لباس شما در مصاحبه شغلی اولین تصوری است که از شما به کارفرما القا می‌شود. انتخاب لباس مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش داده و شانس خود را برای به دست آوردن شغل مورد نظرتان افزایش دهید. در این مقاله از تگموند به بررسی نکات انتخاب لباس برای مصاحبه شغلی می‌پردازیم.

جلسه مصاحبه شغلی چیست و چرا مهم است؟

جلسه مصاحبه شغلی فرصتی برای شما و کارفرما است تا یکدیگر را بشناسید و ببینید که آیا شما برای این شغل مناسب هستید یا خیر. در این جلسه، کارفرما سوالاتی را از شما می‌پرسد تا در مورد مهارت‌ها، تجربه‌ها و انگیزه‌های شما برای این شغل اطلاعات کسب کند. شما هم  می‌توانید سوالاتی از کارفرما بپرسید تا در مورد شرکت، وظایف شغلی و فرصت‌های پیشرفت شغلی اطلاعات کسب کنید.

مصاحبه کاری چیست

اهمیت استایل در مصاحبه شغلی

همانطور که در آگهی‌های شغلی دیده‎اید، یکی از شرایط احراز خوشپوش بودن و مرتب بودن است. تمیزی و مرتب بودن کارمندان در محیط کار میزان حرفه‌ای بودن آن شرکت را نشان می‌دهد و به همین خاطر بسیاری از شرکت‌ها برای نیروهای خود لباس فرم در نظر می‌گیرند تا این یک دستی حفظ شود.

اگر برای مصاحبه می‌روید باید دقت زیادی روی پوشش خودتان داشته باشید تا بتوانید تاثیر مثبتی بگذارید و استخدام شوید. افراد مصاحبه کننده قطعا با توجه به لباس شما، شما را قضاوت خواهند کرد. پس خوب بپوشید تا جدی گرفته شوید.

نکات انتخاب لباس برای مصاحبه

در این بخش از تگ‌مگ چند نکته درباره انتخاب لباس برای روز مصاحبه خواهیم گفت که به شما کمک می‌کند راحت تر برای جلسه مصاحبه خود حاضر شوید.

تحقیق کنید

برای انتخاب یک استایل مناسب مصاحبه می‌توانید به سراغ سایت شرکت و صفحه لینکدین آن بروید و عکس‌هایی که از مناسبت‌های مختلف از کارمندان منتشر می‌شود را با دقت ببینید. ببینید که دقیقا چه جوی بر کارمندان آن شرکت حاکم است؟ مقنعه می‌پوشند یا شال؟ لباس فرم دارند؟ همه به یک رنگ خاص استایل‌های متفاوت دارند؟ همه این موارد به شما کمک می‌کند که لباس خود را هوشمندانه انتخاب کنید و به مصاحبه کننده خود نشان دهید که برایتان خط مشی سازمان مهم است.

تمیز و ساده بپوشید

سادگی همیشه رمز موفقیت است. حتی اگر توی تصاویر شرکت دیدید که تمامی افراد لباس‌های بسیار شیک و خاص پوشیده بودند لازم نیست که همپای آن‌ها حرکت کنید. شما می‌توانید یک استایل درخور فضای شرکت اما ساده را برای مصاحبه انتخاب کنید.

کفش مناسب مصاحبه

انتخاب کفش مناسب برای مصاحبه شغلی از اهمیت بالایی برخوردار است. کفش شما می‌تواند در اولین برداشت کارفرما از شما و همچنین در نظر او درباره ی شما تاثیر بسزایی داشته باشد. کفش شما باید رسمی و راحت باشد. از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و یا نامناسب خودداری کنید. صندل‌های زنانه هم انتخابی نامناسب برای مصاحبه‌های کار هستند و شما را غیر حرفه‌ای نشان خواهند داد. کفش کالج زنانه از جمله بهترین کفش‌ها برای روز مصاحبه است.

مانتو مناسب مصاحبه

مانتو مصاحبه شما باید ساده، شیک و بدون زرق و برق باشد. رنگ‌های خنثی مانند مشکی، سرمه ای و خاکستری بهترین انتخاب برای مصاحبه هستند. همچنین توجه کنید که مانتویی که انتخاب می‌کنید اصلا نباید دارای خرجکار‌های بزرگ و مجلسی باشد.

شلوار مناسب مصاحبه

شلوار شما باید متناسب با مانتو و قد شما باشد. از پوشیدن شلوارهای خیلی تنگ یا خیلی کوتاه خودداری کنید. هرچند که با محیط شرکت همخوانی داشته باشد. بهتر است از رنگ‌های خنثی و مدل‌های ساده کمک بگیرید. برای خرید شلوار جین اورجینال و دیگر انواع شلوار می‌توانید به وبسایت تگموند مراجعه کنید.

کیف مناسب برای مصاحبه

بهتر است کیفی که انتخاب می‌کنید ساده و شکیل باشد. از حمل کردن کیف‌های بزرگ و یا نامرتب خودداری کنید. همچنین کوله پشتی‌ها دست و پا گیر هستند و ظاهری غیر حرفه ای به استایل شما می‌بخشند. هرچند که در حالت عادی جزوی از استایل شما باشد.

مدل مو مناسب مصاحبه

موهای شما باید مرتب و آراسته باشد. از مدل موهای نامناسب و یا شلخته خودداری کنید. از ریختن مو دور صورت یا بافت‌های عجیب در جلسه مصاحبه استفاده نکنید تا مصاحبه کننده بتواند روی مهارت‌های شما تمرکز کند.

آرایش مناسب مصاحبه

آرایش شما باید ملایم و طبیعی باشد. از آرایش‌های غلیظ و زننده خودداری کنید و سعی کنید تکنیک‌های جدید را به روزهای دیگر موکول کنید. ساده ترین ظاهر را برای مصاحبه داشته باشید تا تمرکز روی مهارت‌های شما باشد نه ظاهر شما.

لباس مناسب مصاحبه آنلاین

اگر مصاحبه شما آنلاین است باید یک لباس و شال ساده و شیک انتخاب کنید و پشت به دیوار بنشینید که شلوغی ها و محیط خانه حواس شما و مصاحبه کننده را پرت نکند. همچنین پوشیدن لباس های آستین کوتاه و شال نا مناسب در هنگام مصاحبه حواس طرفین را پرت خواهد کرد.

سخن پایانی

مهم تری نکته در جلسه مصاحبه این است که به خودتان و توانایی‌هایتان اعتماد داشته باشید. اعتماد به نفس شما در نحوه لباس پوشیدن و صحبت کردنتان نمود پیدا خواهد کرد. همچنین خیلی مهم ایت که مثبت اندیش باشید و با روحیه ای شاد و پرنشاط در مصاحبه حاضر شوید. بهتر است قبل از مصاحبه، تمام مدارک و وسایلی که نیاز دارید را آماده کنید و درباره شرکت مطالعه داشته باشید.

با رعایت نکات گفته شده در این مطلب می‌توانید در مصاحبه شغلی خود ظاهری آراسته و حرفه ای داشته باشید و شانس خود را برای به دست آوردن شغل مورد نظرتان افزایش دهید.