زارا(ZARA) برندی است که تمام محصولات و تولیداتش سازگار با محیط زیست بوده و عاری از هرگونه مواد سمی می باشد. حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که: برند ” زارا” از کجا پدید آمده است و خواستگاه آن کجاست؟ پشت سر این شرکت ثروتمند چه کسی قرار گرفته است و سازوکار آن چگونه؟ چگونه توانسته در بسیاری از کشورهای جهان بازاری مناسب برای .خود بدست بیاورد؟ اینجا قصد داریم به طور کامل ” زارا” را به شما معرفی کنیم و از اسرار کاری آن پرده برداریم

زارا شرکتی اسپانیایی تبار است که زیرمجموعه هلدینگ ایندیتکس فعالیت می کند. خواستگاه زارا شهر “لاکرونیا” در شمال اسپانیاست و مؤسس آن فردی به نام “آمانسیو اورتگا” می باشد.

اورتگا در ۱۴ سالگی درس و مدرسه را رها کرده و به همراه پدرش به عنوان کارگر در راه آهن مشغول به کار شد. این شغل برای او جذاب نبود به همین دلیل به عنوان یک کارگر در یک مغازه پیراهن دوزی به نام ” گالا” مشغول به کار شد. چون به این کار علاقه داشت تصمیم گرفت که برای خود یک فروشگاه دوخت و فروش لباس ارزان قیمت ولی مطابق مد روز راه اندازی کند.

وی در سال ۱۹۷۵ مغازه خودش را در شهر راه اندازی کرد و چون فیلمی با نام “زوربای یونانی” را دوست داشت، نام مغازه اش را “زوربا” گذاشت. اما متأسفانه دو خیابان پایین تر از مغازه اورتگا یک مشروب فروشی با این نام فعالیت می کرد. صاحب مغازه وقتی متوجه این موضوع شد، به اورتگا مراجعه کرد و از او خواست که نام مغازه اش را تغییر بدهد. در آن زمان اورتگا قالب حروف نام مغازه را سفارش داده بود، برای این که مجبور نشود دوباره هزینه کند، با تغییر دادن جای حروف اسم “زارا” را برای مغازه اش برگزید.

در ابتدا کار به این شکل بود که از روی لباس های لوکس و گران قیمت، نمونه ای ارزان قیمت تولید شود. اما در دهه ۸۰ که فروشگاههای زارا در تمامی اسپانیا گسترش پیدا کرد استراتژی شر کت تغییر کرد. وی نام استراتژی جدید خود را “مدهای لحظه ای” گذاشت.

وی اولین شعبه خارجی خود را در کشور پرتغال و در سال ۱۹۸۸ تأسیس کرد، و بدین ترتیب دامنه فعالیت خود را بین المللی کرد.

از ویژگی های خاص این شرکت این است که او هیچگاه برای خود تبلیغات نکرد ولی همواره علاقه داشت که مغازه های خود را در بهترین و لوکس ترین نقاط شهرها برپا کند. مثلا در سال ۲۰۰۳ یکی از شعب خود را در یک سینمای تاریخی در الچه راه اندازی کرد.

از ویژگی های منحصر به فرد زارا چابک بودن آن است. اکثر برندهای مطرح دنیا که در کشورهای مختلف شعبه دارند، سالی دو بار اجناس را به شعب خود ارسال می کنند ولی زارا این کار را هرسه هفته یکبار انجام می دهد. زارا همواره انبارهای خود را به روز نگه میدارد. یعنی اگر شما مدل یا جنسی را امروز در یکی از فروشگاهها دیده باشید احتمالا تا دو هفته آینده دیگر آن را پیدا نمی کنید، چون زارا محصولات خود را زود به زود تغییر میدهد و چون قیمت های محصولات پایین هستند به زودی به فروش می رسند.

فلسفه فروش اجناس در زارا این است که :”یا الان میخری یا هرگز نمی خری!”

البته اکنون مدیریت شرکت بر عهده “پابلو آیلا” است و اورتگا خود را بازنشسته کرده است.