بولگاری در ابتدا یک جواهر فروشی لوکس و درجه یک در ایتالیا بود که زیر مجموعه ای از یک شرکت چند ملیتی فرانسوی به نام L.V.M.H میشد که تخصص آن در زمینه ارائه کالاهای لوکس بود. سوتیرویو بولگاری که در سال ۱۸۵۷ در یونان متولد شد , پس از دوره کارآموزی در سال ۱۸۷۷ میلادی با اولین سفر خود به شهر ناپل کشور ایتالیا و دیدن جذابیت های این شهر تصمیم گرفت تا تجارت خود را در این کشور باستانی دنبال کند سپس در سال ۱۸۷۹ به شهر رم رفته و اولین فروشگاه جواهرات خود را در خیابان وایا سیستینا افتتاح کرد.البته بعدها در سال ۱۹۰۵ به مکان دیگری به نام ویادی‌کوندوتی نقل مکان کرد.

اداره این برند و مدیریت این تجارت بعد از مرگ وی در سال ۱۹۳۲ بر عهده پسران بولگاری جورجیو وکنتسانتینو گذاشته شد. ابتکارجورجیو بولگاری بعد از مرگ پدرش توانست او رابه عنوان یکی از مبتکرترین افراد در حرفه طلا و جواهرسازی به جهان معرفی کند تا ستایش همگان را برانگیزد.

“جورجیو بولگاری” به عنوان مبتکر سبک خاص بولگاری همیشه موردسپاس و قدردانی قرار می‌گیرد. نقوش پررنگ و جذاب این سبک نشان دهنده تاثیرهنر کلاسیک و رنسانس بوده که اولین بار درموزاییک‌های باستانی مورد استفاده قرار گرفت.

وی برای اولین بار با استفاده ازهنر دوره باستان( سکه‌های باستانی به صورت قطعات جواهر)و ترکیب هنر مندانه آن با صنعت مد شکل بدیعی از محصولات را ارائه داد.

در طول دهه ۱۹۴۰، بولگاری اولین ساعت خود، ساعت مار (snake-watch) را معرفی کرد که برگرفته از Art Deco در دهه ۱۹۲۰ بود. پس از مرگ جورجیو بولگاری پسرش جیانی به همراه پسر عمویش مارینا سکان امور را به دست گرفتند. با انتصاب جیانی بولگاری به عنوان رئیس و مدیر عامل شرکت بولگاری در اوایل سال ۱۹۷۰ ، اوج دوران شکوفایی این شرکت رقم خورد و بولگاری شعبه هایی را در نیویورک، ژنو، مونت کارلو و پاریس گشود. شرکت عطربولگاری در سال ۱۹۹۴ در سوئیس تاسیس شد . در ابتدا  25  برند مشهور دنیای عطر و ادکلن توسط متخصصین بولگاری مورد بررسی قرار گرفت و بازاریابی آن در شهرهای بزرگی همچون مونت کارلو ، نیویورک و ژنو انجام گرفت .سپس تسترهای آن برای مشریان طراز اول ارسال شده و همزمان فروش آنلاین از طریق سایت هایی همچون EBAY و AMAZON آغاز گردید.

عطر و ادکلن های این برند ، با سرعت فوق العاده بالایی، سکوی پرتابی برای برند بولگاری شدند.عطر های تولید شده توسط بولگاری از کیفیت کم نظیری برخوردارند ، به طور مثال برای تولید یک اونس”روغن رز” که در عطر های بولگاری استفاده میبشود ، نیاز به یک تن گل رز است.قیمت عطرهای بولگاری ، در قبال فاکتور های کیفیت بالای بولگاری ومبلغ بسیار مناسب آن است که باعث میشود رضایت خریداران را جلب کند.

سهام این کمپانی هم اکنون توسط ” پائولو ونیکولا بولگاری ” اداره می شود.

امروزه شرکت بولگاری علاوه بر تولید و عرضه طلا و جواهرات، لوازم جانبی دیگری از جمله عینک، پارچه، کیف تولید می کند.محصولات دیگری شامل جام های کریستال، میز نقره نیز نتیجه همکاری این کمپانی با شرکت ” روزنتالپورسلاین ” می باشد.

به گفته فرانچسکوتراپانی،( اولین مرد شرکت بولگاری) این برند  در آینده تنها به تولید جواهرات و لوازم لوکس بسنده نخواهد کرد.

کارشناسان بولگاری همواره در جهت رشد و افزایش کیفیت این برند تلاش میکنند تا در اوضاع نا بسامان اقتصادی این روزها بتوانند اعتبار آن را حفظ کنند. بولگاری موفقیت خود را مرهون وسواس و دقت ویژه خود در حفظ کیفیت و محصولات متنوع شرکت از جمله جواهرات، ساعت‌، روسری، کروات، عطر، محصولات چشمی (تولیدشده توسط لوکس وتیکا) و لوازم جانبی چرمی است.

یکی دیگر از عوامل موفقیت این برند تنوع محصول بر اساس نواحی مختلف جغرافیایی است.

بنا بر گزارشات حدود ۱۳ درصد از موفقیت این برند مربوط به کشور ایتالیا، ۲۴ درصد مربوط به سایر کشورهای اورپایی، ۲۱ درصد مربوط به امریکا و۲۱ درصد از موفقیت آن نیز مربوط به کشور ژاپن می باشد.

شعار فرانچسکوتراپانی لوکس بودن صرف و متنوع‌سازی است .

سال ۲۰۰۴ بولگاری شروع به احداث هتل ها و اقامت های تفریحی کرد و در اولین اقدام اولین هتل زیر مجموعه خود را در شهر میلان ایتالیا افتتاح کرد.

در سال ۲۰۰۵ فرانچسکو تراپانی مدیر عامل وقت شعبه (GB-Enigma) را در رم افتتاح کرد.

درست یکسال بعد شعبه دیگر خود را در ژنو سوئیس تاسیس کرد.شرکت بولگاری در سال ۲۰۰۶ اقامتگاه تفریحی را در بالی اندونزی افتتاح کرد.

پروژه احداث مجموعه هتل ها، غوغا برانگیزترین استراتژی سومین گروه معروف جواهرسازی (پس از کارتیه و تیفانی) محسوب می‌شود. طی چند سال اخیر بولگاری رقبای خود و دنیای مالی را به تعجب واداشته و حیرت‌زده کرده است. رقبا با شنیدن آمار نرخ رشد بولگاری تحت تاثیر قرار گرفتند که به شرح ذیل است:

۴۰درصد نرخ رشد مثبت مربوط به سال گذشته و ۲۰ درصد رشد مثبت نیز برای امسال تخمین زده شده که منجر به ۱۶۰ بیلیون سود شده که این رقم چهار برابر رشد مثبت سال ۱۹۹۶ است.

از سوی دیگر، کارشناسان امور مالی شرکت تمامی قوای خود را در جهت حفظ کیفیت رشد شرکت متمرکز کردند تا این مارک معروف را از هرگونه نابسامانی اقتصادی حفظ کنند.

متنوع‌سازی بولگاری حتی در مورد فروشگاه‌های این شرکت نیز اعمال شده است. محصولات این شرکت در هر فروشگاه متشکل از موارد ذیل است: ۳۴ درصد جواهرات، ۴۶ درصد ساعت، ۱۴ درصد عطر، ۴ درصد لوازم جانبی و ۲ درصد حق امتیاز در استفاده از این مارک معروف برای سایر محصولات.

فهرست موسسات سرمایه‌گذاری و پس‌انداز که سهام بولگاری را خریداری می‌کنند، از پایان سال ۱۹۹۹، به دو برابر افزایش یافته که اینروند مطابق پروسه کلی فهرست سایر بازارهای دنیا نیست که البته به گفته مورگان استانلی با توجه به رشدفزآینده و قابل ملاحظه‌ دنیای تجملات، این آمار کافی نیست.

در انتها باید بگوییم بولگاری یک برند موفق و با کیفیت و در عین حال اقتصادی است. شما می‌توانید مجموعه متنوعی از عطرهای اورجینال بولگاری را در فروشگاه اینترنتی تگموند مشاهده کنید.