همه ما با شنیدن عبارت «جمعه سیاه» یاد حراج های بزرگ و تخفیف های عمده می افتیم. آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که جمعه سیاه از کجا آمده است؟ چرا فروشندگان در این روز کالاهای خود را بسیار ارزان تر از مواقع دیگر می  فروشند؟ چرا اسم این روز را جمعه سیاه گذاشته اند؟ تگ‌موند به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی برگزار کنندگان بلک فرایدی در ایران این مطلب را برای شما تهیه کرده است پس با ما همراه باشید. 

عبارت «جمعه سیاه» برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ توسط فروشگاهی در فیلادلفیا که به کلکسیون دارها تمبر می فروخت، استفاده شد.

به اولین جمعه بعد از روز عید شکرگزاری جمعه سیاه گفته می شود و در واقع بیانگر اولین روز از روزهای خریدهای کریسمس می باشد. در این روز افراد زیادی به فروشگاهها مراجعه کرده و خرید می کنند. این روز تعطیل رسمی نمی باشد اما شرکت ها به کارکنان خود مرخصی می دهند تا بتوانند براحتی خرید کنند. بسیاری افراد خرید یک سال خود را در روز جمعه سیاه انجام می دهند.

این سنت ابتدا در کشورهای مسیحی پدید آمد ولی به دلیل استقبال گسترده ای که از آن شد، به سرعت در دیگر کشورها رواج پیدا کرد به طوری چندسالی است که برخی از فروشگاههای معتبر در ایران نیز در این روز تخفیفات عمده ای روی اجناس خود در نظر می گیرند.

این روز یک روز بسیار شلوغ برای فروشنده ها محسوب می شود به طوری برخی از آن ها فروشگاههای خود را از قبل از ساعت ۴ صبح باز می کنند و مشتری ها هم گاهی از شب قبل جلوی درب فروشگاه تجمع کرده و نوبت می گیرند تا بتوانند اجناسی که تخفیف های بالاتری دارند را زودتر از اشخاص دیگر بخرند.

دلایل زیادی برای استفاده از این عبارت بیان شده است.

یکی از دلایل استفاده از واژه «سیاه» این است که در این روز خیابان ها و فروشگاهها بسیار شلوغ می شدند و عبور و مرور در شهر مختل می شد، مدیریت ترافیک و شلوغی شهر برای پلیس بسیار مشکل می شد. پلیس برای این روز از واژه جمعه سیاه استفاده کرد.

برخی افراد معتقدند که کارگران روز بعد از عید شکرگزاری در محل کار خود حاضر نمی شدند و اغلب مرخصی می گرفتند، پس کارفرماها از واژه جمعه سیاه برای این روز استفاده کردند.

گروهی افراد اعتقاد دارند که این عبارت بر می گردد به رسوایی بازار طلا در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹، که در آن برخی افراد به خرید میزان زیادی طلا پرداخته بودند و بازار طلا دچار بحران شده بود، پس دولت مقداری طلا وارد بازار کرد که این امر موجب فشار وارد کردن به اقشار مردم شد.

درواقع هنوز کسی به درستی نمی داند که این واژه به چه دلیل پدید آمده اما خاستگاه آن قطعا امریکا است. فروشگاهها در روزهای انتهایی سال اجناس خود را با سود اندک یا حتی کمتر از قیمت خرید به فروش می رسانند تا انبارهای خود را خالی کنند و اجناس جدید خریداری کنن.

فروشگاه اینترنتی تگموند هم امسال از پنجشنبه ۲ آذر ماه ساعت ۲۱ تا شنبه ساعت ۲۱ جمعه اجناس خود را در بازار جمعه سیاه به فروش می رساند. تخفیف های تا ۹۰ درصد بزرگترین برندها در تگ‌موند موجود خواهد بود.

 

دسته بندی شده در: