برند فرانسوی بالنسیاگا (Balenciaga) در سال ۱۹۱۹ توسط طراح اسپانیایی متولد باسک به نام «کریستوبال بالنسیاگا» تأسیس شد. نام این شخص در لیستی که مجله‌ی تایم به عنوان اسطوره‌های برتر عرصه طراحی و مد منتشر کرده است، ‌در رتبه‌ی سوم قرار دارد.

سال های ابتدایی زندگی بالنسیاگا

بالنسیاگا محصولاتی چون لباس مردانه و زنانه،‌ کفش و کیف چرم،‌ عطر و جواهرات لوکس را تولید می‌کند و به فروش می‌رساند.

مادر بالنسیاگا خیاط لباس‌های زنانه بود و او نیز از کودکی به خیاطی علاقه‌مند شد و وقتی که هنوز نوجوان بود،‌ اشرافی‌ترین زنان شهر مشتری‌های ثابت او بودند. وی سپس برای تحصیل خیاطی به مادرید سفر کرد.

شروع حرفه ای طراحی لباس

کریستوبال بالنسیاگا اولین فروشگاه خودش رو در سال ۱۹۱۹در سن سباسین واقع در اسپانیا تاسیس کرد. و طرح های خاص او توسط افراد سرشناسی مثل خانواده سلطنتی  اسپانیا خریداری میش، اما  در سال ۱۹۳۷ باتوجه به شرایط نابسامان داخلی اسپانیا در آن زمان مجبور به ترک اسپانیا و نقل مکان و افتتاح فروشگاهی در فرانسه کرد. بعد از نقل مکان به فرانسه به سرعت مورد توجه قرار گرفت و شوهای زیادی برگزار کرد.

اما در اصل در اصل آغاز دوره ی موفقیت بالنسیاگا را میتوان بعد از جنگ جهانی دوم دانست. طراحی لباس‌های وی همواره با نوآوری همراه بوده است.ز ابتکارات وی می‌توان به حذف کمر در لباس‌ها،‌ پهن‌تر کردن شانه‌ها و طراحی تونیک‌های زنانه اشاره کرد. در سال ۱۹۵۵ تونیک ها رو ابداع کرد و بعد از اون در سال ۱۹۵۷ دامن های پفی رو به دنیای مد معرفی کرد که طرح دامن حبابی وی که از اشکال عجیب و غریب و بسیار مدرن است نیز با اقبال بسیار زیادی مواجه شد. در دهه ۶۰ به عنوان طراح لباس عروس ملکه بلژِیک انتخاب شد و از بین شخصیت های سیاسی طراح مورد علاقه ی جکی کندی بود.

 

بالنسیاگا پس از مرگ

بالنسیاگا معمولا با عنوان کسی که با طرز فکر متفاوت اش شکستن قوانین مد در دنیای مد معرفی میشود. او در سال ۱۹۶۸ به دلایل نا مشخصی دست از کار کردن کشید و ۴سال در گذشت و بعد از اون جکی بوگارت مالکیت این برند رو برعهده گرفت  و این برند محبوب دوباره بدونه تغییر اسم شروع به کار کرد بعد از شروع دوباره اش طراح های زیادی با این برند همکاری کردند اما در نهایت در سال ۱۹۹۲ جوزپوس تیمیستر طراح هلندی مثل سابق این برند رو به اوج رساند تا جایی که طراحی لباس ملی پوشان کشور فرانسه در مسابقات المپیک را این برند طراحی کرد.

از سال ۱۹۹۷ این برند با سرپرست نیکولاس گسکوئر که از شاگردان ژان پل گوتیه بود به راه خود ادامه داد. و توجه سلبریتی های زیادی از جمله مدونا ور جلب کرد تا جایی که لباس بسیار از افراد مشهور مثل نیکول کیدمن را برای مراسم اسکار سال ۲۰۰۶ طراحی کرد.در سال ۲۰۱۵ این برند اعلام کرد که بعد از ۱۵سال همکاری خود را با نیکولاس به پایان داده.بعد از آن مدت کوتاهی راه خود را با الکساندر وانگ ادامه داد و از سال ۲۰۱۵ با دمنا جواسالیا شروع به همکاری کرد.