تئوری رنگ ابزاری است که می‌توانید از آن برای تعیین اینکه کدام رنگ در استایل بیشتر شما را خاص می‌کنند استفاده کنید. در این روش، بر اساس ظاهر کلی شما و به ویژه رنگ چشم، مو و پوست شما، یکی از دوازده فصل رنگی به شما اختصاص داده می‌شود. هر فصل‌رنگی دارای یک پالت رنگ سه‌تایی است که به طور خاص برای هماهنگی با رنگ طبیعی شما طراحی شده است.

دانستن این که کدام فصل رنگی برای شما مناسب است، نقش مهمی در شیک پوشی شما خواهد داشت. به همین خاطر در این مطلب قرار است به صورت مفصل درباره رنگ‌ها و این که اساس هر تئوری رنگ چیست صحبت کنیم.

اهمیت انتخاب رنگ در استایل

حتما تا به حال متوجه شده اید که یک رنگ در استایل شما را خسته یا رنگ پریده می‌کند در حالی که برخی دیگر شما را جذاب و خاص جلوه می‌دهند. این فقط یک تصور نیست، بلکه یک حقیقت است که به دلیل هماهنگی رنگ انتخابی با فصل رنگی شما به وجود می‌آید.

اگر برایتان شیک پوشی مهم است، باید بدانید که تاثیر رنگ در استایل بسیار بالاست و  انتخاب رنگ‌های نامناسب برای لباس‌هایتان می‌تواند شما را بیمار یا بی حال به نظر برساند. بنابراین در صورتی که می‌خواهید کمد لباسی داشته باشید که تمام لباس‌هایش در معنای واقعی کلمه برازنده شما هستند، مهم است که رنگ‌هایی را پیدا کنید که بیشتر شما را خاص می‌کنند. درواقع می توان گفت که رنگ شناسی در طراحی لباس و استایل از اهمیت بالایی برخوردار است و آشنایی با آن برای افراد علاقه مند به این حوزه حیاتی است.

حال اگر دوست دارید درباره این که فصل رنگی شما چیست بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله فصل رنگی در استایل را حتما مطالعه کنید تا بتوانید به درک راحت‌تری از مطالب این مقاله برسید.

چگونه رنگ‌ها بر ظاهر تاثیر می‌گذارند؟

در دنیای زیبایی شناسی، سه نوع رنگ داریم که در سه دسته بندی رنگ درست، رنگ خنثی و رنگ غلط دسته بندی می‌شوند. تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چرا برخی از رنگ‌ها برای شما وحشتناک به نظر می‌رسند؟ چرا در برخی مواقع یک شال زنانه نارنجی می‌تواند چهره شما را تیره‌تر و ترسناک جلوه دهد در حالی که همان شال به خواهر شما بیشتر ظاهری خاص و زیبا می‌بخشد؟

این تفاوت به دلیل تفاوت رنگ انتخابی با پالت رنگ طبیعی شماست. در ادامه این بخش به بررسی رنگ‌های درست، رنگ‌های خنثی و رنگ‌های اشتباه خواهیم پرداخت و پس از آن رنگ طبیعی هر فرد را توضیح می‌دهیم.

رنگ‌های اشتباه

این رنگ‌ها فقط باعث می‌شوند که شما زشت یا بیمار به نظر برسید. آن‌ها می‌توانند شما را خسته به نظر برسانند و عیوب چهره شما را برجسته‌تر کنند.

رنگ نا مناسب لباس و اکسسوری موهای شما کم حجم و صورت شما لاغر نشان می‌دهد و اغلب با پوشیدن این رنگ‌ها ممکن است احساس تغییر رنگ پوست را داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر ته رنگ گرمی دارید – مانند این مدل زن – رنگ آبی سرد شما را بیمار می‌کند زیرا ته رنگ‌های سردی دارد. آبی تیره او را رنگ پریده و خسته نشان می‌دهد و بر سایه‌های زیر چشمانش تأکید می‌کند.

اهمیت انتخاب رنگ در استایل

رنگ‌های خنثی

این رنگ‌ها برای شما بد به نظر نمی رسند، اما افسانه‌ای هم نیستند. رنگ‌های خنثی را هر کسی می‌تواند بپوشد زیرا نه خیلی سرد هستند و نه خیلی گرم، نه خیلی تیره و نه خیلی روشن.

این رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های جهانی نیز شناخته می‌شوند و برای همه خوب به نظر می‌رسند اما بهترین نیستند. در تصویر بالا می‌بینید که رنگ آبی روی این زن بد به نظر نمی‌رسد، اما به اندازه رنگ سبز انتخاب عالی به حساب نمی آید و پوست او در این تصویر چندان درخشنده نیست.

رنگ‌های درست

این رنگ‌ها ظاهر طبیعی شما را زنده می‌کنند و پوست، چشم‌ها و موهای شما را زیباتر می‌کنند. هنگام پوشیدن این رنگ‌ها، متوجه می‌شوید که به آرایش زیادی نیاز ندارید. این رنگ عیوبی مانند حلقه‌های تیره زیر چشم‌ها، خطوط و تغییر رنگ را کاهش می‌دهد و در عین حال چهره‌ای بشاش را برایتان به ارمغان می‌آورد.

ممکن است هنگام امتحان کردن لباس یا طبق بازخورد دیگران و به طور تصادفی با رنگ‌های مناسب خود آشنا شده باشید. آن‌ها رنگ‌هایی هستند که بارها و بارها به سمت آن‌ها کشیده می‌شوید و حس بهتری هم دارید وقتی که به آن رنگ لباس می‌پوشید، اما چه چیزی باعث می‌شود یک رنگ برای شما شگفت انگیز به نظر برسد؟

رنگ طبیعی افراد

پاسخ سوال قبل این است که یک رنگ اگر جنبه‌های رنگی (یا ابعاد رنگی) یکسانی با رنگ طبیعی شما داشته باشد، برای شما عالی به نظر می‌رسد. شما یک پالت رنگ طبیعی دارید که در پوست، چشم‌ها و موهای شما نمایان می‌شود. بنابراین هر رنگی که مکمل این جنبه‌های رنگی باشد، رنگ طبیعی شما را تقویت می‌کند و ظاهر شما را عالی نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، چرا در عکس، این زن در رنگ سبز پاییزی سمت چپ بسیار عالی به نظر می‌رسد؟ زیرا رنگ طبیعی او مانند آن سبز خاص کدر و گرم است. این رنگ در رنگ آمیزی طبیعی خود بر این تناژ‌ها تأکید می‌کند که باعث می‌شود سالم و درخشان به نظر برسد.

نحوه انتخاب رنگ لباس بر اساس رنگ طبیعی

یک رنگ لباس در صورتی مناسب است که بر جنبه‌های خاصی از رنگ طبیعی شما تأکید کند. این جنبه‌ها به دوازده فصل رنگی طبقه‌بندی می‌شوند که هر کدام به یک پالت رنگی خاص مجهز هستند. اینکه در کدام فصل قرار می‌گیرید بستگی به رنگ طبیعی چشم، مو و فصل رنگی پوست شما دارد. درواقع برندهای مطرحی مانند برند برشکا که کالکشن‌های فصلی طراحی و ارائه می‌کند، موضوع تئوری رنگ را در نظر می‌گیرد  و تمام کالکشن‌های خود را با توجه به حال و هوای هر فصل طراحی می‌کند.

ذکر این نکته ضروری است که آنالیز رنگ فصلی رنگ‌ها با شخصیت یا فرم بدن مطابقت ندارد. در عوض، این فرآیند در مورد تعیین سه جنبه از رنگ طبیعی شما و تطبیق آن با رنگ‌های لباس شماست تا خارق‌العاده به نظر برسید.

تئوری رنگ

برای درک آنالیز رنگ فصلی، ابتدا باید سه جنبه یا بعد رنگ را درک کنیم که بتوانیم تقسیم بندی‌های هر فصل را به راحتی متوجه شویم و در استایل خود به کار بگیریم.

شاید برایتان سوال باشد که چرا تئوری رنگ مهم است؟ حتما دقت کرده‌اید که در فصل پاییز از محصولات  چرمی و کت چرم زنانه و مردانه با ته رنگ های گرم و کدر یا به اصطلاح رنگ های چرک، استفاده زیادی می شود در حالی که رنگ هایی که در بهار استفاده می کنیم کم رنگ‌تر یا به اصطلاح پاستیلی هستند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله رنگ‌های پرطرفدار بهاره را از دست ندهید.

این انتخاب رنگ خاص به دلیل فصل های مختلف رنگی اتفاق میوفتد که باید هم متناسب با فصل باشد و هم متناسب با فصل رنگی هر فرد که به کمک رنگ مو، چشم و پوست مشخص می شود و در مقاله‌ای جدا مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

تئوری رنگ

رنگ و درجه حرارت (ته رنگ)

اگرچه این موضوع مورد توافق جهانی قرار نگرفته است، اما به صورت شهودی و حسی برخی از رنگ‌ها را گرم‌تر و برخی دیگر را سردتر می‌دانیم. این اغلب به عنوان درجه حرارت یا ته رنگ نامیده می‌شود. می‌تواند گرم، خنک یا ترکیبی از این دو (خنثی) باشد.

وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل رنگ‌های فصلی می‌شود، یک توافق کلی وجود دارد که زرد گرم ترین رنگ و آبی سردترین رنگ است. دلیل آن این است که پوست‌های گرم دارای ته‌رنگ‌های زرد هستند، در حالی که پوست‌های سرد دارای ته‌رنگ‌های مایل به آبی است.

بنابراین، رنگ‌هایی که مبتنی بر آبی هستند به عنوان سرد طبقه بندی می‌شوند (هر چه آبی بیشتر باشد، رنگ سردتر است) و رنگ‌های مبتنی بر زرد گرم هستند.

این بدان معنا نیست که همه زردها گرم و همه آبی‌ها خنک هستند. هر رنگی می‌تواند ته رنگ گرم یا سرد داشته باشد – زرد اسیدی (زرد مخلوط با سبز) و زرد نارنگی (زرد مخلوط با نارنجی) را در نظر بگیرید. اولی کیفیت خنک تری نسبت به دومی خواهد داشت.

اگر ته رنگی نامحسوس باشد، به اصطلاح به آن خنثی (نه گرم و نه سرد) می‌گویند. به عنوان مثال سبز و قرمز را در نظر بگیرید، سبز خالص از زرد و آبی به میزان مساوی تشکیل شده، اما قرمز خالص نه حاوی آبی و نه حاوی زرد است.

طیف رنگی و سایه‌ها (عمق)

رنگ‌های روشن به آن‌ها رنگ سفید اضافه شده است که به عنوان تینت (Tint) شناخته می‌شوند و رنگ‌های تیره رنگ مشکی را به آن اضافه کرده‌اند و به آن‌ها سایه (Shade) می‌گویند.

برای مثال در تصویر زیر شما چهار مدل رنگ خاکستری را مشاهده می‌کنید، که روشن‌ترین طیف آن، دو مربع سمت راست، از ترکیب خاکستری و سفید بوجود آمده، در حالی که دو مربع سمت چپ، ترکیب خاکستری با مشکی هستند. اگر دقت کنید، برندهایی مانند منگو فروشگاه‌های خود را هنگام معرفی کالکشن‌های جدید خود را با توجه به همین طیف‌ها چیدمان می‌کند تا هر بیننده‌ای را متوجه تغییر فصل و نیاز به خرید لباس فصل جدید کند.

عمق رنگ

شفافیت رنگ

شفافیت رنگ یا کروما، اشباع رنگ یا میزان روشن (شفاف) یا کدر بودن آن را مشخص می‌کند. راه دیگر برای درک کروما این است که به این فکر کنید که یک رنگ چقدر به خاکستری نزدیک است. هر چه میزان اشباع بیشتر از بین برود، رنگ به خاکستری نزدیک‌تر می‌شود و بیشتر رنگ اصلی خود را از دست می‌دهد یا به اصطلاح میوت (mute) می‌شود. افزودن خاکستری به یک رنگ آن را به یک تن تبدیل می‌کند.

برای درک بهتر شفافیت رنگ می توانید نگاهی به صفحه موبایل یا ساعت دیجیتال خود بیندازید و ببینید که وقتی Brightness صفحه را کم و زیاد می کنید چه اتفاقی بر سر رنگ ها میوفتد؟

شفافیت رنگ

رنگ فصلی چیست؟

تا اینجا که با تئوری رنگ‌ها و اصطلاحات آن آشنا شدیم و اصول آن را درک می‌کنیم، حالا می‌توانیم نگاهی به تجزیه و تحلیل رنگ‌های فصلی بیندازیم و بیشتر با آن‌ها آشنا شویم.

آنالیز رنگ فصلی مفهوم جدیدی نیست. در واقع، درک مدرن ما از رنگ‌های هماهنگ از درک نقاشان امپرسیونیست قرن نوزدهم از فصل‌ها ناشی می‌شود که در تابلو های خود برای ترسیم دقیق هر فصل، آن‌ها نیاز به درک رنگ‌هایی داشتند که منعکس کننده هر فصل باشند و حس و حال را به درستی منعکس کنند.

رنگ فصلی چیست

آنالیز رنگ فصلی چیست؟

به این معنی که که همانطور که طبیعت در طول فصل حرکت می‌کند، مجموعه رنگ‌های خود را تغییر می‌دهد. به رنگ‌های مناظر فکر کنید که طبیعت چگونه چهار فصل متمایز بهار، تابستان، پاییز و زمستان را تجربه می‌کند؟

رنگ‌های تازه بهار، رنگ‌های ملایم تابستان، سایه‌های خاکی پاییز و رنگ‌های یخی زمستان از جمله سایه‌ها و تینت‌های رنگی هستند که در این فصل‌ها میبینیم و می توانیم رنگ های مناسب هر فصل را با توجه به آن انتخاب کنیم.

این تغییر در رنگ‌ها به دلیل نحوه انعکاس نور در جهان طبیعی رخ می‌دهد و هر بار که خورشید موقعیت خود را تغییر می‌دهد، جهان را در نوری جدید ترسیم می‌کند.

از آنجایی که ما انسان‌ها نیز بخشی از دنیای طبیعی هستیم، منطقی است که این مجموعه رنگ‌ها را به خودمان نیز اعمال کنیم. اما در دهه ۱۹۸۰ بود که استفاده از چهار فصل برای انتخاب رنگ مد محبوبیت اصلی را به دست آورد.

این موضوع تا حد زیادی به خاطر کتاب موفق کارول جکسون “مرا زیبا رنگ کن” بود که شامل تحلیل او بر دو بعد از سه بعد رنگی که در بالا بحث کردیم متمرکز شده است.

تست کتاب مشخص می‌کند که آیا رنگ کسی در دو دستع بندی گرم یا سرد (از نظر دمای رنگ) و روشن یا تیره (میزان ترکیب رنگ با سفید یا مشکی) قرار می‌گیرد یا نه.

اما کتاب او یک مشکل اساسی داشت، او رنگین پوستان را در نظر نمی‌گرفت و این دسته بندی او باعث میشد که افراد زیادی قابل دسته بندی و انتخاب رنگ نباشند. به همین خاطر نظریه او به روزرسانی شد و متخصصین ۱۲ فصل رنگی را برای انتخاب رنگ مناسب طراحی کردند که کروما (میزان ترکیب با خاکستری) را هم در بر می‌گیرد.

اگر به پالت رنگ هر فصل نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در حالی که رنگ‌های بهار و زمستان شفاف و روشن هستند، رنگ فصل تابستان و پاییز آرام‌تر و کدرترند. افزودن کروما به آنالیز رنگ چهار فصل، مدل رنگی دوازده فصل دقیق تری را ایجاد می‌کند. حال با این فرمول جدید، سه جنبه رنگ به جای چهار ویژگی به شش ویژگی گرم یا سرد، تیره یا روشن و شفاف یا کدر تقسیم می‌شود.

تئوری جریان رنگ

در تحلیل رنگ اصلی، چهار فصل متمایز و مجزا هستند و شما فقط می‌توانید یکی از آن‌ها باشید. در مقابل، مدل رنگی دوازده فصل تصدیق می‌کند که همه به طور مشخص در یکی از چهار فصل قرار نمی گیرند و افزودن بعد رنگ سوم کروما این واقعیت را امکان پذیر می‌کند که فصول با هم تداخل دارند یا به یکدیگر سرازیر می‌شوند. اما قبل از اینکه بفهمیم چرا اینطور است، اجازه دهید نگاهی به دوازده فصل رنگی بیندازیم.

در تصویر زیر، متوجه خواهید شد که چهار فصل اصلی هر کدام به سه فصل فرعی تقسیم شده اند، که در آن فصل‌های فرعی گرم/سرد از چهار فصل اصلی را نشان می‌دهند که هر کدام سه زیر شاخه اصلی دارند که برای هر فصل فرمول متفاوتی دارد که در عکس زیر می‌توانید ببینید.

12 فصل رنگی

تطبیق رنگ فصول

همانطور که دیدیم پالت رنگی هر فصل، کپی رنگ‌هایی است که در طبیعت در طول فصول میبینیم. این بدان معناست که هر پالت رنگی فصلی از مجموعه ای از رنگ‌های هماهنگ تشکیل شده است. اما چه چیزی باعث هماهنگی آن‌ها می‌شود؟

بیایید برای درک بهتر با یک مثال شروع و رنگ‌های پاییزی را بررسی کنیم. وقتی به منظره پاییزی نگاه می‌کنیم، رنگ‌های غنی، گرم و تیره را می‌بینیم. آبی یخی را صرفاً به این دلیل که در دنیای طبیعی پاییزی وجود ندارد، با پاییز مرتبط نمی‌دانیم.

پس رنگ‌های پاییزی چه چیزی مشترک دارند که آن‌ها را هماهنگ می‌کند؟ اولاً، آن‌ها از نظر دما (گرم) و از نظر شفافیت یکسان هستند، در حالی که مطمئناً رنگ‌های روشن‌تر و تیره‌تر وجود دارد، بسیاری از آن‌ها در محور یک سطح ارزش و عمق خاص (تیرگی) می‌گردند. همین امر برای هر یک از دوازده پالت رنگ صادق است.

کدام رنگ متعلق به کدام فصل است؟

برای اینکه بفهمیم کدام رنگ‌ها متعلق به هر فصل هستند، باید به سه بعد رنگ برگردیم. بیایید با دما (گرم در مقابل سرد) شروع کنیم.

اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که رنگ گرم بر پایه زرد و  سرد بر پایه آبی است. بنابراین یک رنگ کاملاً گرم دارای ته رنگ زرد و بدون رنگ آبی است و به بهار واقعی یا پاییز واقعی تعلق دارد زیرا این دو فصل “گرم” هستند. رنگ‌های کاملاً سرد دارای ته‌رنگ‌های آبی و بدون رنگ زرد هستند و به تابستان واقعی یا زمستان واقعی – فصل‌های «خنک» تعلق دارند.

به یاد داشته باشید که در هر رنگ، گرم و سرد مفاهیم نسبی هستند. یک رنگ بر اساس مقدار زرد یا آبی که به آن اضافه شده است گرم یا سرد به حساب می‌آید. به عنوان مثال، یک زرد گرم بسیار مایل به زرد است، در حالی که یک زرد سرد تا حدودی مایل به سبز به نظر می‌رسد. چرا؟ زیرا اگر آبی را با زرد مخلوط کنید، سبز می‌شود.

بنابراین در حالی که ممکن است در پالت‌های تابستانی و زمستانی رنگ زرد پیدا کنید که در مقایسه با زردهای گرم و طلایی پاییز و بهار بسیار خنک و زرد مایل به سبز متفاوت هستند.

اما چگونه زرد و دیگر رنگ‌های فصل‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ برای این، باید به ارزش آن‌ها (روشنی یا تاریکی) و عمق آن‌ها (روشنایی یا خاکستری) نگاه کنیم. به صورت خلاصه؛

  • بهار: رنگ فصل بهار گرم و روشن است و رنگ‌های روشن تری دارد (زیرا زرد ذاتاً گرم و روشن (ترکیب با سفید) است) به همین دلیل است که ما در بهار رنگ‌های روشن زیادی پیدا می‌کنیم.
  • پاییز: کاملاً گرم اما کدر است، رنگ‌های تیره‌تر و کدرتری دارد (زیرا ذاتاً زرد روشن با آبی تیره ذاتاً مخلوط شده و باعث تیره‌تر شدن رنگ‌ها می‌شود) به همین دلیل است که در پاییز رنگ‌ها و همچنین سایه‌ها را پیدا می‌کنیم.
  • زمستان: فصل رنگی زمستان خنک و روشن است و رنگ‌های تیره تری دارد (زیرا آبی ذاتاً سرد و تیره است). با این حال، زمستان فصل کنتراست بالا و شدت بالا است. در نتیجه، ما در این فصل نه تنها سایه‌ها را، بلکه رنگ‌هایی اصیل و پر قدرت هم پیدا می‌کنیم.
  • تابستان: کاملاً خنک اما کدر است، رنگ‌های روشن‌تری دارد (زیرا ذاتاً آبی تیره با زرد روشن ذاتاً مخلوط شده است و باعث می‌شود رنگ‌ها کدرتر و در عین حال روشن‌تر شوند) به همین دلیل است که ما در تابستان رنگ‌های عمیق و در عین حال کدر زیادی پیدا می‌کنیم.

رنگ فصل ها

سخن پایانی

دنیای رنگ‌ها یک دنیای عجیب و بسیار گسترده‌تر از آنچیزی است که فکر می‌کنیم. رنگ‌ها قدرت کاملی در ایجاد احساسات و بروز حس‌های مختلف دارند و می‌توانند به راحتی پیام منتقل کنند، در واقع رنگ سال ۲۰۲۴ و دیگر سال‌ها هم بر همین اساس توسط موسسه‌های مختلف تعیین می‌شود. به همین خاطر انتخاب رنگ درست در استایل و طراحی‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. علم شناخت رنگ تحت عنوان تئوری رنگ شناخته می‌شود که برای حیطه‌های مختلف، متفاوت است. در این مقاله درباره جهان رنگ در مد و استایل صحبت کردیم و رنگ‌ها را بر اساس فصل تقسیم کردیم که بتوانیم بعدا درباره استفاده از رنگ درست در استایل صحبت کنیم.

دسته بندی شده در: