به نظر شما اولین قانون برای داشتن یه مجموعه از لباس‌های باکیفیت بالا چیه؟ احتمالا به عنوان اولین قدم لازمه که پارچه‌های مختلف رو بشناسین؛ اینطوری به راحتی می‌تونین کیفیت یه لباس رو براساس پارچه‌ی اون تشخیص بدین. البته ویژگی‌های دیگه‌ای، مثل خوش دوخت بودن، هم وجود دارن که درجه کیفیت یه لباس رو تعیین می‌کنن. به هرحال این وظیفه شماست که با دیدن یه لباس متوجه بشین چقدر توی کمدتون دوام میاره! ما توی این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی رو در مورد پارچه‌ها با شما به اشتراک بذاریم که برای داشتن یه کمد پر از لباس‌های درجه یک به دردتون می‌خوره؛ پس ادامه این مطلب رو از دست ندین!

 

کیفیت چیست؟

تولید پارچه

قبل از این که با پارچه‌های مختلف آشنا بشیم بهتره بدونیم اصلا کیفیت چیه و چرا ما باید پارچه‌های باکیفیت بالا رو بشناسیم. بهتره با فکر کردن به یه سوال، همه چیز رو شروع کنیم: چه چیزی یه لباس بی‌کیفیت رو از یه لباس مرغوب متمایز می‌کنه؟

کیفیت یه لباس به پارچه، درز، دوخت، الگو، برش و حتی دکمه‌ها و جیب‌ها بستگی داره. در واقع چیزی که یه لباس مرغوب رو از نوع بی‌کیفیت اون جدا می‌کنه صرف وقت و هزینه روی فاکتور‌های مهمیه که در نگاه اول خیلی بی‌اهمیت به نظر می‌رسن؛ ولی نهایتا همین توجه به جزئیات باعث می‌شه در نگاه کلی یه لباس همه چیز تموم رو به روی ما باشه. همونطور که گفتیم توجه به این جزئیات باعث افزایش قیمت لباس می‌شه و به همین دلیله که بعضی از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌ی تموم شده، دست به تولید لباس‌های ظاهرا زیبا ولی بی‌کیفیت می‌زنن. البته نباید فراموش کنین که همیشه کیفیت و قیمت یه کالا به هم مرتبط نیست؛ بعضی از لباس‌ها فرآیند تولید راحت‌تری دارن و می‌شه با قیمت کمتری هم نوع مرغوب اون‌ها رو توی فروشگاه‌ها پیدا کرد. متاسفانه بعضی مواقع هم لباس‌هایی که قیمت بالایی دارن، کیفیت قابل قبولی به شما ارائه نمی‌دن.

 

از یه لباس باکیفیت چه توقعاتی دارین؟

کیفیت پارچه لباس

همه‌ دوست دارن لباس‌های محبوبشون دوام بالایی داشته باشن و بیشتر از یه فصل بتونن از اون‌ها استفاده کنن. شما به لباس‌هایی احتیاج دارین که بعد از شسته شدن هم مثل روز اولشون باشن؛ طبیعیه که هیچکس دلش نمی‌خواد لباس محبوبش با یک بار شست و شو، آب بره و یا شل و وارفته بشه! علاوه بر این‌ها، همه دنبال لباس‌هایی هستن که مناسب فرم بدنشون باشه و اندام اون‌ها رو بی‌نقص‌ نشون بده. درنهایت می‌تونیم با اطمینان بگیم شما دنبال لباسی هستین که باکیفیت به نظر برسه و از پوشیدنش لذت ببرین نه چیزی که بعد از چندبار استفاده کهنه به نظر برسه! حالا این که یه لباس چقدر از این توقعات شما رو برآورده کنه به فاکتور‌های مختلفی بستگی داره که البته مهم‌ترین اون‌ها جنس پارچه‌ایه که برای دوخت لباس به کار رفته.

 

اگر دوست دارین با لباس‌های مناسب فرم بدنتون بیشتر آشنا بشین سری مطالب «لباس مناسب برای انواع فرم بدن» رو از دست ندین!

 

چطور یک پارچه خوب رو تشخیص بدیم؟

چطور پارچه خوب رو تشخیص بدیم؟

در ادامه قراره بهتون توضیحاتی رو ارائه بدیم که به وسیله اون‌ها می‌تونین پارچه‌های مرغوب رو شناسایی کنین. البته قبل از هرچیزی به عنوان یه نصیحت باید بهتون بگیم نیازی نیست روی این موضوع وسواس به خرج بدین. بهتره لباس‌هاتون رو اولویت بندی کنین و براساس اهمیت و کاربردشون به دنبال بالاترین کیفیت اون‌ها باشین. هیچ کس از شما انتظار نداره قیمت جورابی که می‌پوشین با تیشرت و بقیه آیتم‌های کمدتون برابر باشه!

 

ارزیابی عمومی پارچه

آشنایی با انواع پارچه

همونطور که قبلا گفتیم پارچه‌ای که برای دوخت لباس به کار رفته مهمترین فاکتور برای تعیین کیفیت اون لباسه. در واقع مهم نیست یه لباس چقدر ظاهر زیبایی داشته باشه؛ هیچکس مایل نیست یه لباس زیبا با پارچه‌ی نخ کش شده و نامناسب رو به کمدش اضافه کنه! بنابراین وقتی می‌خواین کیفیت پارچه لباسی رو ارزیابی کنین باید به این دو مورد توجه کنین:

  1. خود پارچه به تنهایی کیفیت مناسبی داشته باشه

برای این مورد کافیه پارچه‌ی مورد نظرتون رو با سایر پارچه‌های همون نوع مقایسه کنین. مثلا براساس تجربه‌هایی که تا الان در مورد پارچه‌های جین داشتین ممکنه متوجه بشین نوع مرغوب این پارچه چه خصوصیاتی رو داره و در ظاهر باید چطور به نظر برسه.

  1. خصوصیات پارچه با کاربرد لباس متناسب باشه

در اینجا باید با صرف نظر از کیفیت پارچه، در مورد مناسب بودنش برای نوعی خاصی از لباس تصمیم‌گیری کنین. به طور مثال اگر دنبال لباس‌های راحتی هستین، احتمالا از پارچه‌های ضخیم و بدون انعطاف استقبال نمی‌کنین.

یادتون باشه هر پارچه‌ای خوبی‌ها و بدی‌های خاص خودش رو داره؛ این شما هستین با پیدا کردن شناخت درست از پارچه‌ها، باید مناسب‌ترین پارچه برای نوع لباس مورد نظرتون رو تشخیص بدین.

 

آشنایی با انواع پارچه

 

پارچه‌های طبیعی:

  1. کتان

پارچه کتان

کتان یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها به حساب میاد و البته برای این محبوبیت دلایل خوبی داره؛ چرا که به عنوان یک پارچه نرم، پرکاربرد، بادوام و نسبتا مقرون به صرفه،‌ توی ذهن مردم جایگاه خودش رو پیدا کرده. البته جالبه بدونین تمام این خصوصیات به خاطر نوع بافت و موقعیت الیاف این نوع پارچه نسبت به همدیگه هستش. همچنین پارچه کتان جلوی گردش هوا رو نمی‌گیره و همین باعث می‌شه یک انتخاب عالی برای فصول گرم سال باشه.

اگر به دنبال یک خرید اقتصادی هستین و بودجه‌ی محدودی برای تهیه لباس دارین؛ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به لباس‌هایی که با پارچه کتان تولید شده بیشتر فکر کنین.

 

  1. لینن

پارچه لینن

پارچه لینن از الیاف گیاه کتان ساخته شده و به طور طبیعی نسبتا نرمه اما خاصیت کشسانی نداره. لینن بهترین انتخاب برای لباس‌های تابستونی شماست؛ این پارچه سریع خشک می‌شه، و به خاطر این که هوا به خوبی از بین الیاف این پارچه گردش می‌کنه، حس خنکی روی پوستتون ایجاد می‌کنه. به طور کلی تفاوت کمی بین پارچه کتان و پارچه لینن وجود داره اما لینن به مراتب قیمت بالاتری نسبت به پارچه کتان به خودش اختصاص می‌ده. یادتون باشه لینن نباید زبر باشه و پوست شما رو آزار بده؛ اگر پارچه لینن لباسی این خصوصیت رو داشته باشه به این معنیه که این پارچه به اندازه کافی مرغوب نیست.

به عنوان آخرین و مهمترین نکته یادتون باشه پارچه لینن به راحتی چروک می‌شه و اگر مدت زیادی از یک ناحیه تا بشه ممکنه لباس شما دچار چروک دائمی بشه. بنابراین لباس‌های لیننی رو هیچوقت مچاله و تا نکنین و تا جایی که امکان داره اون‌ها رو با فرم اصلی خودشون نگهداری کنین.

اگر دنبال انعطاف پذیری، قابلیت گردش هوا و دوام بالای لباس هستین؛ استفاده از پارچه‌های ترکیب لینن و کتان می‌تونه برای شما انتخاب خوبی باشه. لباس‌هایی با این جنس کمتر از پارچه‌های خالص دچار چروک و آسیب دیدگی می‌شن و خیلی ساده‌تر می‌شه از اون‌ها نگهداری کرد.

 

  1. پشمی

پارچه پشمی

به طور کلی کیفیت یک پارچه پشمی به قطر و کیفیت الیاف پشمی که اون رو تشکیل دادن بستگی داره. الیاف پشمی نازکتر معمولا برای لباس‌هایی مثل بلوز استفاده می‌شه و در مقابل الیاف پشمی قطورتر برای تولید لباس‌های بیرونی، پتو و یا فرش مورد استفاده قرار می‌گیره.یادتون باشه پارچه‌های پشمی ظریف‌تر، به مراتب نرم‌تر هستن و قیمت بیشتری هم دارن؛ این شما هستین که براساس نوع لباسی که قصد خریدش رو دارین باید مناسب‌ترین پارچه پشمی رو تشخیص بدین.

لباس پشمی

یک پارچه پشمی به طور کلی نباید هیچ گره، نخ شل، سوراخ و یا شکافی روی خودش داشته باشه؛ همه این موارد به این معنیه که پارچه به خوبی تولید نشده و از کیفیت بالایی برخوردار نیست. علاوه بر این‌ها یک پارچه پشمی حتما باید حالت کشسانی داشته باشه. یادتون باشه نرم بودن پارچه پشمی اصلا کیفیت اون رو تعیین نمی‌کنه. انواع پارچه پشمی از درجه نرمی متفاوتی برخوردار هستن؛ مثلا پارچه‌های موهر به مراتب نرم‌تر از بقیه پارچه‌های پشمی هستن.

 

  1. جین

پارچه جین

کیفیت پارچه جین یا دنیم(DENIM) عمدتا به الیاف کتان و روش بافت به کار رفته توی تولیدش بستگی داره. البته نوع دوخت و سنگ‌‌شور پارچه جین هم اهمیت زیادی داره اما مستقیما جزئی از خصوصیات پارچه محسوب نمی‌شه. یک شلوار جین خوب هیچوقت نباید شل، وارفته و یا نازک باشه و در مقابل بجز موارد خاص نباید بیش از حد خشک و سنگین به نظر برسه! بنابراین هرچیزی که ویژگی‌هایی بین این دو حالت کلی داشته باشه، خوب به نظر می‌رسه.

 

 

پارچه‌های مصنوعی:

  1. ویسکوز

پارچه ویسکوز

ویسکوز یکی انواع پارچه ریون محسوب می‌شه که این روز‌ها کاربرد زیادی پیدا کرده. ویسکوز از مواد طبیعی ساخته می‌شه اما به خاطر غلظت بالایی از مواد شیمیایی که توی فرآیند تولید این پارچه به کار میره به عنوان یک پارچه نیمه مصنوعی شمرده می‌شه. این ویسکوز قیمت کمی نسبت به بقیه پارچه‌ها داره و کیفیت قابل قبول اون باعث شده توی تولید انواع مختلفی از لباس کاربرد داشته باشه. پارچه ویسکوز سبک و نرمه؛ همچنین ظاهر زیبایی هم داره. این پارچه قطرات عرق رو به خوبی جذب می‌کنه و همین باعث شده یک انتخاب خوب برای تولید لباس‌های ورزشی باشه.

برای شست و شوی لباس‌های ویسکوزی حتما از آب سرد و شوینده‌های ملایم استفاده کنین. اگر سالم موندن لباس‌ها خیلی براتون با اهمیته؛ می‌تونین لباس‌های ویسکوزی رو با دست بشورین و به طور عمودی و با جریان هوا اون‌ها رو خشک کنین. یادتون باشه اگر روی پارچه ویسکوز لکه افتاد به هیچ وجه دو لایه از پارچه رو، روی هم نکشین چون باعث بدفرم و بی‌کیفیت شدن ظاهر لباس می‌شه!

 

  1. پلی استر

پارچه پلی استر

خیلی از افراد فکر می‌کنن پلی استر تفاوتی با پارچه ویسکوز نداره؛ این در حالیه که تفاوت‌های زیادی بین این دو نوع پارچه وجود داره. برخلاف ویسکوز، پلی استر یک پارچه کاملا مصنوعی به حساب میاد. در ضمن پلی استر زودتر خشک می‌شه و در مقایسه با ویسکوز روی اون کمتر چروک ایجاد می‌شه. یادتون باشه پلی استر هم مثل ویسکوز احتیاج به مراقبت خاصی نداره و از لحاظ اقتصادی مناسبه اما ممکنه برای بعضی از افراد حساسیت پوستی ایجاد کنه. همچنین به خاطر این که هوا از این نوع پارچه به خوبی عبور نمی‌کنه ممکنه پوشیدنش به شما حس رطوبت و گرمای ناخوشایندی بده.

 

  1. نایلون

پارچه نایلون

نایلون یکی از الیاف طبیعی و بادوامه که در برابر سایش مقاومت خوبی از خودش نشون می‌ده. این نوع پارچه آب رو جذب نمی‌کنه و این خصوصیت باعث شده به بهترین پارچه برای تولید لباس شنا تبدیل بشه؛ همچنین این پارچه ظاهری شبیه به ساتن و ابریشم داره. نایلون انعطاف‌پذیره و به راحتی چروک نمی‌شه. لازمه بدونین پوشیدن لباس نایلونی توی فصل‌های گرم سال ممکنه حس گرمای شدید و ناخوشایندی به شما بده؛ چرا که این پارچه رطوبت رو جذب نمی‌کنه و اغلب باعث سوزش پوست شما می‌شه.

 

  1. لیوسل

پارچه لیوسل

پارچه لیوسل، نوعی از پارچه ریون به حساب میاد که تقریبا برای هرمحصولی، از جین تا حوله، از اون استفاده می‌شه. لیوسل، بادوام و در برابر چین و چروک مقاومه؛ اما نسبت به سایر پارچه‌های مصنوعی به مراقبت بیشتری احتیاج داره. برای شستن لباس‌های لیوسل با ماشین لباسشویی، بهتره اون‌ها رو توی کیسه‌های مخصوص شست و شو قرار بدین و مطمئن بشین با آب سرد و دور چرخش کم شسته می‌شه. در ضمن اگر پارچه لیوسل چروک شد سعی کنین با بخار دادن بهش چروک‌ها رو از بین ببرین.

 

آیا همیشه پارچه‌های طبیعی بهتره؟

لباس نخ پنبه

البته که نه! این روزها خیلی از تولیدکنندگان به طور ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی برای تولید لباس استفاده می‌کنن. الیاف مصنوعی و نیمه مصنوعی مزایای خاص خودشون رو دارن و یک جایگزین عالی برای پارچه‌های طبیعی به حساب میان. توی صنعت فست فشن به طور معمول به جای الیاف طبیعی از الیاف مصنوعی مثل ویسکوز و پلی‌استر استفاده می‌شه؛ چرا که به طور چشم‌گیری قیمت تمام شده‌ی لباس‌ها رو کاهش می‌ده. همچنین جدا از بحث قیمت محصولات، گاهی طراح‌ها به خاطر ویژگی‌های ظاهری یا عملکردی پارچه‌های مصنوعی از اون‌ها توی تولیداتشون استفاده می‌کنن تا زیبایی بصری و کاربرد طراحی‌ها بهبود پیدا کنه.

اگر دوست داشتین بیشتر راجب صنعت فشن و رمز و رازهای خاصش بدونین ما قبلا در موردش نکات جالبی رو برای شما نوشتیم.

 

همه چیز مربوط به کاربرد بیشتره!

پارچه باکیفیت

به عنوان حرف آخر باید بگیم کاربرد همه چیز رو تعیین می‌کنه! همونطور که بارها توی این مطلب گفتیم؛ هر نوع پارچه‌ای خصوصیات خودش رو داره و مفید یا مضر بودن این ویژگی‌ها رو کاربرد لباس تعیین می‌کنه. همونطور که برای خرید یک تیشرت یا بلوز احتمالا به دنبال لطیف‌ترین جنس پارچه هستین اما هیچکس از شلوار جینی که شل و وارفته باشه استقبال نمی‌کنه. به عنوان نکته بعدی یادتون نره برای خرید لباس و تقسیم بودجه‌اتون استراتژی داشته باشین و بدونین چه لباسی ارزش داره تا براش بیشتر هزینه کنین. اگر بعد از خوندن این مطلب تصمیم گرفتین توی کمدتون یه تغییر اساسی ایجاد کنین؛ پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی تگموند سر بزنین و از بین هزاران محصول متنوع، لباس‌های مناسب خودتون را با بالاترین کیفیت پیدا کنین.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجب این مطلب رو پایین همین صفحه برامون بنویسین تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم:)