احتمالا این روزها کمتر کسی پیدا می‌شه که اسم برند درسا به گوشش نخورده باشه. این برند ایرانی و شناخته شده، بعد از گذشت حدودا سه دهه، امروزه به یکی از محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین برندهای ایرانی در حوزه مد و فشن تبدیل شده. از طرفی همیشه داستان بوجود اومدن برند‌های معروف، یکی از موضوعات جذاب برای طرفداران این برندها به حساب میاد. درست به همین دلیله که در این مطلب قراره شما رو با برند ایرانی درسا، و زیرمجموعه‌هاش آشنا کنیم.

 

تکامل برند درسا در یک نگاه

طراحی محصولات برند چرم درسا

برند درسا در سال ۱۳۷۰ با ایده تولید محصولات چرمی توسط امیر کاظم نورمحمدی و شاهین فاطمی خلق شد. این دو نفر اولین گام‌های تولید رو در کارگاهی ۱۵ متری و با تولید ملزومات چرمی مثل کمربند و جاسویچی برداشتن، اما طولی نکشید تا پرورش تفکر کارآفرینی و عشق به تولید محصول باکیفیت درسا رو در مسیر رشد جهانی قرار داد. از نظر پدیدآورندگان درسا مأموریت این برند، تولید محصول باکیفیت و با نام ایرانی بود که در جهان شناخته بشه؛ درست به همین دلیل تنها هدف، بزرگ شدن متراژ کارگاه تولیدی نبود. اون‌ها با تلاش‌های هدفمند خودشون توانستن در سال ۱۳۷۸ کارخانه‌ای مجهز و به وسعت ۲۰۰۰ متر رو افتتاح کنن. با این اتفاقات، اولین دهه از داستان درسا با کارآفرینی و توسعه هدفمند تولید محصولات چرمی به اتمام رسید. دهه دوم از داستان با رویکرد توسعه دانش محورِ زیرساخت‌های برند آغاز شد، به همین سوی، خالقان درسا توانستن گام بلندی در مسیر جهانی شدن بردارن. در دهه اندیشه، درسا به عنوان برند باکیفیت ایرانی ثبت و شناخته شد و محصولات خودش رو در اولین فروشگاه تخصصی خود در تهران عرضه کرد.

 

ایده اولیه: درسا از کجا شروع شد؟

شعبه چرم درسا

شاهین فاطمی بنیانگذار برند لوکس درسا، در دوران سربازی خودش با دوستی آشنا شده که جاکلیدی‌های چرمی دست‌ساز می‌ساخته؛ دوست شاهین، حدود ۵ یا ۶  جا کلیدی که ساخته بوده رو بهش می‌سپاره تا اون‌ها رو بفروشه. بعد از این که جاکلیدی‌ها به فروش می‌رسن، شاهین از دوستش درخواست می‌کنه جاکلیدی‌های بیشتری بسازه و با هم همکاری داشته باشن تا به دنبالش کارگاهی تاسیس کنن. آقای فاطمی در ادامه می‌گه:” اون زمان نه به درسا نه به برندسازی فکر هم نمی‌کردم فقط جوانی ۱۹ ساله بودم و بی‌نهایت عاشق ساختن.” دوست او از پیشنهادش استقبال چندانی نمی‌کنه ولی بالاخره اصرار‌های شاهین جواب می‌ده و در کنار هم یک فضای ۱۵ متری در بالای پشت بام خانه یکی از دوستانشون اجاره می‌کنن و با وجود سختی زیاد و نبود امکانات کار رو ادامه می‌دن.

مدتی بعد شاهین با  امیرکاظم پورمحمدی آشنا می‌شه و بعد از زمانی کوتاه فضای کارشون رو به ۳۰۰ متر افزایش و در نهایت کل ساختمان رو به کسب و کار خود اختصاص می‌دن. جالبه بدونین درست از همان زمان تا امروز، این دو شریک در کنار هم به امور درسا رسیدگی می‌کنن.

 

تاسیس درسا

برند ایرانی چرم درسا

آقای فاطمی در پاسخ به این که درسا از چه زمانی تاسیس شد می‌گه:

درسا حالا سی ساله شده. البته  نام “درسا” از اوایل دهه ۸۰ انتخاب شد ولی تجربیاتی که من در دهه ۷۰ داشتم هم مرتبط با “درسا”ست و فقط در اون زمان اسم برند مشخص نبود و به‌طور کلی مسئله برندسازی در کشور جا نیفتاده بود. من فعالیت برند “درسا” رو به سه دوره تقسیم می‌کنم. اسم دوره و دهه اول که مربوط به دهه ۷۰ می‌شه رو دوره تولید می‌ذارم چون اون موقع تمام عشق و نگاهمان به تولید بود و فقط به دنبال این بودیم که تکنولوژی روز رو وارد ایران کنیم و در امر تولید به کار بگیریم. سال ۷۸ موفق شدیم بزرگ‌ترین کارخانه چرمی را در جاجرود تهران تأسیس کنیم که دو هزار متر فضای تولیدش بود و ۸ ساختمان داشت. تأسیس کارخانه در سن ۲۷-۲۸ سالگی برای من یک پیروزی بود ولی متأسفانه نتونستیم کارخانه رو نگه داریم چون هر چی که داشتیم رو فروخته بودیم و وقتی وارد کار شدیم، دیگه پولی برامون باقی نمونده بود که برای خرید مواد و پرداخت دستمزد به کارکنان کارخانه بپردازیم. ما مجبور شدیم کارخانه رو تعطیل کنیم و دوباره به محل کار قدیمی خودمون برگشتیم. البته به هیچ عنوان دلسرد نشدیم چون روابط تجاری خوبی با کارخانه‌های دیگه داشتیم و تیم ما دوستانه بود؛ در نهایت این بحران رو پشت سر گذاشتیم.

 

نامگذاری درسا

آقای فاطمی در مورد نامگذاری برند می‌گه که ما چیزی از برندسازی نمی‌دونستیم و با یکی از تولیدکننده‌های قدیمی کشور مشورت کردیم؛ ایشون پیشنهاد کردن که یک اسم برای محصولاتمون بذاریم و بر حسب اتفاق نام درسا را انتخاب کردیم البته نام دختر من هم درساست ولی برند درسا حدود ۷- ۸ سال از دختر من بزرگتر است.

 

همکاری درسا و سواروسکی

کیف دستی زنانه چرم درسا سوراروسکی

پس از اخذ لایسنس سواروسکی توسط درسا به عنوان اولین برند چرمی و فاخر خاورمیانه، اولین کلکسیون های این برند برگرفته از اصالت طرح های پارسی رونمایی شد. این مجموعه‌ها که با ترکیب چرم ناب و کریستال‌های سواروسکی، زیبایی وصف نشدنی‌ای رو خلق کردن، این کلکسیون ها با نام های خنت؛ به معنی آواز، ترمه؛ برگرفته از سرو شیراز، لاوین؛ برگرفته از امضای درسا و تاروس؛ با الهام از صلابت کوه های سهند طراحی و تولید شدن.

 

زیرمجموعه‌های برند درسا

ممکنه شما فقط با محصولات چرمی برند درسا مثل کیف، کفش و کمربند آشنایی داشته باشین؛ اما جالبه بدونین درسا زیر مجموعه‌های متعددی داره که در حوزه‌های مختلف پیشرو هستن. در ادامه به طور مختصر با هرکدوم از این زیرمجموعه‌ها آشنا می‌شیم:

 

تاج درسا

دستبند تاج درسا و کریستال سواروسکی

برند تاج درسا با تلفیقی از چرم و طلا شکل گرفت که ظرافت و زیبایی اون در مدت زمان کمی، مخاطبین بسیاری رو مجذوب کرد. گروه طلای تاج فعالیت خودش رو در دهه ۸۰ آغاز کرد و در بهمن ماه ۱۳۹۱ با همکاری برند درسا و طراحی و تولید دستبندهای چرم و طلا با نام تاج درسا فعالیت خودش رو گسترش داد. مجموعه تاج – درسا تمام تلاش خودش رو به کار گرفته تا مجموعه‌ای زیبا، لوکس و بی نظیر از ادغام طلا و چرم رو گردآوری کنه.

 

خانه درسا

مبلمان چرم در خانه درسا

در اواسط دهه ۹۰، خانه‌ای با رنگ‌هایی مملو از حال خوش زندگی با نام خانه درسا خلق شد؛ فروشگاه‌هایی با وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و با بیش از ۳۰۰۰ محصول که افتتاح اون‌ها از تهران شروع شد و به مرور زمان به اصفهان و مشهد هم رسید. خانه درسا در تلاشه تا باکیفیت‌ترین محصولات رو در دسته بندی لوازم منزل به شما ارائه بده. از محصولات زیرمجموعه خانه درسا می‌شه به مبلمان چرمی، لوازم روشنایی، وسایل دکوراتیو و ظروف اشاره کرد.

 

کافه درسا

کافه درسا قلهک

چهارمین برند گروه چرم درسا با هدف القا حس خوب زندگی در محیطی روح بخش، آرام و دل انگیز با نام درسا کافه خلق شد. فضایی جان بخش که در سروصدای شهر شلوغ کمتر پیدا می‌شه؛ چرا که درسا با هدف خلق حس خوب در سبک زندگی مخاطب به توسعه و بهبود فضای فروشگاهی، افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود نیز پرداخت و در همین راستا با ایجاد برند کافه درسا به مفهوم اندیشه‌ای به سبک درسا طعم و عطر خوش رو هم اضافه کرد.

 

چرم درسا

ست کیف و کفش چرم درسا

چرم درسا قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین زیرمجموعه برند درسا محسوب می‌شه که بر تولید محصولاتی مثل کیف، کفش، کیف پول، کمربند و سایر اکسسوری‌های استایل تمرکز داره. محصولات چرم درسا تماما از چرم طبیعی و مرغوب ساخته می‌شن و با طراحی منحصر بفرد و هنرمندانه‌ای که دارن موردعلاقه بسیاری از دوستداران مد و فشن هستن. اگر شما هم بعد از مطالعه این مطلب به داشتن بخشی از این محصولات فاخر در کمد شخصیتون علاقه‌مند شدین، فروشگاه اینترنتی تگموند با مجموعه کاملی از محصولات برند چرم درسا می‌تونه در مسیر یک خرید راحت و سریع شما رو همراهی کنه.

مجموعه محصولات درسا در تگموند

راستی! باعث خوشحالی ماست که نظرتون راجع به این مطلب رو پایین همین صفحه برای ما بنویسین تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا بشیم 🙂