کراوات یکی از مهمترین اکسسوری‌هاست که تاثیر زیادی در استایل آقایان دارد و در مواردی مورد استفاده‌ی خانم‌ها نیز هست. بنابراین دانستن تاریخچه و بهترین شیوه‌های استفاده از آن و انتخاب هوشمندانه‌ی رنگ و طرح کراوات متناسب با استایل، مهم و مفید است. در این مطلب با  همه چیز درباره خرید تا استفاده از کراوات آشنا می‌شوید.

کراوات کلمه‌ای فرانسوی به معنی اسب جسور و نیرومند و تندرو است که در میدان‌های نبرد و در جنگ‌ها، پهلوانان و فرماندهان بر آن‌ها سوار میشدند. فرانسوی‌ها اولین ملتی بودند که کراوات را استفاده کردند برای همین به فرانسه، کشور کراوات می‌گویند. برای اینکه این اسب‌ها که به کراوات موسوم بودند، از اسبهای دیگر متمایز شوند، بر گردن آنها یک رشته نوار سفید رنگی می‌بستند. سوارکاران این اسب‌ها هم برای اینکه خود را فردی جسور و نیرومند نشان دهند نواری شبیه نوار گردن اسبها به گردن خود می‌بستند. بدین صورت کراوات از اسب به انسان رسیده است. اشراف زادگان فرانسوی که با کراوات مخالف بودند، مردان نیرومند را به مسخره میگرفتند و می‌گفتند آنها افسار به گردن بسته اند! عنوان افسار تمدن برای کراوات هم  از همان شوخی ابتدایی اشراف زادگان در مورد کراوات ریشه گرفته است.

رومی‌ها و کراوات

قبل از فرانسوی‌ها، رومی‌ها بودند که از کراوات استفاده کردند ولی نه با نام کراوات. رومی‌ها اولین کسانی بودند که پارچه‌ای باریک و بلند به گردن می‌بستند، آن هم بیشتر برای جلوگیری از سرماخوردگی!! رومی‌ها این پارچه را فوکال می‌نامیدند. در واقع استفاده از کراوات از قرن ۱۶ آغاز شد و بین تمام اقشار رایج شد. لویی چهاردهم کراوات میبست و زنان خود را نیز وادار به بستن کراوات میکرد. در زمان لویی چهاردهم کراوات نوعی پارچه ((موسلین)) و ((دانتل)) بود که به وسیله‌ی یک روبان زیبا و رنگین در زیر چانه گره میخورد. از نکات جالب و قابل توجه کروات در آن زمان این بود که محبوبیت و نزدیکی رجال به دربار فرانسه بستگی به درازای دم کراوات داشت.یعنی هر چه اشخاص به دربار فرانسه نزدیکتر بودند دم کراواتشان بلندتر بود!

در قرن هجدهم کراوات شکل تازه‌ای بخود گرفت و ظرافت مخصوصی پیدا کرد و مدل‌های تازه ای مطرح شد. در این قرن زنان فرانسوی نوعی کراوات میبستند که تماما از خز بود و آنرا دور گردن خود می بستند و آویزان میکردند. کراوات در سال ۱۸۳۰ مانند یک گره کوچک دستمال در زیر گلو دیده میشود.در سال ۱۸۴۰ کراواتها تبدیل به(( پاپیون)) شد و از همین زمان پاپیون مد شد.

در قرن نوزدهم برای آنکه سربازان گردن خود را بالا نگه دارند ، کراواتهای خشن باب شد.کراواتهای سربازان از پارچه های خشن دوخته میشد و گره درشتی داشت. سربازان برای اینکه این پارچه خشن و ضخیم با گره درشتش گردنشان را زخمی نکند، سر خود را بالا و راست نگه میداشتند . این نوع کراوات هنوز هم در ارتش فرانسه استفاده میشود. عالمگیر شدن کراوات از سال ۱۷۴۰ شروع شد . در این سال کراوات از فرانسه به انگلستان رفت. در سال ۱۷۸۰ در آمریکا رایج شد . در سال۱۷۹۰به روسیه رسید و در سال ۱۸۰۰ به کشورهای حوزه ی اسکاندیناوی وارد شد و امروز در تمام دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. 

نخستین کارخانه

نخستین کارخانه رسمی کراوات بافی در سال ۱۸۴۳ در فرانسه شروع به کار کرد .این کارخانه در سال ، هفتاد هزار کراوات تولید میکرد و تنها کارخانه‌ی تولید کراوات در دنیا بود.

در ایران

نوئل مالکوم، پژوهشگر انگلیسی، در کتاب خود به نام “تاریخچه مختصر بوسنی” بر این باور است که کراوات نخستین بار از ایران در زمان ساسانیان به اروپا رفت. این ایرانیان پیروانان مانی بودند و برای اینکه از دیگران متمایز نشان داده شوند از پارچه ای در جلوی پیراهن خود استفاده می کردند ولی در تاریخ معاصر توسط کرواسی ها به فرانسه برده شد و به دلیل تفاوت های زبانی، نام آن به کراوات تبدیل شد و به وسیله همسایه فرانسه یعنی انگلستان بیشتر مورد توجه قرارگرفت و به دنیا معرفی شد. اما سابقه کراوات به معنای امروزی در ایران به ۷۸ سال قبل میرسد. کراوات دو سال بعد از کلاه ((شاپو)) و کلاه شاپو دو سال بعد از کلاه ((پهلوی)) مد شد . وقتی کراوات وارد ایران شد مورد مخالفت شدید مردم قرار گرفت اما کارمندان دولت در آن زمان کراوات را باب کردند و به قدری اصرار ورزیدند که بالاخره موفق شدند کراوات بزنند. در اوایل که کراوات در ایران استفاده میشد اکثرا وارداتی بود، البته بخشی هم از پارچه های یزدی در داخل تهیه میشد . مرتضی مسعود‌نیا اولین کراوات فروش در تهران بود که کار خود را در سال ۱۳۲۶ آغاز کرد .در سال ۱۳۳۵ ورود کراوات به ایران ممنوع شد. از این سال پارچه کراواتی وارد میشد و در ایران دوخته میشد. در سال ۱۳۴۱ ورود پارچه کراواتی نیز ممنوع شد . در همین سال به میزان کراوات‌های قاچاق افزوده شده و سال بعد ۱۳۴۲ ورود پارچه کراواتی بصورت محدود آغاز شد.

انواع کراوات

همان طور که میدانیم اشکال و رنگ‌های مختلفی از کراوات در تمامی دنیا وجود دارد، پارچه ای که برای ساخت آن مورد استفاده قرار میگیرد به چهل نوع محدود میشود. کلکسیون‌های کراوات نشان میدهد که از آغاز توجه به کراوات تاکنون هشت هزار نوع کراوات با مدل‌ها و رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه بسیاری از کارخانجات بزرگ نساجی دنیا به بافتن پارچه کراوات میپردازند. اگر درست کراوات بزنید و پهنای کراوات را با یقه کت و یقه پیراهن خود متعادل کنید، و طرح کراوات به چهره شما بیاید، انتخاب شما درست بوده است. در زیر به نکاتی برای کراوات زدن و آداب درست آن به روایت مجله انگلیسی GQ که مختص مد آقایان است، اشاره کرده ایم:

  • کراوات اولین چیزی است که به چشم می‌آید.

اگر کراواتی می خواهید که خودش به تنهایی خوب به نظر برسد، یادتان باشد که چیز متفاوتی از تیپ‌تان انتخاب نکنید. کراوات شما نباید از بقیه اجزای ظاهر شما جدا باشد یا آن را خراب کند، بلکه باید هماهنگی داشته باشد.

  • طول کراوات مهم است…

قد شما هر چقدر باشد، نوک کراوات‌تان باید تا خط کمربندتان باشد، نه چند سانت بلندتر و نه چند سانت کوتاه‌تر.

  • پهنای آن نیز مهم است…

در مجله GQ همه طرفدار کراوات‌های باریک هستند، ولی نه کراوات‌های فوق باریک! ۵.۷ تا ۷ سانتیمتر، بیشترین پهنای موردنظر ما است. اگر کراوات‌ شما از این پهن تر باشد، دیگر شبیه اعضای کنگره آمریکا می‌شوید. کراواتی به باریکی مذکور هم برای اداره مناسب است و هم در محیط شهری، ظاهری مدرن به کت و شلوارتان می‌دهد.

  •  گره کراوات نباید زیادی بزرگ باشد.

اگر بخواهیم در مورد گره کراوات صحبت کنیم، اول باید دایره المعارف گره‌های کراوات را مرور کنیم. با کراواتی با طول معمولی و استاندارد، حدوداً ۸۵ نوع گره می توان زد که معروف‌ترین آنها گره “چهار-در-دست” (Four-in-hand knot) است که به گره ساده یا گره دانش‌آموزی نیز معروف است و امروزه بیش از گره های دیگر محبوبیت دارد و استفاده می‌شود. در کل چهار گره  “ویندزور”، “نیمه ویندزور”، “پرات” و “چهار-در-دست” گره های کلاسیکی هستند که اغلب استفاده می شوند.

در واقع فقط باید یک گره را بلد باشید: “چهار-در-دست”. این گره نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک و زیادی مثلثی شکل نیست. این گره، گره ای طبیعی و شیک است و با همه یقه ها جور در می‌آید. آن را یاد بگیرید و هرگز فراموش نکنید و همیشه از آن استفاده کنید.

  • سلاح مخفی کروات را فراموش نکنید.

لیزا کوهن، ادیتور ارشد بخش فشن مجله GQ می گوید: «کراواتی که راحت گره زده شود، بدون این سلاح هم مشکلی ندارد. ولی فوت کوزه گری نهایی گره زدن کراوات، چین کوچک زیر گره است. این چین از اهمیت زیادی در خوب به نظر رسیدن کراوات برخوردار است.

۱. وقتی کراوات خود را گره زدید، انگشت شست تان را روی انگشت اشاره درست زیر گره فشار دهید، تا پارچه کمی چین بخورد.

۲. انتهای باریک کراوات را پائین بکشید تا این چین تنگ تر شود و بالاتر برود.

۳. هر دو قسمت این چین را مرتب کنید تا تای آن یکنواخت شود و سر جایش قرار بگیرد.

۴. اگر از ما می پرسید، می گوییم کراوات ساده بزنید. کارشناسان مد، همه عاشق کراوات‌های راه راه یا کراوات‌های چهارخانه هستند. ولی کراوات‌های شبیه کاغذ دیواری‌های گلدار و شلوغ توصیه نمیشود.

  • کراوات‌های ضروری که هر کسی باید داشته باشد.

نمی‌گوییم که نباید بیشتر از ۵ کراوات داشته باشید، ولی اگر فقط همین‌ها را دارید، مطمئن باشید که برای هر مدل کت و شلواری و هر مناسبتی، آماده خواهید بود.

پشمی: وسط زمستان، قطعاً باید کراواتی بزنید که با کت و شلوار سنگین و ضخیم شما جور دربیاید.

مشکی ساده: برای مناسبت های رسمی، برای کت و شلوار خاکستری با پیراهن سفید، یا برای کت چرم یا جین مناسب است. کراوات مشکی ساده به نحوی استثنائی انعطاف پذیر است.

خال خالی ریز:  این طرح کمی متفاوت تر است، ولی انتخابی هوشمندانه است.

کلاب:  هر کراواتی با لوگوی تکرارشونده، کلاب است. هر کسی که بخواهد استایلی جدی داشته باشد می تواند این طرح را انتخاب کند.

راه راه: با آنکه این طرح هنوز هم در میان اعضای کنگره آمریکا محبوب است، ولی جوانان شیک و پیک امروزی، مدل باریک آن را انتخاب می کنند.

  •  شیک‌ترین کراوات حال حاضر

به گفته لیزا کوهن، معدود کراوات هایی هستند که هم به کری گرنت بیایند و هم به گروه بیتلز. ولی کراوات  ابریشمی به هر دو می‌آید، زیرا هم رسمی به نظر می رسد و هم اسپورت. این کراوات همیشه گزینه درستی است، چه شما کت و شلوار پشمی خاکستری با پیراهن سفید بپوشید، چه آن را روی پیراهن کتان بزنید و تیپتان اسپورت باشد. این کراوات، کراواتی بدون فصل است و به هر چیزی که بپوشید، کلاس می‌دهد.

  •  کراوات هایی مناسب فصل بخرید.

باید کراواتی که می‌زنید با فصل تناسب داشته باشد. بنابراین اگر کت و شلوار خاکی یا کتان پوشیده‌اید، آن را با کراوات کتان ست کنید. در پائیز اگر کت و شلوارتان از جنس فاستونی یا فلانل است، کراوات پشمی بزنید. امروزه تولیدکنندگان کراوات انواع و اقسام مدلها و جنس ها را برای فصل های مختلف در اختیار مشتریان قرار داده‌اند. این نوع کراوات‌ها بدون زحمت به ظاهر شما هماهنگی و هویت میدهند.

  •  پاپیون را فراموش نکنید.

در زندگی یک مرد، زمان های مختلفی پیش می آید که زدن پاپیون مناسب‌تر است. برای چنین مناسبت هایی، ما پیشنهاد می کنیم که پاپیونی مشکی انتخاب کنید که خودتان آن را گره زده باشید. می توانید این پاپیون ها را با کت و شلوار کتان، ژاکت یا کاردیگان و یا با پیراهن آکسفورد با آستین های بالا زده ست کنید.

  • اگر طرفدار سنجاق کراوات هستید، این نکات را بخوانید!

اغلب می بینیم که آقایان سنجاق کراوات خود را یا خیلی بالا می زنند یا خیلی پائین. قاعده آن کاملاً واضح است: سنجاق کراوات باید بین دکمه های سوم و چهارم پیراهن تان زده شود. شاید این نکته خیلی واضح باشد، ولی بار دیگر می گوییم که سنجاق کراوات فقط برای گیره زدن قسمت رویی کراوات به قسمت پشتی نیست. بلکه سنجاق کراوات باید هر دو قسمت کراوات را به لبه پیراهنتان گیره کند. در نهایت باید بگویم که هرگز طول سنجاق کراوات تان نباید بیشتر از پهنای کراواتتان باشد. این بدترین چیز در زدن سنجاق کراوات است