این روزها شیوع ویروس کرونا زندگی همه ما رو تحت تاثیر قرار داده. همه افراد شبانه روز در تلاش هستن تا از ابتلای خودشون به ویروس کرونا جلوگیری کنن. یکی از مشکلاتی که همه ما باهاش مواجه هستیم اینه که چطور بفهمیم لباس‌هایی توی محیط خارج از خونه می‌پوشیم یا اون‌ها رو به روش خرید اینترنتی تهیه می‌کنیم حامل ویروس کرونا هستن یا نه؟ با توجه به این که شایعات زیادی در مورد ویروس کرونا وجود داره ما سعی کردیم توی این مطلب با استناد به تحقیقات علمی، به همه سوال‌های شما راجع به این موضوع پاسخ بدیم.

 

احتمال داره ویروس کرونا روی سطوح مختلف زنده بمونه؟

شیوع ویروس کووید 19

طبق اطلاعاتی که مراکز کنترل و پیشگیری از این بیماری بدست آوردن، ویروس کرونا معمولا از طریق قطرات تنفسی(که توسط عطسه و سرفه فرد آلوده در هوا پخش می‌شه) از یک فرد به فرد دیگه انتقال پیدا می‌کنه؛ با این حال شواهد نشون می‌ده ویروس کرونا می‌تونه از چند ساعت تا چند روز روی سطوح مختلف زنده بمونه و باعث ابتلا به این بیماری در افراد سالم بشه.

 

ویروس کرونا چقدر روی پارچه و لباس زنده می‌مونه؟

کرونا چقدر روی سطوح باقی میمونه

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف متفاوته. یک مطالعه جدید توسط مجله پزشکی New England تأیید کرده که ویروس کرونا می‌تونه تا  ۲۴ ساعت روی مقوا و دو تا سه روز روی پلاستیک و فولاد دوام داشته باشه. توجه کنین که بعضی اجزای لباس شما مثل دکمه، زیپ و… می‌تونه از این مواد ساخته شده باشه؛ بنابراین شستشوی کامل لباس‌ها هم اهمیت ویژه‌ای داره تا مطمئن بشین که هر چیزی که با محیط بیرون در تماس بوده باعث انتشار آلودگی در منزل شما نمی‌شه. با توجه به این که هنوز درباره مدت زمان زنده موندن این ویروس روی سطوح، اطلاعات زیادی به دست نیومده؛ بهتره به پاکیزگی لباس‌هاتون بیشتر از هر وقت دیگه‌ای اهمیت بدین به خصوص اگر فکر می‌کنین ممکنه با شخصی که آلوده به ویروس بوده تماس داشتین.

 

آیا ویروس کرونا از روی لباس قابل انتقاله؟

لباس آلوده به ویروس کرونا

همونطور که بالاتر گفتیم احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق تماس با سطوح آلوده به این ویروس وجود داره. به گفته متخصص بهداشت عمومی، کارول وینر، پوشاک می‌تونن قطرات تنفسی آلوده رو روی خودشون نگه دارن؛ البته این ذرات به مرور زمان خشک و به دنبال اون ویروس‌ها غیر فعال می‌شن اما قرار نیست با سرعت بالا چنین اتفاقی بیفته.

 

ماندگاری ویروس کرونا روی لباس به جنس پارچه‌اش بستگی داره؟

کرونا چقدر روی لباس میمونه

رابرت آملر، رئیس دانشکده پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی نیویورک، اعلام کرده که مدت زمان زنده باقی موندن ویروس کرونا روی لباس به جنس پارچه‌اش بستگی داره. پارچه‌هایی که دارای الیاف پلی استری هستن ویروس‌ها رو مدت زمان بیشتری نسبت به پارچه‌های پنبه‌ای روی خودشون زنده نگه می‌دارن. بنابراین باید برای شستشوی این نوع لباس‌ها دقت بیشتری به خرج بدین. همچنین لباس‌های چرم و وینیل رو هم می‌شه با دستمال و مواد پاک‌کننده مناسب به راحتی تمیز کرد. در هر صورت نباید فراموش کنین همه پارچه‌ها می‌تونن آلوده به ویروس کرونا بشن و باید به این مسئله توجه داشت.

اگر قادر نیستین به راحتی جنس پارچه لباس‌ها رو تشخیص بدین و بر این اساس ازشون مراقبت کنین؛ ما قبلا در مورد تشخیص انواع پارچه لباس براتون توضیح دادیم.

 

برای از بین رفتن ویروس کرونا، لباس در چه دمایی باید شسته بشه؟

از بین رفتن ویروس کرونا با ماشین لباسشویی

وینر گفته دستورالعمل‌های خاصی برای از بین بردن ویروس کرونا از روی لباس‌ها وجود داره؛ استفاده از آب گرم(دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد) برای شستشوی لباس و خشک کردن اون توسط ماشین لباسشویی می‌تونه به طور کامل لباس شما رو از ویروس کرونا پاک کنه. با توجه به این مورد لازمه این روزها لباس‌های خودتون رو با بالاترین درجه‌ی آب ممکن بشورین اما حواستون باشه اون‌ها رو خراب و غیرقابل استفاده نکنین!

مطمئن نیستین با دمای ۳۰ درجه لباس‌هاتون آسیب می‌بینه یا نه؟ ما قبلا براتون در مورد نگهداری از لباس‌ها و فهمیدن دمای شستشوی مناسب هر لباس توضیح دادیم.

 

از چه نوع شوینده‌ای برای لباس‌ها استفاده کنیم؟

کرونا با چه پاک کنننده ای از بین میره

متخصصان توصیه می‌کنن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا لباس‌هاتون رو با شوینده‌هایی بشورین که دارای مقداری ماده سفیدکننده هستن؛ چرا که ویروس کرونا توی چنین محیطی نمی‌تونه به حیات خودش ادامه بده.

 

اگر به ماشین لباسشویی دسترسی نداریم، شستن لباس‌ها با دست می‌تونه مؤثر باشه؟

شستن لباس کرونایی با دست

اگر به ماشین لباسشویی دسترسی ندارین، شستن لباس‌ها با دست هم می‌تونه به حفظ سلامتی شما در برابر ویروس کرونا کمک کنه؛ اما فراموش نکنین که حتی در روش شستشو با دست هم باید این کار رو با دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد انجام بدین.

 

با لباس‌هایی که به تازگی خریدیم چی کار کنیم؟

رعایت بهداشت در زمان شیوع کرونا

برای این که مطمئن بشین لباسی که خریدین آلوده به ویروس کرونا نیست، بهترین راه شستشوی لباس با دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد هستش. اگر هم دوست ندارین لباسی که به تازگی خریدین رو بشورین، بهتره اون رو ۲ تا ۳ روز در بسته بندی کاملا پوشیده و دور از بقیه وسایل منزلتون نگهداری کنین تا ویروس‌ها از بین برن. یادتون باشه اگر قبل از این دو مرحله خواستین با لباس، تماس برقرار کنین پوشیدن دستکش رو فراموش نکنین! همچنین لازمه بدونین تکاندن لباس در هوا ممکنه باعث پخش ویروس در فضای منزل شما بشه.

 

حرف آخر!

در خانه بمانیم

یادتون باشه هنوز تحقیقات خاصی راجع به تعامل ویروس کرونا با لباس‌ها صورت نگرفته و متخصصان با توجه به قواعد بهداشتی کلی، پیشنهادات بالا رو برای مقابله با این ویروس مطرح کردن. اگر به دنبال کاهش خطر ابتلا به این ویروس هستین یادتون باشه وقتی از بیرون به منزل برمی‌گردین فورا لباس‌هاتون رو با ماشین لباسشویی بشورین و از نگهداری اون‌ها در محیط داخلی منزلتون جدا خودداری کنین. با رعایت این نکات دیگه خیالتون از بابت آلودگی لباس‌ها راحته و علاوه بر اون می‌تونین با خیال راحت همه لباس‌هایی که نیاز دارین رو اینترنتی بخرین و با رفتن به خرید حضوری سلامت خودتون رو به خطر نندازین. اگر هم برای خرید لباس به دنبال یه فروشگاه اینترنتی مطمئن هستین، فروشگاه اینترنتی تگموند با بیش از ۳۰۰ برند معتبر داخلی و خارجی می‌تونه انتخاب خوبی برای خرید اینترنتی این روزهای کرونا باشه.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسین تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم:)

برچسب ها:

,