فندی برند لوکس ایتالیایی است که در حدود صدسال از تأسیس آن می‌گذرد. قطعاً همه این برند ایتالیایی را به‌خاطر کیف‌های دستی منحصر به فردش می‌شناسند که بادقت بی‌عیب و نقصی ساخته می‌شوند. برند فندی یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های مد لوکس ایتالیایی است که نه‌تنها کالاهای چرمی، بلکه پوشاک زنانه و مردانه، کفش‌، اکسسوری‌، عینک‌، عطر و ساعت‌های فراوان را ارائه می‌دهد. این برند که هنوز توسط خانواده فندی اداره می شود، همان برندی است که کارل لاگرفلد جوان با هنر و نبوغ خود آن را به جهان معرفی کرد. در این مقاله قصد داریم تاریخچه برند فندی را از گذشته تا به امروز معرفی کنیم.

برند فندی چگونه تأسیس شد؟

خانواده فندی

ادواردو فندی و همسرش آدل فندی برند خود را سال ۱۹۲۵ در رم ایتالیا تاسیس کردند. این برند در ابتدا شروع به ساخت کالاهای چرمی کرد و بعد از آن به‌سرعت به ساخت محصولات خز روی آورد، دو محصولی که Fendi هنوز هم با آن‌ها شناخته می‌شود. فندی از همان ابتدا یک تجارت خانوادگی بود و پنج دختر این زوج از ابتدا در امور کسب‌وکار خانوادگی خود کمک و پشتیبان خانواده بودند. درطول زمان اعضای خانواده با کمک یک‌دیگر ایده‌های جدیدی را ارائه کردند و به فروش کالاهای لوکس به مشتریان مشتاقی که به دنبال اقلام شیک برای خود بودند کمک کردند.

ادواردو در سال ۱۹۴۶ درگذشت و فرزندانش به طور کامل مدیریت امور شرکت را به دست گرفتند و شروع به گسترش تجارت کردند. ادل و دخترانش تصمیم گرفتند روی مد تمرکز کنند و اولین نسخه تولیدی آنها، کت‌های خز فندی، کاملاً موفقیت‌آمیز بود. خانه مد fendi از آن زمان تاکنون همچنان باقدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره هرمس، برند لوکس فرانسوی

مارک کارل لاگرفلد

مارک کارل لاگرفلد

در سال ۱۹۶۵، فندی از ورود کارل لاگرفلد به کمپانی خود استقبال کرد. لاگرفلد یک طراح جوان آلمانی بود که با ورودش جریان برای فندی تغییر کرد. او شروع به مدرن کردن خطوط تولید خز فندی کرد و دیدگاه مردم را در مورد خز تغییر داد. کارل لاگرفلد انقلابی در نحوه پوشیدن خز و نحوه استفاده طراحان از آن در مد ایجاد کرد. او با موفقیت خز را به یک کالای نرم، شیک و سبک تبدیل کرد. هدف لاگرفلد خلق چیزی جدید برای برند بود، بنابراین با روش‌های جدید، الگوها و رنگ‌های مختلف آزمایش کرد. طراحی کالکشن‌های خز او بسیار موفق بود و به‌سرعت محبوبیت پیدا کرد. اولین مجموعه خز کارل لاگرفلد در سال ۱۹۶۶ منتشر شد و کمپانی او را به خریداران بین‌المللی معرفی کرد. لاگرفلد همچنین لوگو دوگانه “F” که در سراسر جهان بسیار مشهور است را برای این برند ایجاد کرد که مخفف Fun Furs است.

بیشتر بخوانید: با قیصر دنیای مد، کارل لاگرفلد بیشتر آشنا بشین

پیشرفت و گسترش برند فندی

فندی

مرگ آدل فندی در سال ۱۹۷۸ به تغییراتی در سلسله مراتب کمپانی خانوادگی آن‌ها منجر شد. هر یک از پنج دختر او بخشی از امور کمپانی خانواده خود را را به دست گرفتند، در حالی که لاگرفلد مدیر ارشد خلاقیت بود. این برند به رشد و تکامل خود ادامه داد و سرعت را در بازار مد لوکس تنظیم کرد و به طور مداوم در حال نوآوری و پیشرفت و خلق محصولات جدید بود؛ اما درعین‌حال ریشه‌های ایتالیایی خود را حفظ کرد.

دهه ۱۹۸۰ دوره تغییر برای فندی بود: این برند بازار جهانی مد را طوفانی کرد. فندی همچنین عطرهای مردانه و زنانه را روانه بازار کرد و لباس هایی برای افسران پلیس رم ساخت. در اواخر دهه ۱۹۸۰، اولین فروشگاه فندی در ایالات متحده در خیابان پنجم نیویورک افتتاح شد و نوه های ادل و ادواردو نیز در اداره تجارت شرکت داشتند. آنها به طراحی اقلام جدید و رشد بیشتر برند کمک کردند.

معروف‌ترین محصولات فندی

محصولات فندی

فندی به دلیل خلاقیت و نوآوری در صنعت مد و فشن و سابقه طولانی‌اش، محصولاتی دارد که به‌عنوان کالاهای نمادین برند فندی در دنیا مشهور هستند. در سال ۱۹۹۷، فندی شروع به تولید کیف‌های دستی کرد و موفقیت خارق‌العاده‌ای داشت. سیلویا فندی مسئول اولین کیف “IT” فندی بود. او کیف «باگت» را طراحی کرد. طولی نکشید که این کیف محبوبیت پیدا کرد و افراد مشهوری مانند نائومی کمپبل، مدونا و جولیا رابرت از باگت استفاده کردند. تا به امروز، باگت هنوز یک انتخاب برتر برای شیک‌پوشان در سراسر جهان است. در حال حاضر چندین مدل از این کیف موجود است. خانه مد همچنین چندین کیف نمادین دیگر مانند کیف‌های شترمرغ، بیگا و رول عرضه کرده است.

کیف‌های فندی به دلیل تفاوت طرح‌هایشان با سایر کیف‌های موجود موفقیت‌آمیز بودند. این شرکت همان رویکردی را که در مورد سایر محصولات خود انجام می‌داد، در مورد کیف‌های خود در پیش گرفت. آن‌ها خلاق بودند، دائم دست به آزمون‌وخطا می‌زدند و از مواد، رنگ‌ها، الگوها و پوشش‌هایی استفاده کردند که در آن زمان رایج نبود. همین نوآوری‌ها و تولیدات خارج از عرف جامعه موجب محبوبیت محصولات این برند در بین مردم بود.

برای دیدن همه محصولات اورجینال فندی در اینجا کلیک کنید.

کیف باگت

کیف باگت فندی

کیف باگت، معروف‌ترین کیف موجود در تاریخ این برند است. همچنین یک نماد فرهنگی محسوب می‌شود. سیلویا فندی این کیف را در سال ۱۹۹۷ طراحی کرد. اسم این کیف هم‌نام نان باگت فرانسوی است. در گذشته فرانسوی‌ها نان باگت را بدون زحمت درزیربغل خود حمل می‌کردند. این کیف را هم می‌توان به راحتی در زیربغل قرار داد و حمل کرد. این کیف در اولین سالی که عرضه شد بیش از صد هزار مدل از آن به فروش رفت. و از آن موقع تا الان بیش از هزار نسخه از این کیف تولید شده است. باگت یک اکسسوری بسیار محبوب است و افراد مشهوری مانند پریانکا چوپرا، جیجی، بلا حدید و سارا جسیکا پارکر از این کیف استفاده می‌کنند.

کیف کمری

کیف کمری

کیف کمری این برند یکی دیگر از گزینه‌های نمادین در تاریخ فندی است. کیف‌های کمری زمانی اکسسوری موردعلاقه آقایان درهنگام سفر و تعطیلات بودند. بااین‌حال، فندی آن را به یک اکسسوری شیک تبدیل کرد طوری‌ که به استایل روزمره و خیابانی می‌خورد. این مدل کیف به دلیل سادگی بهترین گزینه برای مینیمالیست‌ها است.

کیف کارلیگرافی

کیف کارلیگرافی

کیف کارلیگرافی در فهرست کیف‌های نمادین تاریخ فندی قرارمی گیرد. این مدل کیف که بسیار کاربردی و شیک است، توسط خود کارلی لاگرفلد طراحی شده بود. هنگامی که او درگذشت، تولید این کیف ادای احترام به کارلی لاگرفلد بود و چند ماه پس از درگذشت او رونمایی شد. کارلیگرافی دارای ساختار جعبه‌ای و بست تاشو است و دو محفظه و یک جا کارتی در داخلش دارد. چیزی که مردم در مورد این کیف دوست دارند، طراحی دو حرف L در روی این کیف است.

کیف مون ترزور

کیف مون ترزور

معنی لغوی این کیف به “گنج من” ترجمه می‌شود و یکی از نمادین‌ترین کیف‌های این برند است. در طول سالیان متمادی تغییرات زیادی بر روی مدل اصلی این کیف سطلی ایجاد شده است. این کیف دارای تریم های چرمی مختلف، بندهای رودوشی قابل جداشدن و بند کوتاه است. بندهای آن کشی و قفل آن فلزی هستند. اگر به ترند کیف میکرو علاقه داشتید، احتمالاً مون ترزور را دوست خواهید داشت. کیف مون ترزور در اندازه‌های مختلفی مانند کیف کوچک عرضه می‌شود که فضای کافی برای وسایل ضروری را ارائه می‌کند.

فشن شوهای به‌یادماندنی برند فندی

فشن شو فندی
فشن شو برند فندی- سال ۲۰۰۷- دیوار چین

فشن شوهای این برند در دنیا مشهور هستند. برند فندی نمادین‌ترین فشن شوهای قرن را میزبانی کرده است. افسانه‌ای‌ترین نمایش مد در تاریخ نوزده اکتبر ۲۰۰۷ برگزار شد که در آن فندی دیوار بزرگ چین را به سکوی نمایش تبدیل کرد. گفته شده در آن مراسم ۸۸ مدل بر روی صحنه نمایشی ۸۸ متری راه رفتند و لباس و استایل خود را به نمایش گذاشتند. این اولین باری بود که از دیوار چین برای برگزاری چنین نمایشی استفاده کردند. جذابیت و زیبایی این رویداد بسیار تماشایی بود به‌گونه‌ای که مردم می‌گفتند آن را از ماه هم می‌توان مشاهده کرد. هفت سال بعد، در هفته مد میلان، فندی مجموعه پاییز/زمستان خود را برگزار کرد. این فشن شو به شکل پخش زنده اجرا شد درحالی‌که پهپادهایی باکیفیت بالا بر فراز آسمان از این نمایش فیلم‌برداری می‌کردند.

در سال ۲۰۱۷ این کمپانی فشن شوی خود را  روی فواره تروآ در رم ایتالیا ارائه کرد. این برند ۲ میلیون یورو برای بازسازی این فواره اهدا کرد.

معرفی کیم جونز

سیلویا ونتورینی فندی
سیلویا ونتورینی فندی

فندی در طول سال‌ها به رشد خود ادامه داد. زنان این کمپانی هرکدام بخشی از کنترل برند را در دست داشتند و همه آنها ریشه‌های برند را به خانواده و ایتالیا گره می‌زدند. سیلویا ونتورینی فندی یکی از مدیران خلاق برند فندی، نوه ادل و ادواردو، کسی بود که مدیریت هنری تولیدات اکسسوری‌ها و نظارت بر خط تولید لباس مردانه را بر عهده داشت.

کیم جونز فندی
کیم جونز

در سال ۲۰۲۰، کیم جونز به‌عنوان مدیر هنری کلکسیون‌های مد لباس، لباس‌های آماده و خز برای زنان به فندی پیوست. او بعد از فوت کارل لاگرفلد طراحی فندی را به عهده می‌گیرد. جونز اولین فردی است که خارج از خانواده فندی در نقشی برجسته به این برند می‌پیوندد. جونز از موفق‌ترین طراحان فشن مردانه به شمار می‌رود. البته او همچنان به‌عنوان مدیر هنری بخش مردانهٔ دیور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر جونز با خانواده فندی مخصوصاً سیلویا کار می‌کند و با هم در زمینه طراحی و تولید لباس‌های زنانه همکاری می‌کنند.

فندی امروز

فندی امروز مانند اکثر کمپانی‌های دیگر با استفاده از مواد قابل بازیافت و کاهش میزان پسماند برای حفاظت از محیط‌ زیست تلاش می‌کند. این برند به دلیل استفاده خز و آسیب به حیات‌وحش از سوی مردم و دوستداران محیط‌زیست مورد نقد قرار گرفته است. بااین‌حال برخلاف برند پرادا که اعلام کرده قصد دارد دیگر در تولیدات خود از خز استفاده نکند، این کمپانی تصمیم قطعی خود را در این مورد هنوز اعلام نکرده است.

کلام آخر

در مقاله بالا به شکل کوتاهی به معرفی تاریخچه تأسیس برند فندی از گذشته تا به الان پرداختیم. تاریخچه این برند خلاصه‌ای از سنت، خلاقیت و کیفیت است. خانواده فندی هنوز هم نفوذ زیادی در شرکت دارند. فندی از گذشته تا الان به خلاقیت، نوآوری و ابداع مشهور بوده است. این خانواده در تلاش هستند تا این سنت را در برای آینده نیز ادامه دهند و بهترین‌ها را برای مشتریان خود فراهم کنند.  

منبع: instyle