اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ی ۷۰ میلادی در اروپا و امریکا بود که جوانان معترض با استفاده از اسپری و شابلون تمام سطح شهر را نقاشی های اعتراضی ( گرافیتی ) خود پرکرده بودند ، تا جاییکه تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مترو نیز از این قاعده مستثنی نبودند این اتفاق تا جایی گسترده شد که قانون های بسیاری برای مقابله با این هنرمندان خیابانی بوجود آمد . این تنها یک شروع برای خلق برند امت در آینده بود. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری از امت داشته باشید ادامه این مطلب ما در تگ‌موند را بخوانید.

دولت نیز به صورت شبانه روزی در صدد پاک کردن این نقاشی ها از چهره ی شهر بودند اما زمانی نگذشت که آثار هنرمندان گرافیتی که تا پیش از این زشت و ناپسند خوانده می شدند چهره ی هنری به خود گرفتند و دیگر از نظر عموم زشت نبودند بلکه همین مردم و گاهی مجموعه داران هنری نیز به جمع آوری این آثار از خیابان می پرداختند و چندی بعد موزه های معتبرنیز به این فکر افتادند تا جایی که امروز آثار این هنرمندان که بهترین آنها می توان  کیت هارینگ  بنگسی  نام برد که این روزها با قیمت های سرسام آور در حراجی های معتبر چکش می خورند با وجود اینکه هنر گرافیتی و هنر شهری دیر به ایران رسید به سرعت رشد کرد .

اواخر دهه ی هفتاد  بود که کم کم در گوشه و کنار شهر آثاری این چنین دیده می شدند . آثاری که ابتدا خام و گاهی در بهترین حالت شبیه به آثار غربی بودند ولی بسیار زود مسیر خود را پیدا کرد و شکل منحصر به فرد خودش را ارئه کرد .

در ایران و شهر تهران به ویژه یکی از مناطقی که از همان ابتدا با سیل عظیم این آثار روبرو شد شهرک اکباتان بود .شهرکی که بنا به شرایط  خود بیش از هر منطقه دیگر در تهران جوانان مشتاق به این عرصه را در خود جای داده بود .

امید ترکمن نیز از همان ابتدا   در بین همین جوانان و در همین منطقه رشد کرد فضای ذهنی او پر بود از نمادهای شهر و رنگ هایی که در آن روزها در گرافیتی ها مورد استفاده قرار می گرفتند با گذر زمان در سال ۸۶ بود که به این فکر افتاد که نوآوری در این هنر به وجود آورد . نوآوری که بعد از گذشت تنها ۱۱ سال تبدیل به یک فرهنگ در بین جوانان شده فرهنگ نوعی پوشش که برگرفته از همین هنر شهری و گرافیتی ها بود . او ابتدا تعداد بسیار محدود تی شرت امت را صرفا برای استفاده شخصی خود طراحی و اجرا کرد که در بین دوستان و جوانان اطراف خود مورد استقبال قرار گرفت و زمانی نگذشت  که به فکر تولید این آثار افتاد و در همان سال اولین مجموعه ی رسمی خود را ارائه کرد . او تابه امروز بیش از چندصد طرح در مجموعه های متفاوت برای هر فصل ارائه کرد که در بین جوانان مورد استقبال قرار گرفته است .

امید ترکمن که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نقاشی نیز هست در آثار نقاشی خود با استفاده از همین نماد ها و فرهنگ عام مردم آثار خود را خلق می کند . آثاری در ابعادی بزرگ که با جسارت و بی پروایی مرز بین پوستر و گرافیتی و نقاشی را از بین می برد و صدای خودش را فریاد می زند .

برچسب ها: