم می‌تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر باشد.

بهبود خلق و خو

از بین رفتن اضطراب‌های ناشی از انباشته شدن انرژی در بدن و ترشح نشدن هورمون‌های شادی می‌تواند در بهبود خلق و خوی شما هم موثر باشد و اخلاق عمومی شما را بهبود دهد. بنابراین اگر در طول روز احساس خستگی و بی‌حالی دارید یا زود و بی‌دلیل عصبی می‌شوید، بهترین گزینه برای شما داشتن فعالیت ورزشی روزانه است.

کاهش علائم افسردگی

فعالیت بدنی می‌تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر باشد چرا که با افزایش عزت نفس، تمرکز و هورمون‌های شادی می‌تواند آثار منفی عدم تحرک و کارکرد درست بدن را از بین ببرد و به بهبود و علائم افسردگی منجر شود. طبق گفته برخی متخصصین علائم افسردگی می‌تواند در اثر عدم ترشح هورمون‌های شادی و عدم تحرک اتفاق بیوفتد و الزما دلیل آن شرایط روحی نیست.

بهبود خواب

فعالیت بدنی باعث می‌شود بدنتان بیشتر کار کند و در نتیجه خسته‌تر شوید. این خستگی طبیعی می‌تواند به خواب راحت‌تر در شب کمک کند. ورزش منظم همچنین به تنظیم ریتم شبانه روزی بدن شما که چرخه خواب و بیداری را کنترل می‌کند، کمک خواهد کرد زیرا زمانی که در طول روز به طور منظم ورزش می‌کنید، بدنتان می‌داند چه زمانی باید بیدار باشد و چه زمانی باید بخوابد.

اگر کیفیت خواب برایتان مهم است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ۷ روش برای داشتن خواب بهتر را از دست ندهید.

افزایش تمرکز و حافظه

یک تاثیر ورزش بر مغز، بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. فعالیت بدنی جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد که می‌تواند به بهبود تمرکز، حافظه و عملکرد شناختی کمک کند به همین خاطر برای استفاده بهینه از تاثیر ورزش بر مغز بهتر است که کودکان و نوجوانان برای افزایش بازدهی در مدرسه مدتی از روز را به فعالیت‌های بدنی و ورزش اختصاص دهند.

تاثیر ورزش بر سلامت جسم

ورزش کردن به عنوان یک فعالیت بدنی منظم، فواید بی‌شماری برای سلامتی جسم و روح انسان دارد. این فواید به قدری گسترده و متنوع هستند که می‌توان ورزش را به عنوان کلید طلایی برای داشتن بدنی سالم و روحی شاد دانست. پیشتر درباره تاثیر ورزش بر سلامت روان صحبت کردیم، حال نوبت تاثیر ورزش بر سلامت جسم است.

بهبود عملکرد قلب

ورزش فواید متعددی برای بدن دارد، اما از تاثیر ورزش بر بیماری‌های قلبی و عروقی نمی‌توان چشم پوشی کرد. قلب عضله‌ای قدرتمند است که دائماً در حال پمپاژ خون به تمام قسمت‌های بدن شما است. برای اینکه قلب شما به طور کارآمد کار کند، باید سالم و قوی باشد. ورزش منظم یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

فواید ورزش بر قلب و عروق

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن انسان نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها دارد. این سیستم شامل سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌هایی است که با هم برای شناسایی و از بین بردن عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها کار می‌کنند. ورزش منظم یکی از راه‌های موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها است.

هنگامی که ورزش می‌کنید، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد و در نتیجه خون بیشتری به تمام قسمت‌های بدن شما، از جمله اندام‌ها و بافت‌های سیستم ایمنی، پمپاژ می‌شود. این افزایش گردش خون، اکسیژن و مواد مغذی ضروری را به سلول‌های ایمنی می‌رساند که برای عملکرد صحیح آن‌ها حیاتی است.

گلبول‌های سفید سلول‌های خونی هستند که نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها دارند. ورزش منظم می‌تواند به افزایش تعداد گلبول‌های سفید در بدن شما کمک کند، به این معنی که سلول‌های ایمنی بیشتری برای مبارزه با بیماری‌ها وجود خواهد داشت.

تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن

سخن پایانی

ورزش منظم فواید زیادی برای سلامت روان و خلق و خو دارد. این فواید شامل کاهش استرس و اضطراب، افزایش سطح هورمون‌های شادی، بهبود خواب، افزایش عزت نفس و موارد دیگر می‌شود. فعالیت‌های بدنی مانند ورزش‌های هوازی، پیاده روی، تمرینات قدرتی، یوگا، تای چی و پیلاتس می‌تواند در کاهش استرس و بهبود شرایط جسم و روح شما موثر باشد و حال شما را بهتر کند.

حال اگر قصد دارید تا ورزش را به صورت حرفه‌ای و اصولی شروع کنید و می‌خواهید که لوازم ورزشی اورجینال تهیه کنید و به دنبال یک سایت خرید لباس اورجینال هستید، سری به فروشگاه اینترنتی تگموند بزنید.

دسته بندی شده در: