امروزه تقریبا محال است که شما از عینک های آفتابی استفاده کرده باشید اما نام ری بن (RAYBAN) به گوش شما نخورده باشد. این برند کهن سال هاست که در عرصه تولید عینک های آفتابی در امریکا در حال فعالیت است و همچنان مدل های کلاسیک آن طرفداران خود را دارند و تولید می شوند. امروز قصد داریم تا شما را بیشتر با این برند محبوب و تکراری نشدنی آشنا کنیم.

در سال ۱۸۵۳ دو مهاجر آلمانی به نام های جاکوب بوش و هنری لومپ شرکت بوش و لومپ را تاسیس کردند. در سال ۱۹۳۷ یعنی حدود ۸۵ سال بعد نیروی هوایی آمریکا برای حفاظت از چشمان خلبانان خود در برابر اشعه های خورشید تولید عینک های آفتابی را به این شرکت سفارش داد. این شرکت با همکاری سرهنگ نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا جان مک ردی عینک هایی را تولید کردند که انحراف دید و حواس پرتی خلبانان که ناشی از رنگ های موجود آبی و سفید آسمان بود را کاهش می داد. نمونه اولیه آن در سال ۱۹۳۶ با نام Anti-Glare  وارد بازار شد. یک سال بعد نسخه جدید این عینک با فریم فلزی به رنگ طلا و لنزهای سبزرنگ با نام The Ray Ban Aviator وارد بازار شدند. این عینک ها به سرعت محبوبیت خود را در بین خلبانان به دست آورد و فروش قابل توجهی کرد. این محبوبیت تا حدی پیش رفت که ژنرال داگلاس مک آرتور در ساحل فیلیپین مقابل دوربین عکاسان قرار گرفت.

این عینک تا سال ۱۹۵۲ به همین صورت و بدون هیچ گونه تغییری تولید می شد و بخشی از مد و فرهنگ آمریکایی محسوب می شد. اما ری بن در سال ۱۹۵۲ یک ریسک بزرگ کرد و فریم عینک را از فلز به پلاستیک سخت تغییر داد و نام آن را The Ray Ban Wayfarer گذاشت.  این مدل به سرعت محبوب شد و حتی فراتر از نسخه پیشین رفت و محبوبیت زیادی بین بانوان پیدا کرد.

این روال تا اوایل دهه هفتاد میلادی ادامه داشت و افراد مشهور بسیاری مانند مریلین مونرو، جان لنون و… از این عینک ها استفاده می کردند. در دهه هفتاد میلادی با حضور رقبای سرسختی شهرتش کمرنگ شد. اما ری بن با یک قرارداد ۵۰ هزاردلاری برای استفاده محصولات خود در فیلمها و نمایش های تلویزیونی دوباره جایگاه خود را پس گرفت تنها در بازه سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ عینکهای ری بن در بیش از ۶۰ فیلم مورد استفاده قرار گرفت.

در دهه ۹۰ میلادی با ورود برندهای جدید به بازار فروش عینک های ری بن با کاهش چشمگیری روبرو شد. در سال ۱۹۹۹ این برند به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار به شرکت ایتالیایی لوکسوتیکا فروخته شد. در سال ۲۰۰۷ با تغییرات در فریم و رنگها دوباره عینکهای ری بن تولید شدند و همین راکار منجر به رشد فروش و محبوبیت این عینک شد. این محبوبیت به حدی رسید که برندهای دیگر برای عقب نماندن، نمونه های جدید از محصولات کلاسیک خلبانی را تولید کنند.

برچسب ها: