نایکی(NIKE) یک برند ورزشی است که سالهای زیادی سابقه طراحی، تولید، توسعه و بازاریابی محصولات ورزشی را در کارنامه خود دارد. امروزه اکثر ورزشکاران موفق و معروف دنیا، لوازم ورزشی خود را از این برند انتخاب می کنند. این شرکت حامی مالی بسیاری از ورزشکاران و تیم های ورزشی مشهور در سراسر جهان است. اما این برند چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده است؟ چه کسی برای اولین بار این برند را راه اندازی کرد؟ راز موفق نایکی در چیست؟ این سؤال ها و چندین سؤال دیگر شما درباره این برند موفق را در این نوشته پاسخ خواهیم گفت.

این شرکت در ۲۵ ژانویه ۱۹۶۴ با نام “بلو ریبن اسپرت” توسط بیل بوئرمن و فیل نایت تأسیس شد. در ابتدا هدف از تأسیس این شرکت فقط واردات کفش ورزشی ارزان قیمت از ژاپن به امریکا بود. در آن زمان کفش های ورزشی آلمانی نظیر آدیداس تمامی بازارهای امریکا را تحت سلطه خود قرار داده بودند. اما شرکت بلو ریبن با واردات کفش ژاپنی توانست که کفش های Onitsuka Tiger را در بازار آن زمان امریکا بشناساند. پس از فروش موفق این کفش ها باورمن به این فکر افتاد که کفش ها را با سلایق مردم امریکا تطبیق دهد. او این کار را انجام داد و بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. در حین انجام همین کار، نایت به کار بازاریابی و فروش به مناطق دیگر، مشغول شد. او با کمک مدیر فروش شرکت توانست بسیاری از محصولاتشان را به جوانان و دبیرستانی ها بفروشد.

این شرکت در ۳۰ می ۱۹۷۱ رسما به شرکت نایک تبدیل شد. نام این شرکت از واژه یونانی نایک به معنای «الهه پیروزی» گرفته شده است. شعار این شرکت “Just Do It” به معنای «فقط انجامش بده» می باشد. 

دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون در ایالت اورگان در شمال ایالات متحده امریکا واقع شده است. در سال ۱۹۹۵ کارولین دیویدسون آرم تجاری شرکت نایکی را به طور رسمی طراحی نمود و سپس این آرم برای شرکت به ثبت رسید. دیویدسون در آن زمان فقط یک دانشجوی ساده گرافیک بود و دستمزدش برای کار طراحی فقط ۳۵ دلار بود. این آرم الهام گرفته از یک بال تنها می باشد.

با تغییر نام شرکت، استراتژی کل شرکت نیز تغییر کرد و آن ها تصمیم گرفتند که خط تولید جدید با طراحی کفش های جدید و مختص خودشان را داشته باشند.

در آن زمان دستمزد کارگر امریکایی بسیار بالا بود، پس شرکت تصمیم گرفت که از کارگران اندونزی استفاده کند. دستمزد این افراد ۸۰ سنت بود. از طرفی نایک به طور سالانه ۲۰ میلیون دلار به عنوان دستمزد به برخی ورزشکاران نظیر مایکل جردن پرداخت می کرد. این امر خشم مردم امریکا را برانگیخته بود. بعد از آن، شرکت تصمیم گرفت وضعیت معیشتی کارگرانش را بهبود بخشد.

نایک مجموعه‌ای از محصولات را از جمله کفش و پوشاک برای فعالیت‌های ورزشی نظیر فوتبال، بسکتبال، دو، ورزش‌های رزمی، تنیس، فوتبال آمریکایی، بازی‌های ورزشی، گلف، و تمرین‌های ورزشی برای مردان، زنان و کودکان تولید و به فروش می رساند. نایک برای فعالیت‌های بیرونی نیز کفش می‌فروشد، نظیر تنیس، گلف، اسکیت‌بورد‌سواری، فوتبال، بیسبال، فوتبال آمریکایی، دوچرخه‌سواری، والیبال، کشتی، تشویق‌کنندگان، فعالیت‌های آبی، اتومبیلرانی، و دیگر کاربردهای ورزشی و تفریحی.

نایک به خاطر عرضه‌ی لباس‌های مُد روز شهری، در فرهنگ جوانان و هیپ‌هاپ مشهور و محبوب است. نایک اخیرا برای تولید Nike+ با شرکت اپل همکاری کرده است، محصولی که از طریق ابزار رادیویی داخل کفش که به آیپد نانو وصل است، عملکرد دونده را پایش می‌کند. این محصول علیرغم ارائه‌ی آمار مفید، مورد انتقاد پژوهشگرانی قرار گرفته است که می‌توانستند با استفاده از ذرات هوشمند پنهان‌شدنی کوچک، وسایل RFIDکاربر را از فاصله‌ی ۶۰ پایی در شبکه‌ی حسگر بیسیم شناسایی کنند.

در ۱۹۹۹ بیل باورمن در سن ۸۸ سالگی درگذشت. امروزه محصولات شرکت نایک در فروشگاه هایی با نام «نایت تاون» به فروش می رسد.

شما نیز می توانید برای خرید محصولات نایک به سایت تگموند مراجعه کنید.