امروزه با اهمیت پیدا کردن سلامتی و داشتن اندام خوب، باشگاه‌های بدنسازی بسیار پرطرفدار شده‌اند و تقریبا اکثر افراد کمی از وقت خود را به باشگاه رفتن اختصاص می‌دهند، اما برای یک ورزش اصولی و آسیب ندیدن بدن باید حتما از وسائل استاندارد استفاده کنید که ورزش برای شما به یک مشکل تبدیل نشود.

اگر به دنبال شروع کردن باشگاه هستید، یکی از مهمترین مواردی که برای ورزش بدنسازی باید در نظر بگیرید انتخاب خرید کفش باشگاه مناسب است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

اهمیت انتخاب کفش مناسب باشگاه بدنسازی

کفش مناسب می‌تواند به محافظت از پاها و مچ پا در برابر آسیب در حین تمرینات قدرتی و وزنه برداری کمک کند. این امر به ویژه برای تمریناتی مانند اسکات، ددلیفت و پرس پا که فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کنند، مهم است.

خرید کفش باشگاه مناسب می‌تواند به شما در حفظ ثبات و تعادل در حین بلند کردن وزنه یا انجام حرکات انفجاری کمک کند. این امر می‌تواند به شما در جلوگیری از لغزش، افتادن و آسیب دیدگی بدن و مفاصل کمک کند.

کفش باشگاه ورزشی باید راحت باشد و به پاهای شما فشار نیاورد. این امر به ویژه برای تمرینات طولانی مدت مهم است، زیرا استفاده از کفش بدنسازی نامناسب می‌توانند منجر به درد، تاول و در نهایت مشکلات دیگر شوند.

پیشنهاد مقاله: وسایل مورد نیاز باشگاه

کفش باشگاه ورزشی اصل

تفاوت کفش ورزشی و کفش اسپرت

درست است که اصطلاحات “کفش ورزشی” و “کفش اسپرت” اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های ظریفی بین آن‌ها وجود دارد که حین خرید ممکن است شما را گیج کنند. به همین خاطر در این بخش به بررسی ویژگی‌های کفش اسپرت و کفش ورزشی خواهیم پرداخت تا بتوانید کفش تمرین و باشگاه خود را به آسانی انتخاب کنید.

کفش ورزشی

کفش ورزشی برای فعالیت‌های ورزشی خاص مانند دویدن، فوتبال، بسکتبال، تنیس و غیره طراحی شده است و با توجه به نیاز ورزشکار می‌تواند از پای او پشتیبانی کند. به عبارتی کفش‌های ورزشی دارای ویژگی‌های خاصی برای پشتیبانی و عملکرد بهتر در آن ورزش خاص هستند. به عنوان مثال، کفش‌های دویدن دارای بالشتک هوای جاذب ضربه هستند، در حالی که کفش‌های فوتبال دارای امکان کشش بیشتر کفی کفش و ثبات بیشتر در حرکت سریع هستند.

کفش‌های ورزشی برای دوام بیشتر معمولاً از مواد مصنوعی ساخته شده اند که بادوام و قابل تنفس هستند و به علت داشتن طراحی‌های تخصصی و خاص ممکن است گران‌تر از کفش‌های اسپرت معمولی باشند.

برندهای زیادی وجود دارند که هم کفش‌های تخصصی ورزشی و هم کفش‌های اسپرت و کژوال را طراحی و ارائه می‌کنند. برای مثال شما می‌توانید کفش اکو را هم برای استفاده تخصصی ورزش‌هایی مانند دو و هم کفش‌های اسپرت و کژوال آن را برای ساتفاده روزمره خریداری کنید.

کفش اسپرت

کفش‌های اسپرت برای فعالیت‌های ورزشی روزمره یا پوشیدن غیررسمی طراحی شده است و ممکن است در طراحی آن‌ها تخصص زیادی برای پشتیبانی از پا به کار نرفته باشد. در کفش اسپرت معمولاً تمرکز کمتری بر روی پشتیبانی و عملکرد وجود دارد و بیشتر بر روی راحتی و سبک ظاهری آن مانور داده می‌شود.

این دسته کفش‌ها می‌توانند از مواد مختلفی از جمله چرم، پارچه و مواد مصنوعی ساخته شوند و معمولاً به دلیل داشتن طراحی عمومی نسبت به کفش‌های ورزشی ارزان‌تر هستند. اگر به دنبال کفش‌هایی خاص با ظاهر اسپرت هستید، کفش کاترپیلار برای شما می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

فرق کفش ورزشی و اسپرت

ویژگی کفش مناسب باشگاه

انتخاب یک کفش مناسب باشگاه ورزشی می‌تواند به شما در عملکرد بهتر در تمرینات بدنسازی کمک کند. به عنوان مثال، کفش‌هایی با کفی صاف و پهن می‌توانند ثبات و قدرت بیشتری را در حین بلند کردن وزنه فراهم کنند، در حالی که کفش‌هایی با بالشتک بیشتر می‌توانند ضربه را در حین دویدن یا پریدن جذب کنند.

بنابراین اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای و خیلی سنگین ورزش کنید باید حتما یک کفش مناسب را با کمک مربی خود انتخاب کنید که سلامت شما را در حین تمرین و پس از آن تضمین کند. پیشتر در مقاله‌ای جدا به معرفی انواع کفش ورزشی برای خانم‌ها و آقایان پرداخته‌ایم و اینجا بهترین کفش برای انواع ورزش را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌های کفش مناسب باشگاه

  • رویه پارچه‌ای برای تهویه مناسب و جلوگیری از عرق بیش از حد پا
  • زیره لاستیکی برای دوام و کشش کفش
  • انگشتان پا باید بتوانند آزادانه در داخل کفش حرکت کنند
  • پاشنه پا نباید تحت فشار باشد
  • پنجه پا نباید تحت فشار قرار بگیرد
  • برای افرادی که قوس پای صاف یا بلند دارند باید کفش ویژه تهیه شود
  • وزن کفش نباید زیاد باشد

بهترین کفش برای تمرینات قدرتی باشگاه

در تمرینات قدرتی باید به دنبال کفشی باشید که فشار را از روی پای شما تا حد امکان بردارد و از آن محافظت کند. کفش‌هایی با بالشتک‌های هوا و کفی‌های ضخیم صاف از جمله مواردی هستند که می‌توانید تهیه کنید و مطمئن باشید که تعادل شما را در حین انجام تمارین بهم نخواهند زد و از انتقال ضربه‌ها هم جلوگیری می‌کنند.

کفش تمرین قدرتی

بهترین کفش برای دویدن

کفش مخصوص دویدن، کفشی است که برای دویدن طراحی شده و دارای ویژگی‌های خاصی برای پشتیبانی، بالشتک و عملکرد بهتر در حین این فعالیت ورزشی است. البته قبل از خرید کقش دو بهتر است به این که قرار است روی چه سطحی بدوید هم توجه کنید. کفش مخصوص دو زمین‌های آسفالت با سالن‌های ورزشی ویژگی‌های متفاوتی دارد که آن‌ها را از هم متمایز خواهد کرد.

اگر قرار است روی سطحی مثل سطح آسفالت بدوید باید به دنبال کفشی با کفی ضخیم باشید که ضربه‌ها را به خوبی جذب کند، اگر روی خاک قرار است بدوید بهتر است به سراغ کفشی با آج‌های بلند بروید که اصطکاک شما با سطح را به حداقل برساند.

کفش مخصوص دویدن

بهترین کفش برای تمرینات ترکیبی باشگاه بدنسازی

انتخاب کفش مناسب برای تمرینات ترکیبی در باشگاه بدنسازی به دلایل متعددی از جمله ایمنی، ثبات، عملکرد و راحتی حائز اهمیت است. کفش نامناسب می‌تواند منجر به آسیب، عدم تعادل و ناراحتی شود.

تمرینات ترکیبی طیف وسیعی از حرکات را شامل می‌شود، از جمله بلند کردن وزنه، حرکات هوازی و حرکات انفجاری. به کفشی نیاز دارید که پشتیبانی، بالشتک و ثبات کافی را برای همه این نوع حرکات ارائه دهد. اگر به دنبال خرید و انتخاب کفش باشگاه زنانه یا مردانه هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از مربی خود از این بابت بپرسید تا با توجه به برنامه شما و وزنتان به شما بهترین گزینه را پیشنهاد کند.

کفش تمرین ترکیبی باشگاه

بهترین برندهای تولید کننده کفش ورزشی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، کفش‌های ورزشی به صورت تخصصی طراحی و تولید می‌شوند و اگر به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنید بهتر است در انتخاب کفش و لباس مناسب باشگاه حتما دقت زیادی به خرج دهید. در مقاله لیست برندهای برتر پوشاک ورزشی به بررسی کامل برندهای تولید کننده لباس‌های ورزشی پرداختیم و در این بخش به بررسی کفش‌های ورزشی برندهای مطرح می‌پردازیم.

برندهای ورزشی زیادی وجود دارند که به صورت تخصصی کفش و لباس باشگاه و ورزش تولید می‌کنند که طراحی‌های فکر شده و تخصصی دارد و میزان فشار شما در حین ورزش را به صورت محسوسی پایین می‌آورد. در ادامه این برند‌ها را معرفی خواهیم کرد.

آدیداس

آدیداس، یک غول آلمانی در صنعت پوشاک ورزشی، به خاطر تولید کفش‌های ورزشی باکیفیت و نوآورانه که برای طیف گسترده ای از فعالیت‌های ورزشی و سلیقه‌ها طراحی شده اند، شهرت دارد.

این برند به خاطر استفاده از فناوری‌های پیشرفته در طراحی کفش‌های خود شناخته شده است. برخی از فناوری‌های محبوب کفش آدیداس را در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • فناوری Boost: یک ماده بالشتکی ضخیم که انرژی را جذب و بازگشت می‌دهد و راحتی و عملکرد را افزایش می‌دهد.
  • فناوری Bounce: یک ماده بالشتکی سبک و انعطاف پذیر که راحتی و پشتیبانی را فراهم می‌کند.
  • فناوری Primeknit: یک رویه بافتنی که سبک، تنفس پذیر و قابل انعطاف است.
  • فناوری Continental Rubber: یک زیره لاستیکی بادوام که چسبندگی و کشش عالی را فراهم می‌کند.

خرید کفش آدیداس اصل

نایک

نایک یک برند پرآوازه در دنیای ورزش است که توسط ورزشکاران مشهوری در سطح جهان توصیه می‌شود و تمام محصولات این برند دارای طراحی تخصصی و فناوری‌های خاص هستند که هر کدام در کفش‌های مخصوصی طراحی و به ورزشکاران ارائه می‌شود. برخی از کفش‌های نایک دارای تولید محدود هستند.

  • فناوری Air Zoom: یک واحد بالشتکی هوا که ضربه را جذب و بازگشت می‌دهد و راحتی و عملکرد را افزایش می‌دهد.
  • فناوری React: یک ماده بالشتکی سبک و انعطاف پذیر که راحتی و پشتیبانی را فراهم می‌کند.
  • فناوری Flyknit: یک رویه بافتنی که سبک، تنفس پذیر و قابل انعطاف است.
  • فناوری Grip Rubber: یک زیره لاستیکی بادوام که چسبندگی و کشش عالی را فراهم می‌کند.

کفش ورزشی اصل نایک

ساکونی

ساکونی، یک برند آمریکایی با سابقه طولانی در تولید کفش‌های ورزشی است که به خاطر ارائه کفش‌های باکیفیت و تخصصی برای دونده‌ها در سطوح مختلف شناخته شده است. کفش ساکونی برای طیف وسیعی از نیازها و ترجیحات، از جمله دویدن در مسافت‌های کوتاه، دویدن‌های طولانی، دویدن در مسیرهای خاکی و موارد دیگر ارائه می‌شود.

ساکونی از فناوری‌های نوآورانه متعددی در طراحی کفش‌های خود استفاده می‌کند که به منظور بهبود عملکرد، راحتی و دوام آن‌ها است.

  • فناوری EVERUN: یک ماده بالشتکی نرم و انعطاف پذیر که ضربه را جذب می‌کند و انرژی را باز می‌گرداند و راحتی و عملکرد را افزایش می‌دهد.
  • فناوری PWRRUN: یک ماده بالشتکی سبک و پاسخگو که راحتی و پشتیبانی را فراهم می‌کند.
  • فناوری ISOFIT: یک سیستم تناسب انعطاف پذیر که به طور طبیعی به شکل پا در می‌آید و راحتی و پشتیبانی را بهینه می‌کند.
  • فناوری XT-900: یک زیره لاستیکی بادوام که چسبندگی و کشش عالی را در طیف وسیعی از سطوح فراهم می‌کند.

کفش باشگاه ساکونی

پوما

پوما یک برند مطرح ورزشی در جهان است که محصولات ورزشی متنوعی از جمله کفش ورزشی را تولید می‌کند و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. این برند ارزش زیادی برای ورزشکارانی که کفش پوما را برای مسابقات خود انتخاب می‌کنند، قائل است و به همین خاطر ویژگی‌های مخصوصی را برای کفش‌های تخصصی خود در نظر می‌گیرد.

  • فناوری IMEVA: یک ماده بالشتکی سبک و انعطاف پذیر که راحتی و پشتیبانی را فراهم می‌کند.
  • فناوری EVERUN: یک ماده بالشتکی نرم و پاسخگو که ضربه را جذب می‌کند و انرژی را باز می‌گرداند و راحتی و عملکرد را افزایش می‌دهد.
  • فناوری IGNITE: یک ماده بالشتکی فوم که ضربه را جذب می‌کند و انرژی را باز می‌گرداند و راحتی و عملکرد را افزایش می‌دهد.
  • فناوری DURACAP: یک روکش محافظ که به افزایش دوام و پایداری کفش کمک می‌کند.

کفش باشگاه پوما

سخن پایانی

خیلی از افرادی که هنوز دچار آسیب‌های ورزشی نشده‌اند و با عواقب استفاده نا درست از کفش‌های نامناسب برای باشگاه مواجه نشده‌اند، بر این باورند که کفش اهمیت زیادی ندارد و معمولا بر اساس ظاهر کفش خود را انتخاب می‌کنند. همچنین برخی افراد بین کفش‌های اسپرت و کفش‌های ورزشی مخصوص باشگاه تفاوتی قائل نیستند و این موضوع باعث انتخاب اشتباه آن‌ها می‌شود. به همین خاطر در این مقاله سعی کردیم درباره کفش باشگاه صحبت کنیم تا بتوانید بهترین کفش ورزشی را برای خودتان انتخاب کنید.

البته توجه داشته باشید که بهتر است برای انتخاب یک کفش ورزش باکیفیت، حتما از افراد متخصص و مربیان خود در این خصوص بپرسید.