داشتن یک پوست خوب فقط محدود به ژنتیک نیست، عادت‌های روزانه شما می‌تواند تأثیرات فراوانی در پوست صورتتان ایجاد کند. مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، مراقبت روزانه از پوست می‌تواند به شما در حفظ سلامت کلی پوستتان کمک کند و اگر نگرانی بابت آکنه، جای زخم و لکه‌های تیره دارید، با رعایت نکاتی کوچک اما مهم آنها را رفع کند. در این مقاله قصد داریم فارغ از اطلاعات ریزودرشت گیج‌کننده در اینترنت، چند نکته اساسی برای داشتن یک روتین مراقبت از پوست خانگی مطرح کنیم. باید بدانید مراقبت از پوست اصلاً سخت نیست بلکه باتوجه‌به پوست‌های مختلف متفاوت است و فقط به استمرار نیاز دارد.

نکات اصلی مراقبت از پوست قبل از شروع

روتین روزانه مراقبت از پوست

هدف از روتین‌های مراقبتی برای پوست این هستند که در ابتدا مشکلات مربوط به خودتان را شناسایی کنید و سپس برای حل آن اقدام کنید، به‌طوری که بهترین عملکرد را داشته باشید. در ابتدا باید روتین مناسب برای پوستتان رو بیابید و اجازه دهید آن مراحل به تشریفات روزانه شما تبدیل شود.

قبل از شروع روتین روزانه مراقبت از پوست باید بدانید، علم پشت محصولات محافظت از پوست راه طولانی را طی کرده است، اما هنوز چیزی به نام راه‌حل فوری وجود ندارد، دیدن نتیجه فقط از طریق استفاده مداوم از محصولات مراقبتی حاصل می‌شود، پس به آن زمان بدهید.

برنامه مراقبت از پوست خود را شامل سه مرحله اصلی در نظر بگیرید:

پاکسازی – شستن صورت.

تونینگ – متعادل کردن پوست.

مرطوب‌کننده – مرطوب و نرم شدن پوست.

نکته: باید برای استفاده از هر محصول مراقبتی، آن‌ها را به ترتیب قوام از سبک‌ترین تا ضخیم‌ترین، استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، در ابتدا از پاک‌کننده سپس تونر و بعد از بعد آن سرم و در آخر مرطوب‌کننده استفاده می‌شود، و در انتها درمورد ضد آفتاب صحبت می‌کنیم.

پاکسازی

شستن صورت اساسی‌ترین و ضروری‌ترین مرحله هر روتینی است. پوست ما هر روز با آلاینده‌های محیطی، کثیفی و عوامل دیگر در تماس است که باید به‌آرامی پاک شوند. این آلودگی‌ها می‌تواند باعث بسته‌شدن منافذ پوست، تیرگی و آکنه شود، برای جلوگیری از این مشکلات، پوستتان را روزی دو بار صبح و شب بشویید.

در ابتدا باید پاک‌کننده مناسب برای صورت خود را پیدا کنید:

  • ژل شستشو مناسب پوست چرب یا مستعد جوش: برای این مدل پوست فیس واش مایع کف‌کننده مناسب هستند. زمانی که این شوینده با آب ترکیب شود و ایجاد کف می‌کند، به ازبین‌رفتن آلودگی‌ها و سبوم اضافی منافذ روی پوست کمک می‌کند.
  • ژل شستشو مناسب پوست خشک، قرمز یا مستعد اگزما: اگر پوست خشکی دارید، فیس واش مناسب برای شما باید کرمی و یا لوسیون باشد. این مدل شوینده‌ها دارای نرم‌کننده‌هایی مثل گلیسیرین و شی‌باتر هستند، ناخالصی‌ها را از بین می‌برد و پوست را مرطوب می‌کند.
  • پاک‌کننده مناسب برای پوست حساس: بعضی روغن‌های طبیعی و یا ژل شستشویی که حاوی روغن‌های طبیعی باشد. تمیزکردن پوست‎‌های حساس سخت‌تر از بقیه موارد است. این مدل پوست ممکن است در برابر هر ماده‌ای واکنش نشان دهد. موادی مانند، سولفات، عطر و اسانس و پارابن حساسیت پوست را تشدید می‌کنند. برای مثال روغن آرگان می‌تواند به دلیل سبک بودن، مرطوب و غیر کومدوژنیک بودن گزینه مناسبی برای تمیزکردن پوست حساس باشد.
  • پاک‌کننده مناسب پوست معمولی: میسیلار واتر از معدود محصولات مراقبتی است که تقریباً برای همه نوع پوستی پیشنهاد می‌شود. ظاهر میسیلار واتر شبیه به آب است و نیاز به شستشو یا پاک‌کردن ندارد. این محصول حاوی مولکول‌هایی است که بدون ایجاد خشکی آلودگی و چربی‌های روی پوست را به خود جذب می‌کند. مقداری از آن را بر روی پد پنبه‌ای ریخته و آن را به سطح پوست خود بکشید.

برای دیدن همه شوینده‌های صورت ایجا کلیک کنید.

متعادل کردن پوست با تونر

بهترین تونر صورت

تونر‌ها محصولاتی هستند که برای تنظیم pH صورت بعد از شستشو مورداستفاده قرار می‌گیرند. بعد از شستشوی صورت مدت زیادی زمان لازم است تا پوست مواد مغذی که پاک شدند را دوباره احیا کند، یک تونر خوب، می‌تواند مواد ضروری پوست را به‌سرعت احیا کند. سلول‌های مرده پوست باعث بسته‌شدن منافذ روی صورت می‌شوند و از جذب شدن سایز محصولات پوستی که استفاده می‌کنید، جلوگیری می‌کنند. تونر این سلول‌های مرده را آرام‌آرام از بین می‌برد و پوست آسیب‌دیده از آفتاب را بهبود می‌بخشد و تیرگی را به حداقل می‌رساند. تونر‌ها را باید از اجزای اصلی روتین روزانه مراقبت از پوست خود قرار دهید

بهترین زمان استفاده از تونر بعد از تمیز شدن پوست و قبل از استفاده از هر محصول دیگری است. بعضی افراد روزی دو بار یعنی صبح  و شب آن را مورداستفاده قرار می‌دهند، اما ازآنجایی‌که بعضی تونر‌ها خاصیت لایه‌برداری دارند، یک روز در میان از آن استفاده می‌کنند. می‌توانید با استفاده از یک پد پنبه‌ای آن را بر روی صورت بمالید اما شکل ظاهری آن شبیه به آب است و جذب پنبه می‌شود، مقدار زیادی از آن از دست می‌رود. استفاده از تونر با دست‌های تمیز بهترین روش است، فقط چند قطره را در کف دست خود بریزید، سپس آن را به‌صورت بکشید.

مرطوب‌ کننده

مهم ترین عملکرد یک مرطوب کننده آبرسانی و نرم کردن پوست است. پوست به طور طبیعی با افزایش سن توانایی حفظ رطوبت را از دست می‌دهد و فعالیت‌های روزانه مانند شستشو می‌تواند آب‌رسان‌های طبیعی را از صورت پاک کند. مرطوب کننده ها به جلوگیری از هدررفت آب از طریق لایه های بیرونی پوست کمک می کنند. بعضی مرطوب کننده‌ها بجز آب‌رسانی حاوی مواد دیگری هستند برای مثال آنها می توانند روغن های محافظ طبیعی و سایر مواد مغذی موجود در پوست مانند سرامیدها را تکمیل کنند. همه به رطوبت نیاز دارند، اما نوع مرطوب کننده شما بسته به نوع پوست شما متفاوت است.

انتخاب مرطوب‌کننده برای انواع پوست:

  • برای پوست چرب ژل‌های مرطوب‌کننده انتخاب مناسبی هستند. این ژل‌ها بر پایه آب هستند، سبک‌اند و به‌راحتی جذب پوست می‌شوند.
  • اگر پوست معمولی یا مختلط دارید لوسیون مرطوب‌کننده مناسب شماست. این محصول نسبت به ژل مرطوب‌کننده‌تر است اما به طور کلی به‌خوبی جذب منافذ می‌شود.
  • برای پوست خشک از مرطوب‌کننده‌های کرمی و بافت نرم استفاده کنید. این مدل‌ها از لوسیون روغنی‌تر و سنگین‌تر هستند.
  • افراد دارای پوست ملتهب و حساس باید از مرطوب‌کننده‌های پالمی (مومی) استفاده کنند. این محصول شبیه به کرم است اما بافت بسیار سنگینی دارد. همچنین برای پوست خشک هم پیشنهاد می‌شود.

ماسک خاک رس لورآل

کرم دور چشم

خیلی از افراد کرم دور چشم را در روتین روزانه مراقبت از پوست خود قرار نمی‌دهند. پوست دور چشم کاملاً نازک و ظریف است و بیشتر از سایر نواحی به مواد تحریک‌کننده واکنش نشان می‌دهد، به همین دلیل معمولاً توصیه می‌شود اکثر لوازم‌آرایشی بهداشتی مانند ضدآفتاب را برای این ناحیه استفاده نکنیم. پوست زیر چشم ظریف است و غدد چربی خیلی کمی دارد به همین دلیل دور چشم ما دچار خشکی، تیرگی و پف می‌شود. به‌خاطر حساس بودن این نقطه از صورت باید کرم دور چشم مناسب خود را تهیه کنید.

کرم را به‌دور چشم، کمی پایین‌تر از مژه و روی استخوان زیر چشم بمالید و آهسته با انگشت به این نواحی ضربه بزنید. بالای پلک نیاز به کرم ندارد مگر دکتر تجویز کند.

ضد آفتاب

بهنرین کرم ضد آفتاب

کرم ضدآفتاب یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست است. استفاده روزانه و مداوم از ضدآفتاب به جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک، لک و تیرگی و تغییر در ظاهر منافذ در طول زمان کمک می‌کند. مهم‌تر از آن، استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند به جلوگیری از تشکیل برخی سرطان‌های پوست کمک کند. معمولاً کارشناسان توصیه می‌کنند از ضد آفتاب روزانه با SPF داخلی حداقل ۳۰ استفاده کنید. نیم ساعت قبل از قرارگرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید و حداقل هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید.

چرا استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در فصل زمستان ضروری است؟

روغن‌های گیاهی و خواص آن برای پوست

بهترین روغن گیاهی برای لک صورت

روغن‌های گیاهی صورت که با عصاره‌ تازه گیاهان مزرعه‌ آماده می‌شوند، در بازار فراوان هستند. این روغن‌ها به‌عنوان روشی طبیعی برای درمان پوست معرفی می‌شوند.

  • برای هیدراته شدن، درخشندگی و آبرسانی به پوست به دنبال: روغن ماراکوجا باشید.
  • رنگ پوست خود را روشن و یکدست کنید به دنبال: روغن زیتون باشید.
  • ازبین‌بردن باکتری‌ها و تسکین پوست مستعد آکنه به دنبال: روغن مارولا باشید.
  • برای آرام‌کردن پوست قرمز و ملتهب در کوتاه‌ترین زمان، به دنبال: روغن گل رز باشید.

سخن آخر

در مقاله بالا چند مورد از مهم‌ترین نکات برای مراقبت از پوست به شکل روزانه را عنوان کردیم. باید در ابتدا جنس پوست خود را بشناسید و طبق مطالبی که در بالا عنوان شد محصولات محافظت از پوست را مطابق با آن تهیه کنید.

فروشگاه اینترنتی تگ موند انواع محصولات مراقبت از پوست را از بهترین برند‌های داخلی و خارجی برای مشتریان خود در وبسایت تگ موند فراهم کرده است. برای مشاهده محصولات مراقبتی پوست به وبسایت تگ موند مراجعه کنید.

منبع: skin care

دسته بندی شده در: