اگر فعالیت ورزشی شما شامل پیاده‌روی با دویدن روزانه است، یا به شکل تخصصی‌تر ورزش می‌کنید، تهیه یک کفش ورزشی مناسب، برای شما ضروری است. آسیب‌های ناشی از کفش ورزشی نامناسب می‌تواند سلامت بدن شما را به خطر بیندازد یا تلاش شما برای کاهش وزن را بی‌ثمر کند. سرمایه‌گذاری روی یک کفش ورزشی باکیفیت می‌تواند به شما کمک کند تا از آسیب پا و کمر جلوگیری کنید و ورزش خود را به تجربه‌ای دلپذیر و راحت تبدیل کنید. در ادامه این مقاله انواع کفش ورزشی تخصصی را برای خانم‌ها و آقایان معرفی می‌کنیم.

کفش دویدن Running Shoe

کفش مخصوص دویدن

اگر شما دونده هستید، تهیه یک کفش ورزشی مخصوص دویدن برای شما واجب و ضروری است. یک کفش دویدن ویژگی‌های متفاوتی با کفش پیاده‌روی دارد. دونده‌ها نباید با کفش‌های پیاده‌روی بدوند، زیرا بیشتر آنها خیلی سفت هستند و آن‌طور که دوندگان برای خم شدن نیاز دارند خم نمی‌شوند؛ بنابراین بسیاری از کفش‌های پیاده‌روی برای دویدن مناسب نیستند.

کفش‌های مخصوص دویدن ممکن است شبیه سایر کفش‌های کتانی به نظر برسند، اما دارای فناوری‌های تخصصی برای کمک به دویدن هستند. کفش های مخصوص دویدن برای حرکت رو به جلو طراحی شده اند و از پاشنه شما محافظت می کنند؛ آن‌ها برای کمک به راحت دویدن طراحی شده‌اند. کفش‌های مخصوص دویدن، دارای یک یا چندلایه مقاوم است تا از آسیب‌دیدگی ناشی از آن حرکات تکراری پا به سطح زمین را کاهش دهد. کفش‌های مخصوص دویدن معمولاً سبک و انعطاف‌پذیر طراحی می‌شوند تا دویدن و جست‌وخیز برای ورزشکار به‌راحتی انجام شود.

کفش پیاده‌روی Walking Shoe

کفش ورزشی پیاده روی

در بین انواع کفش ورزشی، کفش پیاده‌روی یکی از آیتم‌های ضروری برای استفاده روزمره است. این کفش‌ها برای سهولت در پیاده‌روی طراحی شده‌اند. در هنگام پیاده‌روی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید از ماهیچه‌ها استفاده می‌شود و در حین حرکت پاها و قسمت مرکزی بدن شما را درگیر می‌کند. پیاده‌روی می‌تواند علاوه بر بهبود سلامت قلب و عروق و تناسب‌اندام، به کاهش استرس و داشتن خواب بهتر در شب کمک کند. کفش‌هایی را انتخاب کنید که پاشنه‌تان در آن قفل باشد اما در قسمت پنجه‌تان فضای کافی وجود داشته باشد. کفش‌های پیاده‌روی معمولاً سنگین‌تر هستند که به شما کمک می‌کند در طول پیاده‌روی خود ثبات داشته باشید. یک کفش مخصوص پیاده روی می تواند راحتی شما را افزایش دهد. بهترین کفش‌های پیاده‌روی که با کفی‌های بسیار نرم و انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند، به پای شما اجازه می‌دهند به راحتی از پاشنه تا نوک پا بچرخند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لباس ورزشی مناسب

کفش کوه‌نوردی Hiking Shoe 

کفش کوه نوردی

در بین انواع کفش‌ ورزشی وقتی نوبت به انتخاب کفش کوهنوردی می‌رسد، باید کفشی را انتخاب کنید که راحت و سبک باشد و درعین‌حال محکم و مقاوم ساخته شده باشد. بسیاری از مردم کفش‌های کوهنوردی را بوت‌های سنگین با کفی سفت و حجیم می‌دانند؛ اما این مدل کفش فقط برای کوهنوردی به شکل جدی برای مسافت‌های طولانی است. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک کوهنورد تفریحی هستید که می‌خواهید فقط پیاده‌روی‌های روزانه انجام دهید، باید کفشی سبک‌، نرم‌ و با انعطاف‌پذیر انتخاب کنید که به‌پای شما اجازه می‌دهد تا مانند یک کفش خم شود. از طرف دیگر، اگر مرتباً از کوه‌های شیب‌دار یا زمین‌های سنگی بالا و پایین می‌روید، بهتر است یک کفش سنگین‌تر با کفی و کناره‌های سفت‌تر داشته باشید که قسمت پنجه آن مقاوم باشد. کفش کوهنوردی سنگین‌تر برای پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت مناسب است، به‌خصوص زمانی که کوله‌پشتی‌های سنگین حمل می‌کنید.

کفش فوتبال soccer shoes

کفش فوتبال

کفش‌ فوتبال یکی دیگر از کفش‌های ورزشی محبوب در بین جوانان هستند. کفش‌های فوتبال سبک‌وزن هستند و برای سهولت دویدن ساخته شده‌اند. این معمولاً با استفاده از گیره انجام می‌شود. گیره‌های کفش فوتبال، برای جلوگیری از لیز خوردن پای بازیکن در هنگام حرکت روی زمین طراحی می‌شوند. گیره‌های فوتبال معمولاً به طور مساوی در قسمت پایین کفش قرار دارند و نسبت به سایر انواع گیره از هم فاصله دارند. این فاصله از کثیفی و چمن بین گیره‌ها جلوگیری می‌کند و به پاهای شما اجازه می‌دهد تا بدون کاهش سرعت بتوانید به‌راحتی بدوید. فوتبال به پاهای سبک و چرخش سریع نیاز دارد.

کفش‌های فوتبال معمولاً از چرم طبیعی یا چرم مصنوعی ساخته می‌شوند که با درزهای کوچک دوخته می‌شود تا از تماس پاها با سایر گیره‌ها محافظت کند و درعین‌حال به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا توپ را با همه طرف‌های پای خود احساس کنند. کفش‌های خیلی بزرگ می‌توانند منجر به تاول‌های دردناک شوند و کفش‌های خیلی کوچک می‌توانند انگشتان پا را فشار دهند. قبل از اینکه کفش بپوشید جوراب‌های ضخیم فوتبال بپوشید تا مطمئن شوید بهترین تناسب را دارید.

بیشتر بخوانید: آندر آرمور، برند نام آشنای دنیای ورزش

کفش تمرین Training Shoe

کفش تمرین

می‌توانید کفش‌های تمرینی را به‌عنوان یک کفش ورزشی همه‌کاره در نظر بگیرید. کفش‌های مخصوص تمرین مناسب برای باشگاه شما هستند که می‌توانید برای طیف وسیعی از فعالیت‌های ورزشی مختلف از آن استفاده کنید. این مدل کفش ورزشی مناسب برای وزنه‌برداری، تمرینات قدرتی، تمرینات بدنسازی و تناسب‌اندام هستند. بعضی افراد در ورزش‌های روزمره خود از کفش ورزشی مخصوص دویدن استفاده می‌کنند؛ اما اگر تمرینات شما متنوع و تخصصی هستند، کفش‌های تمرینی ممکن است انتخاب بهتری در مقایسه با کفش‌های دویدن باشند. کفش‌های تمرینی برای نگهداری  و تثبیت پاها، مچ پاها و زانوهای شما در طول حرکات پویا و متحرک بهتر طراحی شده‌اند، مانند آنچه که احتمالاً در طول باشگاه انجام می‌دهید.

کفش تنیس tennis shoes 

کفش تنیس

کفش تنیس به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان دویدن، پرش و حرکات سریع را برای بازیکن روی سطح صاف زمین تنیس فراهم می‌کند. کفش‌های تنیس برای زمین‌های سخت، بادوام بیشتر طراحی شده‌اند. رویه‌ای انعطاف‌پذیر و زیره و مقاومی دارند. کفی کفش تنیس صاف و ثابت طراحی می‌شود؛ تا از چرخیدن مچ پای شما در هنگام حرکت و پرش جلوگیری کند. همه این‌ها به نوع زمینی که روی آن بازی می‌کنید بستگی دارد. وزن کفش تنیس از کفش مخصوص دویدن بیشتر است؛ زیرا کفی سنگین‌تری دارد و بالشتک بیشتری در آن بکار رفته است. به‌طورکلی نوع زمین‌بازی در انتخاب مدل کفش تنیس اهمیت ویژه‌ای دارد.

کفش بسکتبال basketball shoes

کفش بسکتبال

کفش‌ بسکتبال یکی دیگر از انواع کفش ورزشی تخصصی هستند. به طور متوسط، بسکتبالیست‌ها هر دو ثانیه یک‌بار جهت حرکت خود را تغییر می‌دهند و در هر بازی ۱۰۵ دوی سرعت کوتاه انجام می‌دهند. کفش‌های بسکتبال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند و ثبات مچ پا را با انعطاف‌پذیری فراهم می‌کنند تا بازیکنان بتوانند به‌صورت جانبی حرکت کنند. به‌این‌ترتیب، کفش‌های بسکتبال بسیار حجیم‌تر از کفش‌های دویدن هستند. بعضی کفش‌های بسکتبال از چرم ساخته می‌شوند. چرم یک ماده بادوام است، بنابراین کفش‌ها مدت زیادی دوام می‌آورند. اما چرم نیز سنگین است، بنابراین می‌توانید کفش‌هایی را تهیه کنید که از مش مصنوعی تهیه شده‌اند. همچنین می‌توانید کفش‌هایی که رویه‌های چرمی آن با مش مصنوعی ترکیب شده‌اند را خریداری کنید.

سخن آخر

تنوع کفش‌های ورزشی بی‌شمار است. و هر روز کفش‌ ورزشی با مدل‌ها و فناوری‌های بیشتر توسط برندهای مختلف تولید می‌شود. این مهم است که انواع کفش ورزشی را بشناسید و قابلیت‌های آن‌ را بدانید و مطابق نوع فعالیت خود دست به انتخاب بزنید. همچنین کیفیت طراحی و ساخت کفش ورزشی اهمیت زیادی در حفظ سلامتی ما دارد. فروشگاه اینترنتی تگموند انواع کفش ورزشی اورجینال برای رشته‌های مختلف ورزشی از بهترین برندهای داخلی و خارجی را در وبسایت خود برای مشتریان فراهم کرده است. شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده همه کفش‌های ورزشی به وبسایت تگموند مراجعه کنید.

برچسب ها: