این روزها با شیوع ویروس کرونا، متخصصان سازمان بهداشت جهانی (WHO) به همه توصیه می‌کنن به طور مرتب دست‌های خودشون رو بشورن. به خاطر این که این روزها همه مردم با جدیت بیشتری به شستن دست‌ها اهمیت می‌دن لازمه به نکاتی که متخصصان پوست گوشزد می‌کنن بیشتر از قبل توجه نشون داده بشه. ما توی این مطلب، شما رو با تعدادی از این نکات آشنا می‌کنیم تا به توجه به اون‌ها به سلامتی پوست دست‌ها و درمان خشکی بیشتر از هر وقت دیگه‌ای اهمیت بدین.

چطور شستن دست‌ها دردسر درست می‌کند؟

چگونه خشکی پوست دست را برطرف کنیم

دکتر آدام فریدمن، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی جورج واشنگتن، معتقده که: «همیشه و در هر حال شستشوی دست‌ها، یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از انتقال ویروس‌ها به بدن شماست. متاسفانه شستن زیاد دست‌ها با صابون یا حتی شستن اون‌ها به تنهایی با آب، باعث می‌شه لایه‌ای که سعی در محافظت از اون داریم از بین بره! » درست به همین دلیله که اگر دست‌ها رو به طور مدام و با روش‌های نادرست بشورین، به پوست دست شما آسیب زیادی وارد می‌شه. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم نکاتی رو با شما درمیان بذاریم که متخصصان معتقدن به پیشگیری و درمان خشکی پوست دست کمک می‌کنه:

  1. از آب ولرم برای شستن دست‌ها کمک بگیرید

روش شستشوی درست دست

متخصصان همواره تاکید دارن که دست‌ها باید حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته بشن. شاید براتون جالب باشه که اگر دو بار آهنگ “Happy Birthday” رو به طور کامل بخونین و توی این مدت کف دست، انگشتان، پشت دست، بین انگشتان، مچ و ناخن‌ها رو به خوبی بشورین؛ می‌تونین از تمیز بودن کامل دست‌ها مطمئن بشین. همچنین باید بدونین که شستن دست‌ها با آب ولرم روش خیلی بهتری از شستن اون‌ها با آب داغ به حساب میاد. در حقیقت داغی بیش از اندازه‌ی آب فقط به پوست شما آسیب می‌زنه و باعث خشکی پوست می‌شه؛ چرا که متخصصان به نتیجه رسیدن داغ بودن بیش از اندازه آب، نقشی در تمیزی بهتر دست شما نداره. برای این که چربی پوست دست شما با آب داغ از بین نره بهتره با آب ولرم و با صابون زیاد دست خودتون رو بشورین.

  1. از صابون‌هایی استفاده کنید که دارای خاصیت آبرسانی هستند

استفاده از صابون مایع برای پوست

از اونجایی که بیشتر صابون‌ها باعث ترک خوردگی و خشکی پوست می‌شن؛ متخصصان معتقدن باید از صابون‌هایی برای شستن دست‌ها استفاده کنین که حاوی ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده باشن. شما باید به دنبال صابون‌هایی باشین که گلیسیرین و لانولین دارن؛ چرا که این ترکیبات از پوست دست شما در برابر آسیب‌های ناشی از شستشوی زیاد، مراقبت می‌کنن. راستی یادتون باشه همیشه از صابون‌های مایع کنین؛ چرا که صابون‌های جامد به خاطر نوع ترکیباتی که توی اون‌ها به کار رفته باعث افزایش خشکی پوست دست شما می‌شن. ضمنا همیشه با ملایمت دست‌های خودتون رو بشورین و از شستن سریع و پرخشونت دست‌ها دوری کنین؛ این کار به تنهایی باعث تشدید خشکی پوست دست در شما می‌شه!

  1. از کرم مرطوب کننده غافل نشید

رفع خشکی پوست دست

جالبه بدونین آب مثل آهنربا عمل می‌کنه و شستن دست می‌تونه باعث جذب آب از عمیق ترین لایه‌های پوست به هوا بشه؛ در نتیجه با شستن زیاد دست‌ها، به مرور زمان پوست اون‌ها خشک و کم آب می‌شه. برای جلوگیری از این اتفاق لازمه که حتما بلافاصله بعد از شستن دست‌ها، به اون‌ها کرم مرطوب کننده بزنین. البته یادتون باشه که یک لایه نازک از کرم هم به پوست شما کمک می‌کنه و نیازی نیست برای مرطوب کردن دستاتون هربار از مقدار زیادی کرم استفاده کنین! با توجه به همه این موضوعات بهتره هر شب قبل خواب، بعد از هربار شستن دست‌ها و به طور کلی هر زمانی که احساس خشکی و کشیدگی در ناحیه پوست دستتون احساس کردین از کرم‌ مرطوب کننده دست استفاده کنین.

متخصصان به این نتیجه رسیدن که استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، تاثیر بهتری نسبت به استفاده از لوسیون‌ها روی پوست شما خواهد گذاشت.

  1. دستکش بپوشید

پوشیدن دستکش برای خشکی پوست

علاوه بر استفاده مداوم از کرم مرطوب کننده بعد از هربار شستشو، روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از خشکی پوست دست وجود داره. می‌تونین دست‌هاتون رو به مدت ۵ دقیقه در آب خیس کنین و بعد به اون‌ها کرم مرطوب کننده بزنین و در نهایت ۱ الی ۲ ساعت دستکش بپوشین. این کار باعث می‌شه رطوبت از سطح پوست شما به سمت لایه‌های زیرین پوست حرکت کنه؛ در نتیجه شما پوست نرم‌تر و سالم‌تری خواهید داشت. اگر خیلی وقته از پوست دستتون مراقبت نکردین و حالا خشکی پوست شما رو کلافه کرده ما براتون یک روش بهتر هم سراغ داریم! کافیه که قبل از خواب یک لایه ضخیم از کرم مرطوب کننده روی پوست دستتون بمالین و بعد دستکش نخی بپوشین. این روش مثل استفاده از یک ماسک ورقه‌ای باعث می‌شه ۶ تا ۸ ساعت دستکش‌ها رطوبت پوست دست شما رو حفظ کنن و در نهایت پوست سالم‌تری داشته باشین.

  1. از بالم پوست استفاده کنید

کرم مرطوب کننده آبرسان برای پوست خشک

اگر دچار بیماری‌های پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس هستین و می‌بینین که پوست شما به دلیل شستشوی زیاد خشک و آسیب دیده شده؛ از یک بالم پوست مثل وازلین برای پوشش روی زخم‌ها و مناطق ترک خورده پوست استفاده کنین. این کار هم باعث بهبود زخم‌های شما می‌شه و هم از پوست دست شما در برابر آسیب دیدگی بیشتر، مراقبت می‌کنه.

  1. از ضدعفونی کننده دست به جای صابون استفاده کنید

استفاده از ضدعفونی کننده برای رفع خشکی پوست

اگر دست‌های شما بیش از اندازه در اثر شستشوی مداوم و زیاد آسیب دیده؛ می‌تونین مدتی از ضدعفونی کننده به جای صابون استفاده کنین. ممکنه لازم باشه برای مدتی به جای شستن دست‌ها با آب، به طور کامل از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنین اما یادتون باشه که قبل از خوردن مواد غذایی و بعد از رفتن به سرویس بهداشتی حتما با آب و صابون دست‌هاتون رو بشورین.

راستی! اگر نمی‌دونین ویروس کرونا چند ساعت روی سطوح و لباس‌ها زنده می‌مونه؛ ما براتون یه مطلب نوشتیم که مطالعه اون بهتون کمک می‌کنه مطمئن بشین لباس‌هاتون آلوده به ویروس کرونا هستن یا نه.

  1. با روش درست خشک کردن دست آشنا شوید

وازلین برای خشکی پوست دست

همین امروز عادت کشیدن دستمال یا حوله روی پوست دستتون رو کنار بذارین؛ این کار باعث می‌شه پوست دست شما آسیب بیشتری ببینه. بهتره همیشه با گذاشتن و برداشتن پارچه روی پوست، رطوبت دست‌ها رو بگیرین تا پوست سالم‌تری داشته باشین. همچنین فراموش نکنین دست‌ها حتما باید بعد از هربار شستشو به خوبی خشک بشن؛ چرا که ویروس کرونا به راحتی به روی دست مرطوب منتقل می‌شه.

حرف آخر!

درمان خشکی پوست

همه ما می‌دونیم که این روزها به هر روشی که شده باید سلامتی خودمون رو حفظ کنیم. توی این مطلب بهتون توضیح دادیم که چطور با چند روش ساده خشکی دست شما درمان می‌شه اما لازمه تلاش کنین کمتر در محیط‌های آلوده قرار بگیرین تا دائما نیاز نباشه دست‌هاتون رو بشورین. یکی از روش‌هایی که توی این مسیر به شما کمک می‌کنه استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید ملزومات هستش. این طوری کمتر با محیط بیرون منزل در ارتباط خواهید بود و تعداد دفعاتی که لازمه دست‌هاتون رو بشورین کاهش پیدا می‌کنه. فروشگاه اینترنتی تگموند هم یکی از فروشگاه‌هایی هستش که توی این روزای قرنطینه می‌تونین پوشاک و اکسسوری‌های مورد نیازتون رو ازش پیدا کنین و از تجربه یک خرید بهداشتی لذت ببرین.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

 راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسین تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم🙂

دسته بندی شده در: