فست فشن (FAST FASHION) و اسلو فشن (SLOW FASHION) عباراتی هستند که امروزه زیاد از فعالان صنعت مد می‌شنویم. همانطور که از نام آن‌ها پیداست یکی از تفاوت‌های میان برند‌های قرار گرفته در این دو دسته سرعت آن‌ها در طراحی، تولید و رونمایی محصولاتشان است. اگر برای سوالاتی مثل: فست فشن چیست؟ یا اسلو فشن فقط برای ثروتمندان است؟ هنوز پاسخ مناسبی در ذهن ندارید و مطمئن نیستید که برند هایی مثل زارا ، اچ اند ام و … از این دسته هستند یا نه، ما در ادامه همه چیز را برای شما راحت خواهیم کرد.

لباس‌های ترند‌ ارزان قیمت؛ انتخاب طرفداران فست فشن

فست فشن برای توصیف طرح هایی به کار می‌رود که به طور پیوسته و با سرعت از کت واک به سمت فروشگاه ها در حرکت‌اند تا ترندهای جدید را به بازار عرضه کنند. این مجموعه ها اغلب بر اساس طرح‌های ارائه شده در هفته مد طراحی شده‌اند. یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های فست فشن این است که به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد از همه‌ی آیتم‌هایی که ترند شده‌اند با قیمت‌های باورنکردنی در کمد شخصی خود داشته باشند. اگر بخواهیم همه‌ی آن چه که در این مورد می‌دانیم را در یک جمله به شما بگوییم؛ فست فشن برندهایی را شامل می‌شود که ارزان قیمت و با کیفیت نسبتا پایین هستند ولی در همین حال از ترند‌های فشن لوکس یا اسلو فشن تقلید می‌کنند.

فست فشن؛ اعتیاد به خرید پوشاک ارزان

فست فشن پاسخی به میل درحال افزایش مصرف کنندگان به داشتن لباس‌های مد روز است و این دسته از محصولات به دلیل قیمت‌های کمی که دارند رایج شده‌اند. برند‌های فعال در این دسته حدودا دو هفته یکبار مجموعه‌های جدید خود را به بازار عرضه می‌کنند و این در حالی است که برند‌های لوکس به صورت فصلی تولیداتشان را به نمایش عموم می‌گذارند. تا اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی خرید لباس یک اتفاق بود که مصرف کنندگان برای انجام آن صرفه جویی کرده و فقط زمان‌های مشخصی پیش قدم می‌شدند در حالی که خرید امروز سرگرمی محبوب اکثر ماست. فست فشن با لباس‌های ارزان و مطابق با ترندها، به علاقه‌مندانش اجازه می‌دهد حس کنند در حال استفاده لباس‌هایی مشابه آنچه در ران وی فشن شوها به چشم آمده هستند. البته که در کنار این مزیت، نباید از کیفیت نامطلوب تولیدات این صنعت غفلت کرد. لباس هایی که پس از چندبار شست و شو دیگر قابل استفاده نیستند تنها یکی از دستاوردهای فست فشن برای ما خواهد بود. به همین دلیل است که در دنیا از فشن سریع به عنوان فشن یکبار مصرف نیز یاد می‌شود.

مرز میان ایده‌برداری و کپی‌کاری در فست فشن

بسیاری از طراحان ادعا می‌کنند طرح هایشان به طور غیر قانونی توسط برند‌های فشن سریع به تولید رسیده و امروز می‌توان گفت فست فشن بلای جان برند‌های لوکس شده‌است. اسلو فشن تاثیری که یک لباس بر جامعه می‌گذارد را درک و همواره تلاش می‌کند تا تولیدات خلاقانه‌ای در مجموعه‌های خود به نمایش بگذارد. از طرفی فست فشن به دلیل سرعتی که در طراحی و تولید محصولات خود به کار می‌گیرد، عملا نمی‌تواند توجه ویژه‌ای به طراحی های خلاقانه نشان دهد. دقیقا در تلاقی این دو نگرش یک بمب ساعتی در حال انفجار است: برند‌های فست فشن از طرح‌های اختصاصی اسلو فشن بدون توجه به مالکیت معنوی طرح ها کپی می‌کنند.

آنچه باید از فست فشن به خاطر داشته باشیم

با تشکر از فست فشن؛ امروز فشن دیگر به ثروتمندان و افراد ویژه اختصاص ندارد. فشن در دسترس همه قرار‌گرفته؛ هرکسی که بخواهد می‌تواند از خرید کوتاه مدت ترند‌ها لذت ببرد و در مورد آن‌ها زیاده روی کند زیرا فست فشن بیشتر به قیمت‌های پایین متکی است. این برندها سالانه هزاران استایل مطابق با ترند‌های روز ارائه می‌دهند که با مواد اولیه ارزان و با کیفیت نسبتا پایین تولید می‌شوند. به همین دلیل است که این محصولات پس از چند بار شست و شو معمولا تغییر ظاهر داده و کیفیت اولیه خودشان را از دست می‌دهند. به طور خلاصه می‌توان گفت فست فشن مخفف کمیت بیشتر از کیفیت است. از برندهایی مثل زارا (ZARA) و اچ اند ام(HM)، می‌توان به عنوان پیشتازانی که سالیان سال است بدون شک، حاکم این صنعت پر سود هستند یاد کرد.

تقابل محیط زیست با صنعت دوست داشتنی این روزها

  • مواد اولیه مورد استفاده فست فشن از مواد شیمیایی، میکروپلاستیک‌ها و رنگ های غیر پایدار تشکیل شده است.
  • کارشناسان معتقد‌ اند فست فشن به میزان قابل توجهی در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نقش دارد.
  •  ۲۰% آلودگی آب‌‎های کره زمین را زباله لباس‌های غیرقابل تجزیه تشکیل می‌دهند.

به دلیل حقایقی از این دست، فست فشن امروزه به دلیل آسیب‌هایی که ناخواسته به طبیعت وارد می‌کند مخالفان سرسختی پیدا کرده است. جمله‌ای تامل برانگیز در این مورد می‌گوید:« فست فشن ارزان نیست، شخصی دیگر، در جایی دیگر هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.» البته در این میان برندهایی مثل اچ اند ام در تلاش‌اند که با استفاده از تکنولوژی های روز، مواد اولیه گیاهی مانند نوعی ماده ساخته شده از برگ آناناس را به صنعت خود وارد کنند. در کنار تمامی این مسائل با توجه به شرایط اقتصادی در سراسر جهان، همچنان فست فشن بهترین و دوست داشتنی ترین انتخاب طرفداران خود باقی مانده‌است.

برچسب ها:

,