لقب امپراطور دنیای مد متعلق به جانی ورساچه (به ایتالیایی: Gianni Versace) است. او طراح لباس اهل ایتالیاست که شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی ورساچه (به ایتالیایی: Versace) را در سال ۱۹۷۸ بنا کرد. جیانی ورساچه در ۲ دسامبر ۱۹۴۶ میلادی در رجیو کالابریا، یکی از شهرهای ایتالیا  زاده شد. خانواده جیانی  بزرگترین عامل موفقیت او در زمینه مد بودند. او اولین بار همه چیز را در مورد خیاطی و دوختن لباس در کارگاه خیاطی مادر خود آموخت و همزمان با تحصیل در رشته معماری، به دلیل علاقه و ذوق ذاتی که داشت، اولین تجربه طراحی لباس را به دست آورد و در مزون مادرش به فروش رساند. در این مطلب با این اسطوره‌ی دنیای مد بیشتر آشنا شوید.

جیانی در سن ۲۵ سالگی اولین گام‌ها را برای بنا کردن برند خود در سن ۲۵ سالگی برداشت و به قصد طراحی لباس به میلان رفت. اولین موفقیت خود را زمانی نشان داد که طرح‌هایی برای کلکسیون فیوری فیورنتینا، که یک کمپانی ایتالیایی در سال ۱۹۷۲ بود، فرستاد. او نخستین مجموعه لباس‌های چرمش را در سال ۱۹۷۵ میلادی به نمایش گذاشت.

در سال ۱۹۸۵ ورساچه مارک “Instante” را در امپراطوری مد دنیا قرار داد. این مارک مثل سبک او در خیاطی و طراحی زنانه، سطح بالا بود، اما با هدف طراحی برای جوان‌ترها و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند، ایجاد شده بود. در سال ۱۹۷۸ ورساچه اولین بوتیک خود را در میلان به وسیله دلا اسپیگا افتتاح کرد و نخستین مجموعه لباس زنانه را تحت نام خودش ارائه کرد. خیلی زود طرفداران سبک ورساچه زیاد شدند، و بوتیک‌های دیگر به این نام در سطح دنیا شروع به کار کردند. او در سال ۱۹۸۲ موفق به دریافت جایزه چشم طلایی به خاطر بهترین طراحی لباس زنانه در پاییز و زمستان شد.

جیانی یکی از اولین طراحانی بود که افراد معروف و سرشناس را به فشن شوهای خود دعوت کرد. جیانی روابط خوبی با سلبریتی‌های مشهور داشت. افرادی مانند مدونا, التون جان و پرنسس دایانا از دوستان وی به شمار میرفتند. او یکی از اولین طراحانی بود که از دعوت کردن افراد صرفا ثروتمند به شوهای خود خودداری کرد و در عوض دوستان شخصی و ستاره‌های مشهور را جایگزین آنها کرد.

از آنجایی‌که استایل طراحی جیانی تفاوت مشهودی با آنچه سایر طراحان مد در آن زمان به دنیا عرضه میکردند داشت, بسیاری بر این باور بودند که کلکسیون های وی به فروش نخواهند رسید , درحالیکه جیانی با ابداع همین استایل متفاوت و مناسب با مهمانی و خلق سوپرمدل‌ها در دنیای مد شناخته شد و چیزی نگذشت که سایر طراحان راه او را در پیش گرفتند.

او برای تئاتر های متعددی لباس طراحی کرد. ورساچه ضمن طراحی کلکسیون های شخصی خود به طراحی برای پروژه های فیلم و تئاتر نیز معروف بود. وی طراحی لباس های چندین پروژه  اُپرا و رقص باله را بر عهده گرفت.وی همچنین برای دوستان نزدیک خود لباس طراحی میکرد.

آخرین شوی جیانی یک هفته پیش از مرگ او برگزار شد. جیانی در وصیت‌نامه‌ای که قبل از به قتل رسیدنش به جا گذاشته بود، نیمی از مالکیت کمپانی‌اش را به خواهرزاده‌اش واگذار کرد. فصل جدید سریال محبوب « American crime story » قتل دردناک وی توسط قاتل زنجیره ای « اندرو کُنَنَن» که در مدت سه ماه پج نفر را به قتل رسانده بود، را به تصویر میکشد. برند ورساچه همچنان با گذشت بیست سال از مرگ دلخراش جیانی ورساچه به قوت خود پابرجاست. در سال ۲۰۱۲ طراح معروف جورجیو آرمانی در خصوص جیانی ورساچه این گونه نوشت: «پانزده سال پس از مرگ جیانی آنچه از او به یاد دارم خرسندی و درایت باور نکردنی اوست که ایده ها, ترندها, خاطرات و هنر را با  نوعی سرزندگی ترکیب میکرد. او یک خالق فوق العاده بود.”­­­­