شما هم از افرادی هستین که از بی‌نظمی کمد لباستون کلافه می‌شین؟ لازمه بدونین داشتن یه کمد مرتب به طور مستقیم روی کیفیت استایل شما تاثیر می‌ذاره. قطعا شما لباس‌های فوق‌العاده‌ای دارین که می‌تونن باعث بشن بی نقص و عالی به نظر برسین؛ اما این چه فایده‌ای داره وقتی انقدر کمدتون نامرتبه که نمی‌تونین به خوبی لباساتون رو بررسی کنین؟ از طرف دیگه، یه محیط نامرتب روی سلامت روان شما هم تاثیر می‌ذاره! همه ما می‌دونیم نظم و ترتیب وسایل باعث ایجاد حس آرامش در انسان‌ها می‌شه. با توجه به همه این موضوعات ما در این مطلب قراره شما رو با یک روش نظم دادن، به اسم کُنماری آشنا کنیم تا همین امروز کمدتون رو به بهترین نوع ممکن مرتب کنین.

 

روش کنماری چطور به وجود اومده؟

ماری کندو

این روش توسط یک متخصص نظم دادن ژاپنی به نام ماری کندو (Marie Kondo) اختراع شده. ماری کندو در کتاب خودش به اسم «دگرگونی زندگی با جادوی نظم» به طور مفصل در مورد روش کنماری توضیح داده؛ با این حال ما در این مطلب سعی کردیم به طور کوتاه و کاربردی این روش رو به شما معرفی کنیم تا زمانی که کمدتون حسابی بهم ریخته یا قراره برای رفتن به مسافرت چمدون ببندین ازش استفاده کنین.

 

روش کنماری چطور کار می‌کنه؟

دگرگونی زندگی با جادوی نظم

کنماری (KonMari) به شما یاد میده وقتی در حال مرتب کردن وسایلتون هستین دائما از خودتون یک سوال ساده بپرسین: آیا این وسیله باعث شادی من می‌شه؟ و اگر اینطور نبود بهتره زودتر از دست این وسیله خلاص بشین! راستی یکی از جذابیت‌های روش کنماری اینه که برای هر بخشی از خانه می‌تونه قابل استفاده باشه.

 لازمه بدونین کنماری فقط یک روش نظم دادن به لباس نیست؛ بلکه یه سبک زندگیه که ما رو به انتخاب شادی دعوت می‌کنه.

 

چطور براساس روش کنماری به وسایل نظم بدیم؟

جادوی نظم

در اولین قدم کنماری به شما دستور میده تا به تمیز بودن و نظم داشتن هرچه بیشتر خانه اهمیت بدین؛ و بعد براساس قوانین زیر جلو برین:

  1. همه چیز رو یکباره مرتب کنین

به جای این که فقط یک روز برای تمیز کردن اتاق خوابتون وقت بذارین و بقیه جاهای خانه بهم ریخته باشه؛ بهتره طوری برنامه ریزی کنین که در طول یک یا دو روز، همه جای منزلتون از تمیزی برق بزنه! درسته که کار سختی به نظر می‌رسه اما ماری کندو معتقده اگر فقط یک اتاق مرتب بشه به زودی همون اتاق هم به حالت اولش برمی‌گرده. یادتون باشه مرتب کردن خانه باید یک رویداد ویژه باشه؛ نه کاری که هر روز به طور معمول انجام میدین.

  1. نتیجه کار رو تجسم کنین

قبل از این که برای دور انداختن وسیله‌ها آماده بشین باید هدف خودتون رو بدونین. تصور کنین سبک زندگی ایده‌آل از نظر شما چیه. به این دو جمله فکر کنین:

  • من دوست دارم مثل یک الهه در محاصره‌ی زیبایی و هارمونی باشم.
  • من به یک خانه تمیز احتیاج دارم.

یادتون باشه فکر کردن به جمله‌ی اول، بهتر از جمله دوم در رسیدن به نتیجه درست به شما کمک می‌کنه.

  1. تعیین کنین چه چیزهایی باعث شادی شما می‌شه

آموخته‌های ماری کندو نشون میده اگر روی چیزهایی که خوشحالتون نمی‌کنه تمرکز کنین در واقع در حال جذب نارضایتی به سمت زندگی خودتون هستین. بنابراین اگر به خانه خودتون نگاه کنین و روی وسایل و لباس‌هایی که خوشحالتون نمی‌کنه تمرکز کنین؛ انرژی منفی ایجاد خواهیدکرد. راه حل چیه؟ شما فقط باید روی چیزهایی که خوشحالتون می‌کنه متمرکز بشین. با برجسته کردن شادی‌‌ها در زندگی ناخودآگاه چیزهای ناراحت‌کننده کنار میرن.

در این مرحله قراره همه لباس‌ها و وسایلتون رو به خوبی لمس و فقط به یک چیز فکر کنین:

با دیدن این وسیله یا لباس، در ذهن شما جرقه شادی زده میشه؟

اگر جواب این سوال منفی بود، وسیله یا لباسی که درموردش فکر می‌کردین رو کنار بذارین. یادتون باشه اصلا نیازی نیست در این مرحله منطقی فکر کنین! شما فقط قراره با هدایت عواطف و احساساتتون تصمیم بگیرین چه چیزی رو نگه دارین یا دور بریزین.

یادتون باشه همیشه هم نگهداری چیزهایی که باعث خوشحالی شما هستن منطقی به نظر نمی‌رسه! به عنوان مثال سازنده روش کنماری، ماری کندو، اولین باری که این روش رو امتحان می‌کرد یک تیشرت قدیمی و کهنه رو نگه داشت؛ چون این تیشرت یادآور خاطراتی خوبی بود و عمیقا با دیدنش خوشحال می‌شد. حتی ماری کندو به خاطر این موضوع مورد تمسخر دوستانش قرار گرفت. ماری کندو درباره این روش از نگهداری که غیرمنطقی به نظر می‌رسه می‌گه: «اگر بدون شک مطمئن هستین چیزی رو دوست دارین؛ مهم نیست دیگران بهتون چی می‌گن. اگر نگه داشتن چیزی شما رو خوشحال می‌کنه؛ نظرات دیگران رو نادیده بگیرین.»

  1. بر اساس دسته‌بندی مرتب کنین نه بر اساس مکان

بیشتر افراد، یک نوع کالا رو در جاهای مختلفی دسته بندی می‌کنن؛ مثلا ممکنه شما علاوه بر کمد، زیر تخت یا هرجای دیگه‌ای هم لباس داشته باشین. بنابراین برای شروع مرتب کردن لباس‌ها لازمه تک تک لباس‌های خودتون رو بیرون بیارین و کف اتاق بچینین.

 

استفاده از روش کنماری برای لباس‌ها

متد کنماری

قبل از این که مرتب کردن لباس‌ها به سبک کنماری رو شروع کنین لازمه کمدتون کاملا از لباس‌ها و لوازم غیرضروری پاکسازی شده باشه. بنابراین همونطور که بالاتر بهتون توصیه کردیم؛ فقط چیزی رو نگه دارین که با دیدنش جرقه شادی توی ذهنتون زده می‌شه!

 

بالاخره یک روز لازم می‌شه!

چیدمان حرفه‌ای لباس ها

ما می‌دونیم همه شما لباس‌هایی دارین که مدت‌هاست بی‌استفاده مونده؛ اما حاضر نیستین اون‌ها رو بفروشین یا به نیازمندها ببخشین. اگر به کمد و انباری خودتون نگاهی بندازین با کوهی از لباس و کفش مواجه میشین که فقط به یک امید نگهشون داشتین: بالاخره یه روزی لازم می‌شه! بهتره امروز با هم صادق باشیم و اعتراف کنیم این نوع لباس‌ها هیچوقت استفاده نمی‌شن؛ پس با نگهداشتن آن‌ها باعث شلوغی و بی‌نظمی محیط اطرافتون نشین.

 

تا کردن و چیدن لباس به سبک ماری کندو

روش کان ماری

حالا که از شر وسایل دست و پاگیر خلاص شدین وقتشه لباس‌هایی که دوست دارین رو به بهترین شکل مرتب کنین. ماری کندو به خاطر روش خاص تا کردن و چیدن لباس که آموزش میده در جهان مشهوره! با این روش شما می‌تونین یک کشو پر از جوراب، بلوز و یا هر لباس دیگه‌ای رو به راحتی نظم بدین:

در واقع باید بدونین روش جمع کردن لباس‌ها، باعث ایجاد تفاوت زیادی می‌شه. اگر به روشی لباس‌ها رو مرتب کنین که به خوبی دیده نشن و دسترسی به اون‌ها سخت باشه؛ نمی‌تونین همیشه از همشون استفاده کنین. این در حالیه که روش تا کردن لباسی که ماری کندو به شما آموزش میده؛ کمک می‌کنه در اولین نگاه هرچیزی که توی کشوی لباس دارین رو ببینین.

راستی! اگر به روش‌های مختلف نظم دادن به کمد لباس علاقه دارین پیشنهاد می‌کنیم مطلب ما در مورد ساختن کمد کپسولی رو از دست ندین.

 

محیط خود را مرتب کنید؛ زندگی خود را تغییر دهید

مرتب کردن کمد

این جمله رو به عنوان شعار ماری کندو به خاطرتون بسپارین. در این مطلب ما به کمک آموخته‌های ماری کندو سعی کردیم تا با ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها، شما رو به سمت شادی هرچه بیشتر راهنمایی کنیم. یادتون باشه هدف از روش کنماری، داشتن یک خانه پر از وسایلیه که با دیدنشون خوشحال می‌شین. بنابراین اگر به اندازه‌ای که دوست دارین لباس‌های خوشحال کننده توی کمدتون نیست؛ همین الان به فروشگاه اینترنتی پوشاک و اکسسوری تگموند سر بزنین و از همین امروز سبک زندگی خودتون رو تغییر بدین!

ورود به فروشگاه اینترنتی تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسین تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم:)

برچسب ها: