جیانی ورساچه یکی از طراحان مد پیشرو در جهان و موسس برند ورساچه بود که امپراطوری مد ورساچه را به همراه خانواده اش ایجاد کرد و امروزه ورساچه همچنان بر این صنعت حاکم است و با ارائه محصولات لوکس تاثیر فوق العاده ای در دنیای مد گذاشته است. لوگوی برند ورساچه، چهره الهه یونانی، مدوسا است.  مدوسا الهه ای است که افراد را مجبور می کرد عاشقش شوند و آن ها راه  برگشتی هم نداشتند.

قبل از آنکه جیانی ورساچه به یکی از بزرگترین طراحان مد دنیا تبدیل شود، در شهر کالابریای ایتالیا زندگی می کرد و طراحی لباس را از مادرش  که خیاط بود آموخته بود و سپس به میلان رفت و برند خود را در آن جا پایه گذاری کرد. در این برند خانوادگی خواهر جیانی، دوناتلا در کار های طراحی و برادرش سانتو در امور مالی او را یاری می کردند که پس از مرگ وی سانتو مدیر عامل و دوناتلا مدیریت خلاقیت برند را بدست گرفتند.

ورساچه رابطه‌ی خوبی با سلبریتی های معروف و خواننده ها داشت و از دوستان نزدیک او می توان به پرنسس دایانا، مدونا ،التون جان و استینگ اشاره کرد. ورساچه نخستین کسی بود که برعکس دیگر طراحان در فشن شو های خود فقط از افراد ثروتمند دعوت نمی کرد و ردیف های اول نمایش هایش را همیشه  دوستان نزدیک  و ستاره های دنیا پر می کردند. طراحی های ورساچه بسیار متفاوت تر از طراحی های دیگر طراحان  بود و  به همین دلیل همه فکر می کردند که ورساچه فروش خوبی نخواهد داشت و وی را جدی نمی گرفتند اما ورساچه همیشه به طراحی های لوکس و ماکسیمال خود، نمایش های پر زرق و برق  و مدل هایش معروف بود که کم کم طراحان دیگر هم راه وی را پیش گرفتند.

الیزابت هرلی  تا قبل از فرش قرمز سال ۱۹۹۴یکی از  بازیگران کم رنگ بود که به واسطه دوستی همسرش با جیانی ورساچه این لطف شامل حالش شد که با لباس طراحی ورساچه  به این جشن برود و جالب است بدانید که پوشیدن لباسی که طراحش ورساچه بود وی را به شهرت رساند و آن لباس یکی از معروف ترین طراحی های برند ورساچه شد که زیبایی‌اش به دلیل برش عالی و سنجاق های طلایی بود که گویی سنجاق ها پارچه را به لباس تبدیل کرده بودند. این لباس شروعی برای پوشیدن لباس های با طراحی خاص در فرش قرمز ها شد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ورساچه علاوه بر طراحی برای کلکسیون خودش به طراحی لباس های خاص برای تئاتر ها، فیلم ها و نمایش های اپرا، باله و کنسرت های دوستان نزدیکش هم می پرداخت و این طراحی ها هم همیشه مورد توجه همگان قرار می گرفت.

افتخارات ورساچه

دریافت جایزه شوالیه هنر از رئیس جمهور ایتالیا در سال ۱۹۸۶ میلادی

دریافت جایزه اسکار مد و فشن در سال ۱۹۹۳ میلادی

کسب عنوان خلاق ترین طراح لباس از منتقدین بلژیک

جیانی ورساچه در سال ۱۹۹۷ در میامی جلوی  خانه خودش به قتل رسید  و جالب است بدانید که قتل جیانی به دست قاتل سریالی به نام اندرو کونانان اتفاق افتاد و این موضوع محور اصلی فصل دوم سریال داستان جنایی آمریکا هم شد. در مراسم سوگواری ورساچه اشخاص سرشناسی چون پرنسس دایانا، کلوین کلاین، رالف لورن، التون جان و … شرکت داشتند.

آخرین کلکسیونی که توسط جیانی ورساچه به نمایش در آمد یک هفته قبل از مرگ وی بود که در هتل ریتز شهر پاریس به نمایش گذاشته شد و سوپر مدل هایی چون ارین کانر و نائومی کمبل و … در آن حضور داشتند. پانزده سال پس از مرگ جیانی ، دوناتلا برای یادبود برادرش در هتل ریتز میزبان نمایش مد شد و برای بیستمین سالگرد در گذشت جیانی، همان سوپر مدل ها دوباره به هم پیوستند و در طول فینال  نمایش های هفته مد میلان در کنار دوناتلا بودند و لباس های ورساچه را به نمایش درآوردند.

جیانی ورساچه قبل از کشته شدن ، حدود دو سال در حال معالجه یک نوع نادر از سرطان گوش بود ودوناتلا به مجله نیویورک گفته بود که وی شش ماه قبل از قتل  درمان شده بود و ما  برای این موضوع جشن هم گرفته بودیم. اما جیانی در طی این بیماری تصور داشت که از دست سرطان جان سالم به در نخواهد برد به همین دلیل ۵۰ درصد از کمپانی ورساچه را به نام خواهرزاده اش آلگرا که در آن زمان یازده سال داشت، کرد. پس از مرگ جیانی تا ۱۸ سالگی آلگرا این اموال  را مادرش دوناتلا مدیریت می کرد و در حال حاضر آلگرا یکی از مدیران کمپانی ورساچه است و در شهر نیویورک هم کار طراحی لباس تئاتر انجام می دهد.

نام ورساچه ۲۰ سال پس از مرگ جیانی، همچنان بر دنیای مد حاکم است و در سال ۲۰۱۲ جورجیو آرمانی، درباره این طراح نوشت: “پانزده سال پس از مرگ او ، آنچه از جیانی ورساچه به یاد دارم، شور و هیجان باورنکردنی او و ترکیب  آن با هنر و ایده هایش بود. واقعا او خالق بزرگی بود.” در حال حاضرهم هنرمندانی مانند میگوس و برونو مارس برای برندینگ و سبک زندگی خود از ورساچه کمک می گیرند و سوپر مدل هایی مانند جیجی حدید، بلا حدید، کندال جنر و کایا گربر هم همیشه در نمایش مد ورساچه حضور پررنگ دارند.

شما می توانید هم اکنون محصولات ورساچه را در سایت تگموند خرید نمایید