از انتهای آذر سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا در جهان، اغلب صنایع و مشاغل تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و تغییرات گسترده‌ای داشتند. صنعت مد و فشن نیز از این تغییرات بی نصیب نبوده است. به نحوی که تاثیر بیماری کرونا بر دنیای مد و فشن باعث شد بسیاری از فستیوال‌های مد در سرتاسر دنیا به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شوند، کارخانه‌های تولید پوشاک، فروشگاه‌ها و مواردی از این دست به مرز تعطیلی برسند و آسیب‌های اقتصادی بدنه این صنعت را فلج کنند. در این مقاله در مورد تاثیر کرونا بر دنیای مد و فشن صحبت می‌کنیم. همچنین به بررسی سبک زندگی کرونایی می‌پردازیم. بنابراین در ادامه با این مقاله جذاب با ما باشید.

 

تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر دنیای مد و فشن

قبل از زندگی دوران کرونا، صنعت مد سالیانه به طور متوسط ۲.۵ تریلیون دلار درآمد داشته است که در اثر شیوع ویروس کوید۱۹ این میزان کاهش محسوسی داشته است.

مصرف‌کنندگان صرفا به فکر تامین نیازهای اولیه در دوران قرنطینه بودند و کسی توجهی به مد و فشن نشان نمی‌داد. به دلیل سبک زندگی در دوران کرونا، بیشتر افراد مجبور به کار در منزل شدند و پوشیدن لباس‌های برند و به‌روز، رفته رفته اهمیت خود را از دست داد.

یکی دیگر از مواردی که سبک زندگی کرونایی با خود به همراه آورد، لغو یا به تعویق افتادن رویدادهایی چون عروسی، مهمانی، جشن و تعطیلات بود که همین مساله نیز باعث کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان شد و حتی استایل زمستانی خود را تغییر دادند.

 

شکل‌گیری یک سبک زندگی متفاوت

طبق گزارشات اعلام شده از سوی نهادهای موثق، میزان سرمایه‌گذاری در عرصه پوشاک از اول ژانویه تا ۲۴ مارس ۲۰۲۰، ۴۰ درصد کاهش یافته است.

در کنار تمام این اخبار منفی تاثیر کرونا بر دنیای مد و فشن، تاثیرات مثبتی نیز گزارش شده است؛ به عنوان مثال این بحران باعث افزایش تقاضا و سرعت تجارت الکترونیک شد.

باید این مساله را نیز یادآور شویم که هر بحرانی، نکات آموختنی زیادی در دل خود دارد. سبک زندگی کرونایی در کنار تمام مشکلاتی که برای افراد بشر ایجاد کرده است، نکات مثبتی نیز دارد.

قبول داریم که بسیاری از فروشگاه‌های کوچک و خرده‌فروشی‌های لباس تعطیل شدند، اما تقاضا برای خرید آنلاین به طور چشمگیری افزایش یافته است.

 

رونق اقتصادی به واسطه خرید اینترنتی

مجلات مد توانستند به راحتی خود را با شرایط جدید سازگار کنند و به صورت آنلاین اخبار و مطالب دنیای مد و فشن را منتشر کنند.

راهکارهای بعضی از مجلات واقعا جالب است. استایل‌های هفتگی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش توسط مدل‌های مطرح، یکی از این راهکارها است.

شرکت H&M گزارش می‌دهد بین ماه مارس تا می، ۳۶ درصد میزان فروش آنلاین این برند افزایش یافته است. در طی سه ماه گذشته ۵۰ درصد به میزان فروش سالیانه بزرگ‌ترین گروه خرده فروشی پوشاک یعنی Inditex اضافه شده است و این گروه تنها در ماه آوریل نسبت به سال گذشته، ۹۵ درصد افزایش فروش را تجربه کرده است.

در کنار این تغییرات باید به افزایش فروش ماسک و دستکش در اشکال و جنس‌های مختلف اشاره کرد. حالا تقریبا تمام برندها حالا ماسک‌های متناسب با سبک خود را تولید می‌کنند و استایل پاییزی افراد در شروع فصل سرد امسال کاملا تغییر کرده است.

بنابراین همه چیز نشان می‌دهد تاثیر کرونا بر دنیای مد و فشن تنها منفی نبوده است. مثال دیگر، فروش شرکت Asos Group است که ۱۷ درصد رشد داشته است و نشان می‌دهد نیازهای مردم در زندگی دوران کرونا نیز باید تامین شود.

اما با این حال، در گذشته ۸۰ درصد خرید و فروش‌ها در صنعت مد و پوشاک به صورت فیزیکی انجام می‌شد و کمی طول می‌کشد تا خرید اینترنتی و آنلاین بتواند این میزان رکود را جبران کند.

 

تاثیر سبک زندگی کرونایی روی جریان تولید پوشاک

تاثیر کرونا بر لباس

تامین نیازهای افراد از راه‌های جدید باعث شکل‌گیری سبک جدیدی از زندگی در دوران قرنطینه شده است و می‌تواند کمی از استرس و فشار این بیماری بکاهد.

مردم باید بتوانند خودشان را با این دوران تطبیق دهند و زندگی به این سبک جدید را بپذیرند، چون تغییرات زیر را به زندگی ما هدیه داده است.

 

ماسک و دستکش بخشی از استایل پاییزی دوران کرونا

یکی از الزامات زندگی دوران کرونا، استفاده از ماسک و دستکش است که روزهای اول غیرقابل تحمل به نظر می‌رسید، ولی حالا بخشی از هویت استایل زمستانی و استایل پاییزی به شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین فروشنده الکترونیکی اروپا یعنی Zalando پیش‌بینی کرده است درآمد این شرکت از خریدهای اینترنتی سال جاری به رکورد ۳۰۰ میلیون یورو برسد و این افزایش خرید تحت تاثیر سبک زندگی جدید بوده است.

به همین دلیل، برندهای مختلف دنیا برای ارائه کالکشن‌های خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و اظهار داشته‌اند که کرونا استایل زمستانی را به طرز جالبی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در بخش بعدی اما نگاه دقیق‌تری بر تاثیر کرونا بر دنیای مد و فشن خواهیم داشت و لرزش داروین بر پیکر مد را در خلال زندگی دوران کرونا بررسی خواهیم کرد. ادامه مطلب را از دست ندهید!

 

لرزش داروین پیکر صنعت مد را لرزاند

با توجه به تمام ارقام و آمارهای بزرگ و قابل توجه، گفته می‌شود تنها برخی از برندها در طول دوره کرونا خوش‌شانس بوده‌اند و توانستند خودشان را از رکود نجات دهند.

این ویروس ابعاد زیادی از زندگی اجتماعی انسان مانند بهداشت، غذا، کار و مواردی از این دست را تحت تاثیر قرار داده است.

۷.۸ میلیارد جمعیت جهان زیر سایه این سایه تاریک این ویروس قرار دارند. صنعت مد نیز ضربه سختی خورده است.

تاثیر کرونا بر دنیای مد و فشن باعث شده است ریشه‌های این صنعت تا حدی خشک شوند و از آن به عنوان لرزش داروین یاد می‌کنند، چون بقا در گروی سازگاری است و در غیر این صورت باید مرد!

برخی از اینفلوئنسرها و مدیران خانه‌های مد توانستند تغییراتی اجرا کنند. در مورد سایرین این تغییرات بزرگ‌تر یا جزئی‌تر هستند.

صنعت مد هند با در پیش گرفتن روش‌های متفکرانه و جالب توانست یک صندوق حمایتی برای پشتیبانی از مشاغل کوچک و طراحان جوان ایجاد کند تا قدمی بزرگ در راستای جلوگیری از رکود بیشتر و منفی شدن تاثیر کرونا بر دنیای مد و فشن در صنعت پوشاک این کشور برداشته شود.

بیشتر بخوانید: دانستنی‌های فست فشن

 

سخن پایانی

بیلی آیلیش و ماسک

همراهان عزیز، در این مقاله به بررسی تاثیر کرونا بر دنیای مد و فشن پرداختیم. همچنین سبک زندگی در دوران کرونا را نیز مورد بررسی قرار دادیم. تاثیرات کرونا بر زندگی مردم و صنایع مختلف بر کسی پوشیده نیست اما باید همچنین به این موضوع توجه کرد که در هر شرایط بحرانی و سختی، راهکارهای جدیدی خلق خواهد شد که می‌توانند ویژگی‌های سنتی زندگی را به سمت یک دنیای مدرن‌تر تغییر دهند. بنابراین، بر کسی پوشیده نیست باید برای حرکت به سمت این مدرنیته و همچنین سازگاری با چنین سبک زندگی بهتر است خرید اینترنتی لباس را انتخاب کنیم. خرید از فروشگاه‌های معتبری که با تنوع بالای خود روزبه‌روز بیشتر می‌توانند جای فروشگاه‌های فیزیکی را بگیرند. اگر بعد از مطالعه این مطلب به فکر خرید اینترنتی افتادید، فروشگاه اینترنتی تگموند با بیش از ۳۰۰ برند معتبر داخلی و خارجی می‌تواند در داشتن یک خرید پرسود  به شما کمک کند.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسید تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم 🙂

دسته بندی شده در:

برچسب ها: