داشتن کمد کپسولی یکی از روش‌هاییه که به جمع و جور شدن کمد لباس شما کمک می‌کنه. اگر کلی لباس دارین ولی برای هر مناسبتی احساس می‌کنین باید لباس جدید بخرین؛ داشتن یه کمد کپسولی می‌تونه شما رو از این سردرگمی نجات بده. ما قراره توی این مطلب بهتون بگیم کمد کپسولی چیه و دقیقا چطور قراره به ما کمک کنه. در ادامه با روش‌هایی آشنا می‌شیم که با اجرای اون‌ها می‌تونین کمد کپسولی خودتون رو بسازین پس ادامه این مطلب رو از دست ندین!

 

چرا لازمه کمد کپسولی رو بشناسیم؟

روش کنماری

احتمالا تا امروز متوجه شده باشین که شیوه زندگی مینیمالیستی روز به روز طرفدار‌های بیشتری پیدا می‌کنه. حتی ممکنه خود شما هم کم و بیش به این سبک علاقه‌مند باشین. مینیمالیست‌ها معتقدن«کمتر، بیشتره» و این شعار رو با نوع لباس پوشیدنشون هم به نمایش می‌ذارن. اگر شما هم دنبال یه تغییر اساسی به سبک مینیمالیست‌ها‌ هستین بهتره بدونین همه چیز از قلب استایلتون شروع می‌شه و اون چیزی نیست جز کمد لباس شما. البته باید بگیم روش‌های دیگه مثل کُنماری هم برای تغییر سبک لباس پوشیدن شما و ایجاد یه تغییر اساسی توی کمد لباستون وجود داره اما ما توی این مطلب سعی می‌کنیم فقط یکی از این روش‌ها به اسم ساخت کمد کپسولی رو به شما آموزش بدیم.

 

کمد کپسولی چیه؟

نمونه کمد کپسولی بهاری

کمد کپسولی در واقع به مجموعه کوچیکی از لباس‌ها گفته می‌شه که واقعا متنوع هستن و شما عاشق پوشیدن تک‌تک اون‌ها هستین. برای تشکیل کمد کپسولی به حدود ۳۷ آیتم احتیاج دارین که اکسسوری و کیف جزئی از اون‌ها محسوب نمی‌شه؛ در نتیجه شما برای استفاده از آیتم‌هایی مثل کیف، ساعت، شال و… هیچ محدودیتی ندارین. کسانی که از این روش استفاده می‌کنن معمولا اولِ یک فصل، کمد کپسولی خودشون رو می‌سازن و به مدت سه ماه برای همه استایل‌هاشون از این کمد کپسولی استفاده می‌کنن. البته بعضی از فشن بلاگر‌ها ممکنه به عنوان چالش برای مدت کمتری با کمد کپسولی زندگی کنن که به همون تناسب قطعا تعداد آیتم‌های کمدشون کاهش پیدا می‌کنه.

 

ساختن کمد کپسولی چه فایده‌ای داره؟

کمد کپسولی چه فایده ای داره

با ساختن کمد کپسولی شما به راحتی می‌تونین توی سه چیز مهم یعنی: زمان، هزینه و انرژی صرفه‌جویی کنین. مثلا وقتی صبح قبل از رفتن به محل کار، قراره شلوار انتخاب کنین ممکنه زمان زیادی رو به زیر و رو کردن کمدتون اختصاص بدین و آخرش هم به خاطر دیر نرسیدن قید پیدا کردن مورد دلخواهتون رو بزنین؛ اما وقتی از قبل بدونین برای انتخاب شلوار چه گزینه‌هایی دارین خیلی راحت‌تر و سریع‌تر تصمیم خودتون رو نهایی می‌کنین. از طرفی داشتن کمد کپسولی به خاطر این که بجز ۳۷ لباسی که انتخاب کردین، اجازه‌ی استفاده از چیز دیگه‌ای رو ندارین جلوی خرید‌های اضافه شما رو می‌گیره!

 

چه چیزهایی توی کمد کپسولی هست؟

کمد کپسولی

به عنوان اولین نکته باید بدونین که برای ساخت کمد کپسولی نباید دنبال شیک‌ترین و گران‌ترین لباس‌ها باشین. فقط کافیه آیتم‌های کمد کپسولی خودتون رو واقعا دوست داشته باشین و برای پوشیدن هرکدوم از اون‌ها لحظه شماری کنین. شما قراره با این روش روی لباس‌های کلاسیک و ساده به عنوان پایه‌های اساسی استایلتون سرمایه‌گذاری کنین و توی مرحله بعد ترند‌‌های فصل و رنگ و طرح موردعلاقه خودتون رو به عنوان چاشنی به این ترکیب اضافه کنین.

نکته: یادتون باشه لباس‌های کمد کپسولی باید برای هر موقعیتی مناسب باشن. به طوری که هم با اون‌ها بتونین استایل‌های رسمی و اداری بسازین هم به مهمونی‌ و دورهمی برین.

 

چطور کمد کپسولی خودمون رو داشته باشیم؟

دسته بندی لباس ها

برای اولین قدم لازمه که تختتون رو حسابی مرتب کنین تا بتونین هرچی توی کمدتون هست، روی اون خالی کنین! حالا که خوب محتویات کمدتون رو بررسی کردین وقتشه که اون‌ها رو براساس سوال‌های زیر دسته‌بندی کنین:

  • عاشق این لباس هستین؟

اگر عاشق یه لباس هستین و به نظرتون شما رو خیلی خوش اندام نشون می‌ده می‌تونین اون رو توی دسته اول قرار بدین.

 

  • مطمئن نیستین که واقعا لازمش داشته باشین؟

دلتون می‌خواد یکی از لباس‌ها رو نگه‌دارین ولی دلیل خاصی برای این کار ندارین؟ دچار سردرگمی نشین! فقط کافیه این لباس‌ها رو توی دسته دوم قرار بدین.

 

  • می‌خواین این لباس رو اهدا کنین؟

ممکنه از خرید یه لباس پشیمون شده باشین یا حتی موقع خرید سایز اشتباهی رو انتخاب کرده باشین. به هرحال خودتون هم خوب می‌دونین که دوران این لباس‌ها هیچ وقتی از راه نمی‌رسه و بهتره اون‌ها رو به کسانی که نیازمند هستن اهدا کنین؛ پس لباس‌هایی با این مشخصات، توی دسته سوم جا دارن.

 

  • به نظرتون باید این لباس رو دور انداخت؟

اگر توی کمدتون لباسی دارین که کهنه و قدیمی شده و خیلی وقته براتون کاربردی نیست بهتره هرچه زودتر از شر اون خلاص شین و سریعا توی دسته چهارم قرارش بدین.

نکته: یادتون باشه راجب لباس‌ها سریع تصمیم بگیرین و شک و تردید نداشته باشین چون ممکنه خودتون رو گول بزنین و همه چیز طبق برنامه پیش نره!

 

وقتی همه‌ی لباس‌ها رو با روش بالا توی دسته‌ی مناسب جا دادین وقتشه که کمدتون رو خلوت و منظم کنین. همونطور که می‌دونیم دسته سوم و چهارم تکلیفشون مشخصه و قراره خیلی راحت از میدون خارج بشن؛ اما قراره با دسته‌ اول و دوم چیکار کنیم؟

کمد کپسولی زمستانی

بهتره به دسته دوم بیشتر فکر کنین؛ اگر بین این دسته لباسی وجود داره که برای پوشیدنش ایده‌های زیادی دارین و فکر می‌کنین برای استفاده از اون کاملا آماده هستین، اون رو برای کمد کپسولی کنار بذارین. بقیه لباس‌های این دسته که هنوز برای پوشیدنشون دلیل خوبی پیدا نکردین رو توی جعبه بریزین و به جایی مثل زیر تخت یا بالای کمد انتقال بدین. شما می‌تونین برای ساختن کمد کپسولی بعدی از اون‌ها استفاده کنین و اگر باز هم شانس باهاشون یار نبود و انتخاب نشدن به نظر می‌رسه وقتش رسیده که اون‌ها رو برای همیشه کنار بذارین و به دسته سوم و چهارم انتقال بدین. بعد از همه‌ی این مراحل لباس‌های دسته‌ی اول که عاشق همشون بودین برای ساخت کمد کپسولی منتظر شما هستن!

توی این مرحله شما باید یه چک لیست بنویسین و براساس اون ۳۷ آیتم رو انتخاب کنین. توجه داشته باشین لباس‌هایی که انتخاب می‌کنین باید به طوری باشه که با اون‌ها توی مهمونی و دورهمی شرکت کنین و از طرفی برای استایل‌های روزمره و کاریتون هم مناسب باشن! بعد از این که چک لیست آماده شد وقتشه که از لباس‌های دسته اول و دوم چیز‌هایی که برای کمد کپسولی احتیاج دارین رو بردارین و اگر احساس کردین به خرید لباس جدیدی احتیاج دارین توی دو هفته آخر فصل این کار رو انجام بدین.

 

برای کمد کپسولی از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟

مرتب کردن لباس ها

واقعیت اینه که رنگ‌ها توی فرآیند ساخت کمد کپسولی اهمیت زیادی دارن. از طرف دیگه با اومدن هرفصل تمایل افراد به پوشیدن بعضی رنگ‌ها بیشتر می‌شه؛ مثلا پوشیدن رنگ‌های شاد توی تابستون و رنگ‌های گرم توی زمستون خیلی رایج و محبوبه. با این حال بعضی از رنگ‌ها، مثل مشکی، سرمه‌ای و یا خاکستری برای کمد کپسولی مناسب‌تر هستن چرا که به راحتی با رنگ‌های دیگه ترکیب می‌شن و سازگاری بالایی دارن. البته قانون‌های دیگه‌ای هم وجود داره که برای انتخاب رنگ بهتون کمک می‌کنه؛ مثلا می‌تونین همه رنگ‌ها رو سرد و یا گرم انتخاب کنین تا مطمئن باشین تعداد زیادی از آیتم‌های کمدتون رو می‌تونین با هم بپوشین.

 

با چه روشی برای کمد کپسولی رنگ انتخاب کنیم؟

  1. اولین مرحله از این کار ساده به نظر می‌رسه؛ فقط کافیه بین سرمه‌ای و مشکی یک رنگ رو به عنوان رنگ پایه کمد کپسولی انتخاب کنین.

انتخاب رنگ پایه برای کمد کپسولی

  1. حالا وقتشه که از بین سه رنگ سفید، بژ و خاکستری یکی رو به عنوان رنگ خنثی برای کمد کپسولی خودتون انتخاب کنین. لباس‌هایی مثل تیشرت و پیراهن رو بهتره با رنگ خنثی انتخاب کنین تا ساختن استایل براتون راحت‌تر بشه.

انتخاب رنگ برای کمد کپسولی

  1. رنگ مورد علاقه شما چیه؟ توی مرحله سوم می‌تونین یک یا دو رنگ مورد علاقه خودتون رو برای کمد کپسولی انتخاب کنین. یادتون نره رنگ‌هایی که توی این مرحله انتخاب می‌شن باید با رنگ‌هایی که توی مرحله اول و دوم انتخاب کردین تناسب داشته باشن.

 

چطوری می‌شه چند سال با کمد کپسولی زندگی کرد؟

اگر به کسانی که با کمد کپسولی زندگی می‌کنن دقت کنین، متوجه می‌شین که اون‌ها همیشه در حال اجرای این چهار قانون اساسی هستن:

  1. فقط ۳۷ مورد لباس باید توی کمد کپسولی وجود داشته باشه.
  2. باید به مدت سه ماه فقط از لباس‌هایی استفاده کرد که توی کمد کپسولی هستن.
  3. بعد ساخت کمد کپسولی، خرید لباس تا آخر فصل ممنوعه!
  4. دو هفته‌ی آخر هر فصل وقت برنامه‌ریزی و خرید لباس برای کپسول بعدی به حساب میاد.

در هرحال ما می‌دونیم که شروع این روش برای شما چالش برانگیزه و حتی ممکنه بار اولی که کمد کپسولی می‌سازین با شکست مواجه بشین. انتخاب به عهده شماست! اگر می‌تونین به این چهار قانون همیشگی پایبند بشین وقتشه که ساختن کمد کپسولی خودتون رو شروع کنین. راستی! اگر بعد از نوشتن چک لیست احساس کردین به لباس‌های جدید هم احتیاج دارین می‌تونین لباس مورد نظرتون رو توی فروشگاه اینترنتی تگموند پیدا کنین و خیالتون از بابت کیفیت و اصل بودنش هم راحت باشه.

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

دسته بندی شده در: